Pentra skrev 2018-08-11 08:05:06 följande:
Så fort du har ström på någon form av "modern" media så kan den hackas och användas för avlyssning och/eller insyn av utomstående, som har kunskapen och viljan att göra det. Din mobil, surfplatta och din "smart-TV" etc kan hackas för att se rakt in i och lyssna av ditt hem och kränka ditt allra mest privata. (Tänk på det nästa gång som ni har sex i soffan till en porrfilm som visas på någon filmkanal...) Detta är fullt möjligt, och således teknikens baksida... ... Med vänlig hälsning, Pentra
Absolut har du rätt att man KAN, men å andra sidan kan man starta en gräsklippare och gå över till grannen och klippa sönder halva bilen, eller även grannen faktiskt. Men det är inte så vanligt....
Vad jag menar är att det är knappast vaktbolagen man ska vara rädd för (vilket var frågan i i TS). Sedan kan man kanske ta det lite lugnt på den konspiratoriska sidan och undra varför någon skulle vilja kolla in i mitt hem och se på vad jag gör och vänta på att jag kanske ska ha sex i soffan. Med tanke på hur ofta det händer kommer dom nog bli besvikna och om dom skulle lyckas fånga den stunden så skulle dom nog bli ännu mer besvikna...... ;)
Men som sammanfattning: Ja, allt som är uppkopplat kan hackas. Nej, dom sitter inte på larmbolagen och väntar på att du ska ha sex i soffan. Är det vanligt att normala användare blir hackade av utomstående via larmbolagens kameror? Troligtvis är det en försvinnande liten del det händer för. Jag gissar att det är fler som tittar in genom fönstren hos folk utan att bli upptäckta och inte bor vi i en bunker för det utan vi har glatt genomskinliga fönster ändå. Rikta oron mot något som faktiskt är troligt, att du får ett inbrott där du bor, kanske t.o.m när du är hemma och har sex i soffan, då kan det vara trevligt med ett larm med skalskydd så du faktiskt får hjälp.