• Liiiinda90

Behöver verkligen eran hjälp!

Hej alla !

Behöver lite hjälp, ber om ursäkt redan nu för rörigt inlägg.

Allt började med att jag plussade 23/7 .

Va inne på kontroll 30/ 7 där såg man att slemhinnan va 6 mm , förstorad livmoder hcg runt 200. Men ingen uppkörning i livmodern

Ny kontroll 1/8 slemhinnan nu 9 mm, hcg 359 , ingen uppkörning alls i livmodern

Åkte till akuten 2/8 pga att jag fick bruna flytningar och läkaren hade sagt till mig att åka in om jag fick ont eller blödning. Nytt hcg togs 3/8 som dock bara låg på 378 blev inlagd och på morgonen kom en läkare som så att nu är allt avstannat och du kommer få missfall. S-Progresteronlåg på 18,0 vet ej vad de värdet är och läkaren sa att chansen för en normal graviditet är lika med noll.

Idag måndag nått återbesök hade slemhinnan ökat till 12 mm och hcg höjs till nästan 800 men fortfarande ingen uppkörning i livmodern. Läkaren (Den nu 3dje) gick in och pratade med den läkaren jag fick på akuten och kom sedan tillbaka och så att dom skall sätta in behandling för att stöta bort det här . Så på onsdag skall jag få methotrexat. 

Läkaren menar på att jag skall va i v. 6+3 och att en graviditet borde nu synas om den sitter rätt. Men jag förklarade även att jag har lång cykel och sen ägglossning . 

Snälla hjälp mig. Ska jag vänta och hoppas att det finns en graviditet som inte syns än eller bara ta dom här cellgifterna på onsdag . Är så rädd och ledsen just nu.

• Svar på tråden Behöver verkligen eran hjälp!
  • EpicNurse

Låter extremt märkligt.

Till att börja med borde man absolut inte gjort ett ultraljud så tidigt, och inte pga lite blodig flytning när man precis gjort ett ultraljud som var normalt. Det är självklart att man inte ser något så tidigt.

Vid en normal graviditet så ser man inget i livmodern om hcg ligger under 1000. Men eftersom hcgnivån mer eller mindre stannat av så låter det inte som en frisk graviditet. Förmodligen ett väldigt tidigt missfall. Så tidigt att det inte ens hunnit bildas något foster med hjärta osv. Eller så kan det röra sig om utomkvedshavandeskap, MEN eftersom du inte har några som helst besvär och man inte har sett att graviditeten sitter fel så känns det väldigt hetsigt av läkarna att dra igång en behandling innan man vet vad som är fel. Om dom inte kan se ett utomlveds så är risken att det skulle faktiskt skulle spricka och bli farligt väldigt väldigt liten. Därför brukar man oftast avvakta tills värdena stiger lite mer eller graviditeten växer lite så man kan lokalisera den.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Liiiinda90
    EpicNurse skrev 2018-08-06 20:31:10 följande:

Låter extremt märkligt.

Till att börja med borde man absolut inte gjort ett ultraljud så tidigt, och inte pga lite blodig flytning när man precis gjort ett ultraljud som var normalt. Det är självklart att man inte ser något så tidigt.

Vid en normal graviditet så ser man inget i livmodern om hcg ligger under 1000. Men eftersom hcgnivån mer eller mindre stannat av så låter det inte som en frisk graviditet. Förmodligen ett väldigt tidigt missfall. Så tidigt att det inte ens hunnit bildas något foster med hjärta osv. Eller så kan det röra sig om utomkvedshavandeskap, MEN eftersom du inte har några som helst besvär och man inte har sett att graviditeten sitter fel så känns det väldigt hetsigt av läkarna att dra igång en behandling innan man vet vad som är fel. Om dom inte kan se ett utomlveds så är risken att det skulle faktiskt skulle spricka och bli farligt väldigt väldigt liten. Därför brukar man oftast avvakta tills värdena stiger lite mer eller graviditeten växer lite så man kan lokalisera den.

Idag hade den på 3 dagar dubblat från 378 till nästan 800. Men dom vill sätta in behandlingen på onsdag.
  • Liiiinda90
    EpicNurse skrev 2018-08-06 20:31:10 följande:

Låter extremt märkligt.

Jag har inte haft ont alls , inga blödningar. Men dom menar på att jag är i v 7 (6+3) vilket jag inte tror . Pga att jag har väldigt lång cykel och sen ägglossning.
  • EpicNurse

Förlåt. Glömde bort att det hade stigit mer igen.

Jag tycker du ska gå dit på onsdag och ta det blodprov igen för det borde ha stigit ordentligt till minst 1500 då. Och då borde man också kunna se nåt

• Liiiinda90
    EpicNurse skrev 2018-08-06 20:46:41 följande:

Förlåt. Glömde bort att det hade stigit mer igen.

Jag tycker du ska gå dit på onsdag och ta det blodprov igen för det borde ha stigit ordentligt till minst 1500 då. Och då borde man också kunna se nåt

Jag ringde upp gyn och sa att jag vägrade ta dom här cellgifterna och då så hon att jag gör de på egen risk för det kan bli livshotande. Men sa också att ni har inte hittat en graviditet så ni kan ej konstatera ett utomkveds. Då så hon att jag skulle gå till vc och ta prover onsdag och fredag . Så man kan alltså inte se en graviditet innan det stigit till minst 1000?
  • EpicNurse
    Liiiinda90 skrev 2018-08-06 20:50:39 följande:

Jag ringde upp gyn och sa att jag vägrade ta dom här cellgifterna och då så hon att jag gör de på egen risk för det kan bli livshotande. Men sa också att ni har inte hittat en graviditet så ni kan ej konstatera ett utomkveds. Då så hon att jag skulle gå till vc och ta prover onsdag och fredag . Så man kan alltså inte se en graviditet innan det stigit till minst 1000?

Ja det är ju på egen risk men de tär osannolikt att det blir livshotande om dom inte ens kan se graviditeten. Har aldrig varit med om det faktiskt.

Nej precis, inte om den sitter i livmodern!

Om det är utomkveds så kan man se även på lägre värden men då behöver det ofta gå lite längre tid...
  • beso

Undrar jag med!? På mig såg dom inget i v 8..5dgr senare såg en annan dr på annat ställe bebisen på en cm plus slående hjärta! :/ Så jag gick oxå runt o trodde ofostrig. Morr!

• Liiiinda90

Det var ett utomkveds :( blev akutopererad i söndags då jag hade börjat blöda i buken. Vänster äggledare blev borttagen. I min journal så står det att dom tagit bort någonting på 3 cm i diameter. Hur kan dom då ha missat det på alla ultraljud jag gjort

• Liiiinda90

I vänster tuba finns en tubargraviditet, den är dilaterad till uppskattningsvis 3 cm:s diameter. Det har blött ut genom tuban. Så står det i min journal . Någon som förstår ?

• Anonym (Nina)

Beklagar!

Tuba betyder äggledare. Dilaterad tror jag betyder "utvidgad".

Alltså att det finns en graviditet som satt sig fast i vänster äggledare. Äggledaren är vidgad till uppskattningsvis 3 cm. Det har blött ut genom äggledaren.

• Liiiinda90
    Anonym (Nina) skrev 2018-08-17 19:17:19 följande:

Beklagar!

Alltså att det finns en graviditet som satt sig fast i vänster äggledare. Äggledaren är vidgad till uppskattningsvis 3 cm. Det har blött ut genom äggledaren.

Åh tack för svar <3
  • EpicNurse
    Anonym (Nina) skrev 2018-08-17 19:17:19 följande:

Beklagar!

Precis!

Beklagar ts! Tycker att det sköts mycket dåligt. Att dom inte kontrollerat dig ordentligt, eller med tillräckligt kompetent personal. Man missar absolut inte ett utomkveds på över 1 cm med ultraljud.
Svar på tråden Behöver verkligen eran hjälp!