• Äldre 7 Aug 19:14
    2968 visningar
    1 svar
    1
    2968

    Utomkvedshavandeskap X

    Fick förra fredagen bli akut opererad då man upptäckte på VUL ett misstänkt utomkvedshavandeskap. Hade då haft magknip i ca 1 veckas tid följt av lös avföring. Varken blödde eller hade andra symptom som tydde på ett X förutom otroligt ont i magen 5-7 ggr/dag. Var då i v 6. På ultraljudet såg man en bukgraviditet. Alltså hade inte graviditeten satt sig på någon av äggledarna. Utan bakom livmodern. Operation genomfördes och båda äggledarna är kvar, skrapning gjordes för att försäkra sig om att allt infekterat som denna graviditet hade fört med sig försvann. Hade timmarna innan OP ett hcg på 15000. 8 timmar efter OP låg nivån på 5000. Vilket jag hoppas tyder på en ?lyckad? operation då man inte var 100% efter operationen om man lyckats ?få bort? graviditeten.

    Nu sitter jag hemma med funderingarna hur vida nästa graviditet kommer att gå?! Är livrädd att detta inte var någon engångsföreteelse och att det är något fel inne i min kropp. Tydligen är bukgraviditet väldigt sällsynt. Är otroligt tacksam att jag har kvar båda mina äggledare men är rädd att behöva genomgå detta igen då det uppenbart är något som inte står rätt till inne i kroppen.

    Min läkare hade enbart sett det två gånger innan på sina 40 år. Är det någon mer som genomgått en BUKGRAVIDITET? Där fostret växer utanför/bakom livmodern omringad av en vätska. Hur har det gått för er som behövt gå igenom ett X att bli gravida igen och har ni stött på liknande problem igen? Är det någon som gått igenom ett utomkveds men fick behålla båda äggledarna och det har gått bra?? Är så rädd över att bli gravid igen och behöva gå igenom denna oroligt psykiska påfrestning igen ????

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap X
  • Anonym (B)
    Äldre 8 Aug 09:59
    #1

    Tyvärr har jag inga erfarenheter att dela med mig av.. Men jag känner med dig! Gick själv precis igenom ett utomkveds (sista kontrollen i måndags). Behövde dock inte opereras utan hcg nivåerna sjönk av sig själv så x:et kommer kroppen själv ta hand om...


    Däremot tyder ju dina hcg nivåer på en lyckad operation skulle jag tro, det har ju sjunkit jätte bra. Antaligen skall du på flera återbesök för att hålla koll så att de går åt rätt håll?


    Själv är jag också rädd för att försöka igen, men ju längre tid det går (X konstaterat 12 juli) sen dess så känns det bättre, både psykiskt och fysiskt. Jag hoppas det kommer kännas lättare även för dig och att ni får en solskenshistoria efter det här! 

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap X