• Anonym (Chans?)

Fått möjlighet att 'hyrköpa' ett hus..

Hej

En person som jag känner via mina föräldrar, en familjevän sedan jag var nyfödd har börjat känna sig gammal och vill inte längre bo kvar i sitt hus. Det är hennes föräldrahem och hon vet att jag alltid har älskat det huset. 

Hon har barn, men de har redan egna bostäder och alla har sagt nej när hon frågat om de vill överta hennes hus. 
    Då frågade hon mig om jag och min familj ville köpa och det vill vi gärna, men vi har inte pengarna än. Jag och maken har sparat pengar, men här är husen dyra och vi har varit tvungna att tulla lite på sparpengarna pga långvarig sjukskrivning. 

Pengarna är inte heller vikta till bostad, vi har funderat fram och tillbaka om vi verkligen ska köpa, vi har lite olika önskemål om hustyp, område osv. 

Men detta hus tycket även min man var perfekt, tio min (rask) promenad till centrum men det ligger 'på landet' ändå. En grusväg utanför, snickarglädje osv. 

Nu har damen erbjudit oss att hyrköpa huset. Hon har gjort en besiktning, för först tänkte hon sälja huset men hon har inte kommit till skott än så vi vet vilka fel och brister det har. 
    Hennes förslag var att vi 'styckar' av en bit och bygger ett attefallshus till henne där. Detta bekostas av oss och så får hon bo där hyresfritt resten av sitt liv. Tomten är drygt 4000 kvm stor och det finns en plats som kan få egen uppfart och det är träd i den änden så man kommer inte att se varandra heller direkt, bara lite glimtar mellan träden. 

Vi har kollat vad vi kan få låna och det är 1 900 000 kr med de förutsättningar vi har nu. Det räcker gott och väl till attefallshuset och renovering av det nuvarande huset. Allt yttre är i bra skick, taket, fönstren osv och det är relativt nydränerat. 

Inuti är allt i bra skick, men gammalt. Badrummen måste göras, för det är inte godkänt enligt dagens standard och köket är förvisso charmigt så vi ska försöka behålla så mycket som möjligt, men både jag och maken är långa och köksbänkarna är bara 80 cm höga. Om det går vill vi höja upp befintliga skåp och byta ut kaklet och golvet som har en plastmatta idag (trägolv under enligt damen) 

Jag oroar mig dock för att barnen ska kunna komma och säga nåt sen. Det damen har sagt är att hon vet att de vill sälja huset och som det står nu är det värt 2 800 000 kr. Givetvis måste ett ordentligt kontrakt skrivas och lagfarter mm ordnas. Men eftersom vi hyrköper det, vi ska förutom att vi bygger attefallshuset betala en viss summa per månad, så vet jag inte när huset kommer att skrivas över på oss, det får en advokat hjälpa till med. 

Jag ser dock på detta med rosafärgade glasögon eftersom jag älskar huset.  

Det jag önskar är att få era funderingar kring detta, vad kan gå fel osv? 

Damen har inget emot att vi renoverar efter eget tycke då hon vet att vi kommer att bevara husets själ och jag är övertygad om att hon inte kommer att bli en såns om hänger hos oss hela tiden heller. Hon har många aktiviteter och vänner som hon träffar men så klart kommer vi ju ses ibland. 

• Svar på tråden Fått möjlighet att 'hyrköpa' ett hus..
  • Anonym (goda grannar)

Jag valde att inte köpa mormors hus just pga jobbiga grannar.
    Ett bra avtal om vad som händer när hon dör eller hamnar på hemmet behövs.
    Att ha arvingar som inte är överens är ett stressmoment så se till att mor och barn är överens.

• Anonym (goda grannar)

Att ha arvingar som inte är överens är ett stressmoment så se till att mor och barn är överens.

• Anonym (Undrar)

Vad händer om hon dör.

Ni blir arbetslösa.

Skiljer er ?

• Anonym (***))

Det problemet jag ser är att ni inte äger huset. Vad händer om hon inte vill sälja det till er? Och när är det tänkt att ni ska köpa det?

• Anonym (Hm)
    Anonym (***)) skrev 2018-08-06 21:20:34 följande:
    Det problemet jag ser är att ni inte äger huset. Vad händer om hon inte vill sälja det till er? Och när är det tänkt att ni ska köpa det?
    Håller med
  • Anonym (Annie)

Känns ju som en ganska stor risk ni tar, om ägaren skulle gå bort innan huset är ert på riktigt. Då kan ni ha lagt en massa pengar på det och så ärvs det av hennes barn som vill sälja det, kanske till högstbudande och inte alls "räkna bort" det som ni lagt på renoveringar tex.

Så vill ni ha det så är det bättre att hyra det endast, ägaren får betala för renoveringarna och så sparar ni och hoppas på att kunna köpa det i framtiden. Alternativt att ni lånar ut pengarna till ägaren för renoveringar så att ni kan få ett skuldebrev skrivet att hon är skyldig er X antal kronor som räknas av den dag ni antingen köper huset, eller när någon annan köper huset så får ni tillbaka dem (från dödsboet om hon skulle ha gått bort).

Jag är verkligen ingen expert på detta så det bästa är kanske att prata med en jurist, så att ni inte står där en dag och har förlorat både hus och pengar.

• Anonym (Chans?)
    Anonym (goda grannar) skrev 2018-08-06 21:15:05 följande:

Det finns inga grannar som kan vara direkt jobbiga. Det skulle vara om hon blir jobbig då. Men det tror jag som sagt inte, jag har känt henne i hela mitt liv, gått ut och in hos henne och hon fanns där när min mor dog. 

Vi umgås då och då som det är idag, fikar ibland och så, men hon har som sagt många aktiviteter själv som hon sysslar med. Det är en del i att hon inte vill ha kvar sitt hus längre, hon orkar inte med allt och vill inte att huset ska förfalla vartefter hon inte klarar av mer. 

Tanken är att attefallshuset är vårt, men hon får bo i det gratis (hon har inga lån idag) men tar hand om sin egen elräkning etc, men att vi äger det ihop med hennes hus, så det är ju något som måste skrivas kontrakt på av advokat. 

Sen ska vi betala en summa per månad som avbetalning på huset, så attefallshuset blir vår 'handpennnig' till henne så att säga. Grejen är ju att hon kanske inte kommer att leva så länge att vi hinner betala av allt. 

Huset är som sagt värderat till 2 800 000 kr och det vi kan låna är 1 900 000 men vi ska ju bygga attefallshuset och renovera hennes hus för de pengarna också. Hon har sagt att hon inte kommer att sälja huset för hela dess värde utan vi får 'rabatt', men exakt vilken summa hon tänkt sig vet jag inte. 

Vi har kollat lite snabbt vad ett nyckelfärdigt attefallshus kostar och ett som skulle passa bra kostar omkring 400 000 kr. Dock är tanken att vi ska göra insidan ganska mycket själva om vi inte hittar ett som passar hennes behov och önskemål (inte ett pyttelitet kök tex). 
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

"Hyrköp" finns inte i fastighetsaffärer. Det går inte att skriva ett bindande avtal om att få överta äganderätten i framtiden på ett annat sätt än ett köpekontrakt med specificerat tillträdesdatum. Ni ska absolut inte bekosta ett Attefallshus eller renovera huset innan ni är ägare till fastigheten.

Det låter som den bästa lösningen är att ni köper fastigheten och betalar valfri del av summan genom ett skuldebrev till kvinnan. Ni måste då komma överens om en avbetalningsplan och ränta.

Vem som ska betala Attefallshuset och vad kvinnan eventuellt ska betala för att bo där är en förhandlingssak.
    Ett avtal om att hon ska bo där hyresfritt resten av sitt liv kanske inte är så bra för damen. När hon blir för skröplig för att bo där kan det bli en prischock för henne om hon behöver bo på ett äldreboende. Det kan vara bättre att ni betalar mer för huset och att hon betalar hyra, men det är förstås en förhandligsfråga.
    Ni kan ju ha en avbetalningsplan som är minst lika hög som hennes hyra, och då kanske hon känner att hon "bor gratis".

• Anonym (***))
    Anonym (Chans?) skrev 2018-08-06 21:33:06 följande:
    Det finns inga grannar som kan vara direkt jobbiga. Det skulle vara om hon blir jobbig då. Men det tror jag som sagt inte, jag har känt henne i hela mitt liv, gått ut och in hos henne och hon fanns där när min mor dog. 

Vi umgås då och då som det är idag, fikar ibland och så, men hon har som sagt många aktiviteter själv som hon sysslar med. Det är en del i att hon inte vill ha kvar sitt hus längre, hon orkar inte med allt och vill inte att huset ska förfalla vartefter hon inte klarar av mer. 

Tanken är att attefallshuset är vårt, men hon får bo i det gratis (hon har inga lån idag) men tar hand om sin egen elräkning etc, men att vi äger det ihop med hennes hus, så det är ju något som måste skrivas kontrakt på av advokat. 

Sen ska vi betala en summa per månad som avbetalning på huset, så attefallshuset blir vår 'handpennnig' till henne så att säga. Grejen är ju att hon kanske inte kommer att leva så länge att vi hinner betala av allt. 

Huset är som sagt värderat till 2 800 000 kr och det vi kan låna är 1 900 000 men vi ska ju bygga attefallshuset och renovera hennes hus för de pengarna också. Hon har sagt att hon inte kommer att sälja huset för hela dess värde utan vi får 'rabatt', men exakt vilken summa hon tänkt sig vet jag inte. 

Vi har kollat lite snabbt vad ett nyckelfärdigt attefallshus kostar och ett som skulle passa bra kostar omkring 400 000 kr. Dock är tanken att vi ska göra insidan ganska mycket själva om vi inte hittar ett som passar hennes behov och önskemål (inte ett pyttelitet kök tex). 
    Så damen ska bo på högst 25 kvadratmeter?
  • Anonym (.)

Obi wan är rätt ute. Köp huset, låna x antal kr via banken och Y kr från damen.

Sedan kommer ni överens om hyra för attefallsdelen, avbetalning på det privata lånet och vad som gäller för räntan i framtiden.

Skriv sedan ett separat hyresavtal med tanten. Undvik att blanda ihop hyresfritt resten av livet med köpeavtalet. Amortering och ränta borde bli högre än hyran i alla fall, så tanten får ju betalt varje månad i alla fall. Blir betydligt mer rättvist mot alla parter.

Enda problemet som jag ser är väl att det privata lånet som måste ha tydliga villkor, så att det inte sägs upp av tanten eller hennes barn, eftersom banken i det skedet kanske inte vill ta över det privata lånet.

Svar på tråden Fått möjlighet att 'hyrköpa' ett hus..