• asdfgh

Sysselsättning utomhus

Svärmor bor i Sydeuropa och vi är där och hälsar på 1-3v/år. Havet är inte så långt bort men annars finns det inte så mycket roligt att göra i närheten för våra bägge barn. De är just nu 4 resp 7 och blir lätt odrägliga om de inte får ut och röra på sig varje dag. Flört Helst mer än ett par timmar vid hav/pool...

Har ni några förslag på vad man kan fixa för sysselsättning till dem? Gärna något som är roligt tills de är 10-12 år. Vi har en uppblåsbar pool men åtminstone vartannat år finns det inte vatten att fylla den med. 

De önskade sig en studsmatta men ärligt talat tror jag inte att de kommer hoppa så mycket i solen när det är över 30 grader i skuggan... Vi har en bit som är i skugga (druvor som växer över som tak) men den är max 2,5m hög och med en stång i mitten.

• Svar på tråden Sysselsättning utomhus
  • Kodia

Vattenpistoler, boule, piltavla el. dyl, kubb, hopprep, twist, rockring, stångtennis, pingisbord (el. bara racketar att använda på befintligt bord), sjömansspel, gatukritor, styltor, krocket, frisbee, såpbubblor, gunga, innebandyklubbor, badminton, 

• Tow2Mater

Vattenballonger ute och dataspel inne. Vid över 30 grader i skuggan ska man ta det lugnt.

• No Logo

Om ni vill att barnen ska leka ute tycker jag ni ska börja med att se till att få mer skugga utomhus, tex kan ni köpa ett par billiga skugg-segel på typ Rusta och spänna upp.

I skuggan kan ni ha fotbollsmål, basketkorg, studsmatta etc plus allt som Kodia skrev.

Gör en "minicirkus" med studsmatta, slackline (gå på lina), ringar, trapetsgunga + införskaffa jongleringsbollar, diabolo, devil stick, snurr-tallrik etc. Kombinera med trollerilåda och clowndräkt! Öva på kullerbyttor, stå på händer, hjula. Enhjuling när de blir 10-12. Låt dem öva och hålla föreställningar för er.

Våra barn har gillat att göra egna teaterföreställningar och visa upp (sjukt drygt i längden, men det håller dem glada och sysselsatta länge - ta ett glas vin före maten under tiden ; )

Ge dem grejer att snickra med.

Låt dem göra egen picknick (skära frukt, blanda sagt, packa etc) och ta med ut och äta i en koja de bygger av filtar, badlakan etc.

Mitt på dagen tycker jag det är okej med siesta med padda, film eller vad som krävs för att de ska hålla sig still i skuggan. Spela brädspel med dem, pyssla, läs högt, lär dem spela kort, titta i gamla fotoalbum, lära sig läsa/räkna/klockan. Hitta på egna historier där man säger en halv mening var och låter nästa fortsätta har varit poppis hos oss. I skuggan under druvorna låter underbart att vara! Är det ändå jättevarmt kan man ju ta ut en fläkt med förlängningssladd.

Sedan får ni väl kanske tillbringa mer än ett par timmar om dagen vid havet. Är det nära kan ni ju bada på förmiddagen, vara hemma mitt på dan och sen åka tillbaka på sen eftermiddag och bada igen, spela fotboll, volleyboll, bygga sandslott etc.

Åk inlines, kickbike, cykla tillsammans när det är svalare.

• legomum

Som No Logo skrev fixa mer skugga ute. Lägg ut ett stort ljust lakan. Dit med en masonitskiva där du limmat fast legobasplattor. Har du massor av lego så införskaffa en legobok (med byggideer och beskrivningar) men det finns även ideer på lego.com och massor utav bloggar med legobyggen m manualer.

Ju äldre barnen blir ju mer kreativa blir de till egna byggen.

Har du inget lego eller lite så titta runt på tex bricklink och reor under året (fynda lego Är kul hehe)

Ni kan ha teman, djur, robotar, bilar, båtar slott osv.

Oändliga möjligheter i alla fall.

Är du intresserad så titta på "steam" det gör ju inget om de råkar lära sig något på vägen.... ;)

• asdfgh

Lego finns, även playmobil även om barnen inte är så intresserade. Mannen och hans syster är uppvuxna där så det finns en hel del leksaker + böcker (på en blandning av svenska och landets språk). Vi har även tagit ner gatukritor och i år målade jag en hage för dem att hoppa utöver annat de ritade. Barnen tycker oftast att det är kul en gång men tröttnar på nån timme.

Utrymmet i skugga är inte litet, bara inte lämpligt för en studsmatta. Utöver en uteplats under tak (säg 3x10m) finns området som jag nämnde tidigare. Det är en aningen ojämn kvadrat på säg 7,5x7,5m med en metallpinne i mitten som hjälper till att hålla upp taket.

Eftersom det är "hemma" för mannen har han ofta en hel del som behöver göras när vi är nere och då är jag själv med barnen = lite småläskigt och framförallt rätt jobbigt att vara själv vid havet.

Fotboll och innebandyklubbor låter intressant. Vi kastade boll i år men det funkar tyvärr bara 2 och 2 så om jag var med (rätt nödvändigt med tanke på bollsinnet hos ffa en 4åring...) 

Vi kanske skulle ta och skaffa lite fler lakan etc + några rep så att de kan bygga kojor. Speciellt äldsta älskar att bygga kojor

Svar på tråden Sysselsättning utomhus