Fått möjlighet att 'hyrköpa' ett hus..
Hej
En person som jag känner via mina föräldrar, en familjevän sedan jag var nyfödd har börjat känna sig gammal och vill inte längre bo kvar i sitt hus. Det är hennes föräldrahem och hon vet att jag alltid har älskat det huset.
Hon har barn, men de har redan egna bostäder och alla har sagt nej när hon frågat om de vill överta hennes hus.
Då frågade hon mig om jag och min familj ville köpa och det vill vi gärna, men vi har inte pengarna än. Jag och maken har sparat pengar, men här är husen dyra och vi har varit tvungna att tulla lite på sparpengarna pga långvarig sjukskrivning.
Pengarna är inte heller vikta till bostad, vi har funderat fram och tillbaka om vi verkligen ska köpa, vi har lite olika önskemål om hustyp, område osv.
Men detta hus tycket även min man var perfekt, tio min (rask) promenad till centrum men det ligger 'på landet' ändå. En grusväg utanför, snickarglädje osv.
Nu har damen erbjudit oss att hyrköpa huset. Hon har gjort en besiktning, för först tänkte hon sälja huset men hon har inte kommit till skott än så vi vet vilka fel och brister det har.
Hennes förslag var att vi 'styckar' av en bit och bygger ett attefallshus till henne där. Detta bekostas av oss och så får hon bo där hyresfritt resten av sitt liv. Tomten är drygt 4000 kvm stor och det finns en plats som kan få egen uppfart och det är träd i den änden så man kommer inte att se varandra heller direkt, bara lite glimtar mellan träden.
Vi har kollat vad vi kan få låna och det är 1 900 000 kr med de förutsättningar vi har nu. Det räcker gott och väl till attefallshuset och renovering av det nuvarande huset. Allt yttre är i bra skick, taket, fönstren osv och det är relativt nydränerat.
Inuti är allt i bra skick, men gammalt. Badrummen måste göras, för det är inte godkänt enligt dagens standard och köket är förvisso charmigt så vi ska försöka behålla så mycket som möjligt, men både jag och maken är långa och köksbänkarna är bara 80 cm höga. Om det går vill vi höja upp befintliga skåp och byta ut kaklet och golvet som har en plastmatta idag (trägolv under enligt damen)
Jag oroar mig dock för att barnen ska kunna komma och säga nåt sen. Det damen har sagt är att hon vet att de vill sälja huset och som det står nu är det värt 2 800 000 kr. Givetvis måste ett ordentligt kontrakt skrivas och lagfarter mm ordnas. Men eftersom vi hyrköper det, vi ska förutom att vi bygger attefallshuset betala en viss summa per månad, så vet jag inte när huset kommer att skrivas över på oss, det får en advokat hjälpa till med.
Jag ser dock på detta med rosafärgade glasögon eftersom jag älskar huset.
Det jag önskar är att få era funderingar kring detta, vad kan gå fel osv?
Damen har inget emot att vi renoverar efter eget tycke då hon vet att vi kommer att bevara husets själ och jag är övertygad om att hon inte kommer att bli en såns om hänger hos oss hela tiden heller. Hon har många aktiviteter och vänner som hon träffar men så klart kommer vi ju ses ibland.