Om ni vill att barnen ska leka ute tycker jag ni ska börja med att se till att få mer skugga utomhus, tex kan ni köpa ett par billiga skugg-segel på typ Rusta och spänna upp.
I skuggan kan ni ha fotbollsmål, basketkorg, studsmatta etc plus allt som Kodia skrev.
Gör en "minicirkus" med studsmatta, slackline (gå på lina), ringar, trapetsgunga + införskaffa jongleringsbollar, diabolo, devil stick, snurr-tallrik etc. Kombinera med trollerilåda och clowndräkt! Öva på kullerbyttor, stå på händer, hjula. Enhjuling när de blir 10-12. Låt dem öva och hålla föreställningar för er.
Våra barn har gillat att göra egna teaterföreställningar och visa upp (sjukt drygt i längden, men det håller dem glada och sysselsatta länge - ta ett glas vin före maten under tiden ; )
Ge dem grejer att snickra med.
Låt dem göra egen picknick (skära frukt, blanda sagt, packa etc) och ta med ut och äta i en koja de bygger av filtar, badlakan etc.
Mitt på dagen tycker jag det är okej med siesta med padda, film eller vad som krävs för att de ska hålla sig still i skuggan. Spela brädspel med dem, pyssla, läs högt, lär dem spela kort, titta i gamla fotoalbum, lära sig läsa/räkna/klockan. Hitta på egna historier där man säger en halv mening var och låter nästa fortsätta har varit poppis hos oss. I skuggan under druvorna låter underbart att vara! Är det ändå jättevarmt kan man ju ta ut en fläkt med förlängningssladd.
Sedan får ni väl kanske tillbringa mer än ett par timmar om dagen vid havet. Är det nära kan ni ju bada på förmiddagen, vara hemma mitt på dan och sen åka tillbaka på sen eftermiddag och bada igen, spela fotboll, volleyboll, bygga sandslott etc.
Åk inlines, kickbike, cykla tillsammans när det är svalare.