• Arboga17

    Kan kattunge sova själv?

    Hej! Vi har en kattunge som vi fick vid 3 mån ålder, är 4 mån nu. Min fråga är om det är ok att den sover själv i lägenheten på natten eller måste nån sova brevid?. Jag är lätt allergisk så vill helst inte ha i sovrummet. Min sambo har sovit med den hittills i tv rummet men nu börjar hon jobba natt igen och undrar då om ok att jag sover i sovrummet och katten utanför sovrummet?

  • Svar på tråden Kan kattunge sova själv?
  • Celaena

    Klart det är okej. Men räkna med protester om den är van att sova med någon och sen blir utestängd från sovrummet, speciellt om den är ensamkatt. 

  • Barajaggg

    Det bästa för anknytningen är om ni sover med kissen. Och den mår såklart bäst av social kontakt med människor när den är så liten. Och om den sover med sin husse eller matte när den är liten så tror jag att det finns större chans då till att den blir en sån goskisse som vill sova med en , det tycker iallafall jag är jättemysigt med en kisse som sover med en

  • Dexter dot com
    Arboga17 skrev 2018-08-07 01:23:41 följande:

    Hej! Vi har en kattunge som vi fick vid 3 mån ålder, är 4 mån nu. Min fråga är om det är ok att den sover själv i lägenheten på natten eller måste nån sova brevid?. Jag är lätt allergisk så vill helst inte ha i sovrummet. Min sambo har sovit med den hittills i tv rummet men nu börjar hon jobba natt igen och undrar då om ok att jag sover i sovrummet och katten utanför sovrummet?


    Min erfarenhet är att katten behöver närhet och trygghet och att stänga ut en katt resulterar oftast i en skrikandes katt utanför dörren och otrygghet/stress som kan utlösa diverse mindre trevliga beteenden tex att göra sina behov utanför lådan. Hur tänkte ni när ni skaffade katt trots din allergi?
Svar på tråden Kan kattunge sova själv?