• Äldre 6 Aug 19:22
    12644 visningar
    19 svar
    19
    12644

    4 månaders kan inte bajsa själv

    Hoppas på att någon därute har lite råd eller stöttande ord till oss för jag orkar inte mer nu...

    Min son har inte ammat helt sen födseln på grund av att han inte tog bröstet i början och fick ersättning på BB då han är född med KS och behövde stödmatning första dygnet. Sedan dess har allt bara varit katastrof. Han började ta bröstet när han var ca 1,5 månad och innan dess fick han pumpad mjölk från mig varvat med ersättning (NAN HA) men han skrek så pass ofta att vi trodde han hade kolik. En dag fick vi nog när det blev som värst och åkte in till akuten där läkaren knappt fick ta på hans mage för att den var så uppsvälld och hård.

    Vi fick då recept på althera samt resulax som vi skulle använda var tredje dag ifall han verkade ha för ont. Innan altheran testade vi en uppsjö av ersättningar (hipp, sensitive, sensipro) utan någon förbättring. Han blev hjälpt av altheran och vi hade denna i ungefär 2,5 månader. Problemet var att bajset blev stenhårt vilket ju var problemet redan innan althera...

    På läkarens inrådan skulle vi testa att ?provocera? med vanlig ersättning och vi använde oss då av nan sensitive. Till våran lycka funkade bytet jätte bra och han började bajsa själv!! Tyvärr var lyckan inte långvarig utan efter ca 1 vecka blev allt som vanligt och han slutade kunna bajsa själv. Vi har nu tvingats använda oss av resulax samt temp för att få honom att bajsa som vi gjort sedan han var ca 1 vecka, och det som kommer ut är stenhårda klumpar som är mörkgröna, ungefär som en propp innan det lösa kommer. Har verkligen försökt ALLT. Matolja i ersättningen, katrinplommon, vatten. Men inget hjälper. Därför bytte vi till NAN HA igen men det vart hemskt då han bara skrek och skrek och bajset blev inte bättre.

    Läste att mjölkprotein allergi kan göra så att tarmarna svullnar vilket i sin tur gör det svårt för bajset att passera. Därför valde vi nu att testa pepticate som jag köpte utan recept för att testa. Idag är första dagen och han är HELT otröstlig! Har aldrig hört honom gråta och skrika som han gjort idag. Hoppas på att det är insättningssymptom och att det går över snart men jag blir helt galen av detta.

    VARFÖR bajsar han inte? Och varför är det så hårt trots allt upplösande vi ger honom? Han är en så lugn och fin bebis annars när han inte har ont vilket endast är när vi hjälpt honom bajsa, vill bara att min son ska må bra. Men vården blir man ju inte klok på för de tar ju en aldrig på allvar :( ska det behöva vara såhär?! Antingen NAN sensitive som han klarar av men inte kan bajsa med, eller någon annan ersättning som ger honom kramper? Har han mjölkallergi eller vad ör det frågan om!

    Det blev ett väldigt långt inlägg nu men jag hoppas att någon därute har någots tips eller kanske varit med om liknande erfarenheter... en massa styrkekramar!!

  • Svar på tråden 4 månaders kan inte bajsa själv
  • Anonym (plomm­on?)
    Äldre 6 Aug 19:33
    #1

    Om de finns kvar de där små matburkarna från 3 mdr. Med plommonmos? Det gjorde susen på små hårda magar. Dessutom började jag ge dem havregrynsgröt, vi 3 mdr. Ålder. Och de var aldig hårda i magen. Alltså började med annan mat redan så tidigt. Till och med en enkelt liten kokt böna. Kan göra susen.

  • Anonym (Lena)
    Äldre 6 Aug 19:41
    #2

    Upplever samma som dig att vården tar inte det på allvar. Har också sprungit mycket hos olika läkare men ingen hjälp. Men till slut fick hon Movicol junior och det blev bättre.

    Lactulos hjälpte i början när hon var mindre 3ml och sedan ökade vi till 5ml.

    Resulax hjälper också. Ger det när hon gråter och är otröstlig pga magont.

  • Äldre 6 Aug 19:43
    #3

    Mina blev hårda i magen och otröstliga på vanlig eraättning, så efter mycket om och men så fick de pepticate och det blev som helt andra barn.

    Så på något sätt är det något i ersättningen som ditt barn antagligen inte tål.

    Finns en pepticatesort som är mer för känsligare magar den kanske vore något för din lilla.

    Men jag skulle inte laborera mer om jag vore du. Be om en utredning istället. För så här ska inte liten behöva ha det.

    Ge inte upp <3

  • Äldre 6 Aug 19:52
    #4

    @lena Tack för tipset <3 ska kolla upp movicol och be läkaren skriva ut det, helt sjukt att man inte blir tagen på allvar :( Laktulos testade vi också men blev ingen skillnad trots att vi höjde dosen till 4ml

  • Äldre 6 Aug 19:55
    #5

    @legomum tack för svar och tips! Skönt att få höra att man inte överdriver för vården vill gärna få det att verks så... Ska definitivt be om en utredning, ringer redan imorgon! Hoppas på det bästa. Just nu är han helt otröstlig och har så himla ont så att jag nästan funderar över att åka in till akuten. Men vem tar en bebis med magproblem på allvar där...

  • Äldre 6 Aug 20:05
    #6

    Någon som har erfarenhet av att ge välling vid 4 mån? Såg att Semper har en som är baserad på majs för känsliga magar.

  • Äldre 6 Aug 20:34
    #7

    Vi gav resulax en gång per dag från ca 5 månaders ålder under ca 1 års tid, tillsammans med Laktulos. Därefter hjälpte det med enbart Laktulos 5-10 ml. Allt löste sig så småningom när vi slutade med blöjor vid 4 år.
    Jag tycker det låter för sällan med resulax var 3e dag eftersom han verkar ha ont av att inte bajsa oftare. Normalt sett (vid avföringsproblem/förstoppning) säger man att det inte skall gå mer än ca 1,5 dygn mellan avföringarna... såvida inte barnet mår helt bra (vissa bajsar ju sällan av naturen).
    Movicol junior (be om Forlax som är godare om Movicol är svårt att få ner) är effektivare än Laktulos. Ni bör såklart ha läkare med er i vad ni gör och en utredning som kan utesluta att något är fel, tex med tarmmotoriken. Om han bajsade (beckade) i tid (inom första dygnet) efter födseln är det mindre risk att det finns något fysiskt fel.

  • Äldre 6 Aug 20:49
    #8
    Nicolehs skrev 2018-08-06 20:05:06 följande:

    Någon som har erfarenhet av att ge välling vid 4 mån? Såg att Semper har en som är baserad på majs för känsliga magar.


    Eftersom majs är förstoppande tror jag inte att det vore bra..
  • Äldre 6 Aug 20:50
    #9
    Nicolehs skrev 2018-08-06 20:05:06 följande:

    Någon som har erfarenhet av att ge välling vid 4 mån? Såg att Semper har en som är baserad på majs för känsliga magar.


    Nej det bör du nog vänta med ett litet tag till. Men du kan prova majsgröt.

    (Ersättningen innehåller mer näring därför ska du inte byta ut mot välling, inte än)
  • Äldre 6 Aug 21:13
    #10

    @ellie Låter jätte jobbigt att ni behövde hjälpa till så länge :( starkt av dig! Skönt att höra att resultaten kan användas oftare, har varit orolig över att det skulle göra att han inte lär sig att bajsa själv då? Läkaren på akuten sa något om det till oss. 

    Något jag glömde tillägga är att hans bajs alltid är mörkgrönt, det kan väl inte heller vara så bra?

  • Anonym (Amma?­)
    Äldre 6 Aug 21:13
    #11

    Kanske är en dum fråga, fattade inte om du delammar eller har slutat amma, men kan du inte amma mer?

    När jag började med mat till lillen vid 6 månader så blev han hård, men löste det med att amma mer tills magen vant sig.

    Han spydde upp all ersättning vi probade så var tvungen helamma.

  • Äldre 6 Aug 21:26
    #12

    Min amning kom aldrig riktigt igång då han inte tog bröstet :( pumpade hela dagarna i början och gav det som gick. Sen helt plötsligt fattade han hur man skulle göra och då vart det försent och han fick inte i sig tillräckligt, fick kanske ut 50ml från båda brösten, sen har det bara sinat ut. Så det är inget alternativ tyvärr även om jag önskade det

  • Anonym (Amma?­)
    Äldre 6 Aug 21:45
    #13

    Ok! Är inte så insatt i sinande mjölk. Har fattat att man kan ha mjölk fastän det inte kmr när man pumpar.

    Men om du har lite mjölk kvar/ inte var länge sen du slutade amma så kan man vända sig till amningshjälpen - kanske går att få igång eller så kanske det lilla som finns hjälper lösa propparna?

    Annara tyvärr inga tips, hoppas det blir bra mrd lillens mage & ni hittar ersättningar som passar med lillens mage

  • Äldre 6 Aug 22:45
    #14

    Som någon skrev ovan så tycker jag att var 3e dag med resulax låter för sällan. För att ordentligt tömma tarmen fock vi rådet av bvc morgon och kväll i 2 dagar och sen varje morgon, samma tid. Vår plutt var visserligen 1 år gammal.

  • Anonym (Lena)
    Äldre 7 Aug 06:43
    #15

    Barnmottagningen sa till mig att Resulax kan man ge dagligen. Det är inget farligt och retar inte tarmen. Om mitt barn hade så ont och skriker helt otröstligt så hade jag gett Resulax direkt.

    Och de borde göra en utredning på ditt barns mage och även röntga och ta allergi prover.

  • Äldre 7 Aug 07:15
    #16

    @lena Jag har ju inte vetat att man kan ge resulax oftare då min läkare sa annorlunda, annars hade jag självklart gett det. Men skönt att veta att det går att ge flera gånger per dag om nu så behövs! Ja jag ska ringa direkt till barnläkarmottagningen och boka tid själv idag

    @anonym(amma) när jag gav min mjölk/ delammade så var det ingen skillnad i hur hans mage var tyvärr! :(

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 11 Aug 16:57
    #17

    Hemsk situation ni befinner er i. Var exakt samma för min son. Vi testade ALLT, slutade tom att amma och gav neocate. Han bajsade inte själv på 19dgr om vi inte hjälpte med klyx, pysventil, lactulose, massage mm. Vi hade ändå tät kontakt med barnläkare. Det slutade med laxido jr när han blev några månader och fick upp vikten så han kunde få medicinen. Idag är han 22 månader och får fortfarande laxido jr varje dag.

  • Anonym (Känne­r igen mig)
    Sun 16 Jun 2019 12:48
    #18

    Vår son bajsade inte själv, mellan 1 och 5 månaders ålder ungefär fick vi hjälpa honom med windy pysventil iaf 90% av gångerna. Han hade kolik pga mjölkproteinallergi och jag uteslöt all mjölkprotein i min kost. Gick aldrig med ersättning, han bara kräktes och blev ännu hårdare i magen, så amning var det enda som fungerade, fast han behövde äta jätteofta, varje timme i snitt. Vid 5-6 mån ålder när vi provade att introducera mat blev han värre igen i magen, jättehård och ont vid bajs. Vi fick köra med laktulos till 8 mån ålder, då var han klart bättre och jag slutade amma då jag var SÅ trött på det, och då åt han mjölkfri välling och annan mat. I början tror jag vi körde med katrinplommonpuré, mosade mogna päron, mogen banan och mosad potatis, det var det han blev minst förstoppad av, men lakulos behövdes som sagt i början...

    Så, problemet kommer gå förr eller senare att gå över! Men ni behöver ju hitta ett sätt att få i barnet näring och samtidigt hålla magen igång! Vet inte vad de säger om laktulos på BVC för ert barn?

  • Anonym (plomm­on?)
    Wed 26 Jun 2019 20:52
    #19

    Hur gick det med den lilla magen då? Provade du att ge en till två små mosade bönor? Alltså helt vanliga bönor, som bondbönor, vita eller bruna. inte Soya.

Svar på tråden 4 månaders kan inte bajsa själv