• Anonym (Ser och hör dom?)

Kamera och högtalare i larm

Moderna larm har ju både kameror och högtalare som dom kan prata i med någon i huset. Jag undrar om dom på larmbolaget kan se eller höra i kameran och högtalaren om dom känner för det eller kan dom bara se och höra om larmet faktiskt går?

• Svar på tråden Kamera och högtalare i larm
  • Pentra

Ja, de kan både se och höra om de vill. Det gäller allt som är uppkopplat till något nät på något sätt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Vet bäst)

Vaktbolagen är väl en sak, men så kan ju vem som helst hacka passordet och gå in och se vad du gör på nätterna.

Så ni menar att larm från stora larmbolag både kan hackas av vem som helst och att anställda på larmbolaget kan gå in och se och lyssna på kunderna när dom känner för det?

• Anonym (Japp)
    Anonym (Ser och hör dom?) skrev 2018-08-08 14:29:14 följande:

Så ni menar att larm från stora larmbolag både kan hackas av vem som helst och att anställda på larmbolaget kan gå in och se och lyssna på kunderna när dom känner för det?

Har varit stora artiklar om detta i tidningarna, tror det var i maj/juni. Tydligen väldigt lätthackat!
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det är förmodligen inte meningen att vaktbolaget eller någon annan ska kunna titta/lyssna när som helst, men man tar en risk om man tror att ingen kan se något i en "uppkopplad" kamera. Detta gäller även kameror i laptops och liknande. Sätt en Post-It eller liknande över laptop-kameran när den inte används. Lita inte på att någon lampa lyser om kameran aktiveras. Viisa laptops har en liten lucka som man kan dra fram över linsen, det borde vara standard på alla.

• Anonym (A)
    Anonym (Japp) skrev 2018-08-08 17:56:07 följande:
    Har varit stora artiklar om detta i tidningarna, tror det var i maj/juni. Tydligen väldigt lätthackat!
    Vad obehagligt.
  • Roddarn
    Anonym (Japp) skrev 2018-08-08 17:56:07 följande:
    Om jag nu inte kommer ihåg helt fel så gällde dom artiklarna övervakningskameror som folk satt upp själva, kopplat till internet för att kunna titta via länk  och inte bytt lösenord på. Så "hackningen" bestod av att helt enkelt testa med standardlösenord för dessa produkter, typ "admin" och "password".

De kameror som larmbolagen sätter upp är ju inte direkt lika lätthackade, även om det absolut går! Men jag är då definitivt mer orolig för inbrott och brand än att någon ska få för sig att kolla in vad vi pysslar med om dagarna. Jag skulle gissa att dom skulle tröttna på den "underhållningen" rätt snabbt. Sen att dom skulle sitta på larmbolagen och smygtitta är nog väääääldigt långsökt. Så länge inte den anställde lyckas hacka deras program på datorerna på jobbet så har dom inte tillgång till kamerorna så länge larmet inte har gått nämligen!
    Roddarn skrev 2018-08-08 19:32:40 följande:
    Om jag nu inte kommer ihåg helt fel så gällde dom artiklarna övervakningskameror som folk satt upp själva, kopplat till internet för att kunna titta via länk  och inte bytt lösenord på. Så "hackningen" bestod av att helt enkelt testa med standardlösenord för dessa produkter, typ "admin" och "password".

De kameror som larmbolagen sätter upp är ju inte direkt lika lätthackade, även om det absolut går! Men jag är då definitivt mer orolig för inbrott och brand än att någon ska få för sig att kolla in vad vi pysslar med om dagarna. Jag skulle gissa att dom skulle tröttna på den "underhållningen" rätt snabbt. Sen att dom skulle sitta på larmbolagen och smygtitta är nog väääääldigt långsökt. Så länge inte den anställde lyckas hacka deras program på datorerna på jobbet så har dom inte tillgång till kamerorna så länge larmet inte har gått nämligen!
    Så anställda på larmbolagen måste själva hacka programmen för att kunna se eller lyssna i någons hem så länge inte larmet har gått i just det hemmet? Du vet att det är så till 100%?
  • Roddarn
    Anonym (Ser och hör dom?) skrev 2018-08-09 16:22:58 följande:
    Så anställda på larmbolagen måste själva hacka programmen för att kunna se eller lyssna i någons hem så länge inte larmet har gått i just det hemmet? Du vet att det är så till 100%?
    100% kan man väl aldrig vara.....
    Men det var så jag fick det förklarat när jag frågade mitt larmbolag iaf. Kameran är inte aktiverad och skickar inga bilder om inte larmet gått.
    Och sen tror jag dom har annat för sig på sin arbetstid än att sitta och titta i folks hem. Eller har du så mycket fritid på ditt jobb att du kan sitta och roa dig med sådant som faktiskt är olagligt, när det sitter en massa andra runt dig dessutom? Det är ju inte direkt så att larmpersonalen sitter hemma, jag gissar att dom sitter rätt öppet i typ kontorslandskap så om någon skulle börja titta på sånt dom inte ska titta på blir dom nog upptäckta rätt fort.
  • Pentra

Så fort du har ström på någon form av "modern" media så kan den hackas och användas för avlyssning och/eller insyn av utomstående, som har kunskapen och viljan att göra det. Din mobil, surfplatta och din "smart-TV" etc kan hackas för att se rakt in i och lyssna av ditt hem och kränka ditt allra mest privata. (Tänk på det nästa gång som ni har sex i soffan till en porrfilm som visas på någon filmkanal...) Detta är fullt möjligt, och således teknikens baksida... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Roddarn
    Pentra skrev 2018-08-11 08:05:06 följande:

Så fort du har ström på någon form av "modern" media så kan den hackas och användas för avlyssning och/eller insyn av utomstående, som har kunskapen och viljan att göra det. Din mobil, surfplatta och din "smart-TV" etc kan hackas för att se rakt in i och lyssna av ditt hem och kränka ditt allra mest privata. (Tänk på det nästa gång som ni har sex i soffan till en porrfilm som visas på någon filmkanal...) Detta är fullt möjligt, och således teknikens baksida... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Absolut har du rätt att man KAN, men å andra sidan kan man starta en gräsklippare och gå över till grannen och klippa sönder halva bilen, eller även grannen faktiskt. Men det är inte så vanligt....

Vad jag menar är att det är knappast vaktbolagen man ska vara rädd för (vilket var frågan i i TS). Sedan kan man kanske ta det lite lugnt på den konspiratoriska sidan och undra varför någon skulle vilja kolla in i mitt hem och se på vad jag gör och vänta på att jag kanske ska ha sex i soffan. Med tanke på hur ofta det händer kommer dom nog bli besvikna och om dom skulle lyckas fånga den stunden så skulle dom nog bli ännu mer besvikna......  ;)

Men som sammanfattning: Ja, allt som är uppkopplat kan hackas. Nej, dom sitter inte på larmbolagen och väntar på att du ska ha sex i soffan. Är det vanligt att normala användare blir hackade av utomstående via larmbolagens kameror? Troligtvis är det en försvinnande liten del det händer för. Jag gissar att det är fler som tittar in genom fönstren hos folk utan att bli upptäckta och inte bor vi i en bunker för det utan vi har glatt genomskinliga fönster ändå. Rikta oron mot något som faktiskt är troligt, att du får ett inbrott där du bor, kanske t.o.m när du är hemma och har sex i soffan, då kan det vara trevligt med ett larm med skalskydd så du faktiskt får hjälp.
Svar på tråden Kamera och högtalare i larm