• Äldre 8 Aug 08:21
    6537 visningar
    7 svar
    7
    6537

    Byte av flyg

    Jag är nog korkad kanske men är inte så resvan. Jag har aldrig bytt flygplan utan alltid rest direkt.


     


    Ska nu flyga med SAS från Arlanda till Dublin med byte i Oslo. Det är SAS hela vägen så vad jag förstår checkar jag in bagaget på Arlanda och så behöver jag inte checka ut det förrän i Dublin?


    Min fråga är dock nu HUR GÖR JAG I OSLO?? Har bara 45 minuter på mig i Oslo. Har varit där en gång bara, men minns att flygplatsen är relativt liten. Frågan är alltså, hur gör man? Går man ut genom ankomsthallen och sedan måste man ta sig till rätt terminal och checka in där? Eller går man bara genom säkerhetskontrollen? Är rädd att vi kommer missa planet i Oslo. Dum som jag var valde jag ett flyg med bara 45 min väntetid! :(


    Kan nån stilla min oro lite, tack! :)

  • Svar på tråden Byte av flyg
  • sextio­talist
    Äldre 8 Aug 08:44
    #1
    +1
    tossaliten skrev 2018-08-08 08:21:55 följande:

    Jag är nog korkad kanske men är inte så resvan. Jag har aldrig bytt flygplan utan alltid rest direkt.


     


    Ska nu flyga med SAS från Arlanda till Dublin med byte i Oslo. Det är SAS hela vägen så vad jag förstår checkar jag in bagaget på Arlanda och så behöver jag inte checka ut det förrän i Dublin?


    Min fråga är dock nu HUR GÖR JAG I OSLO?? Har bara 45 minuter på mig i Oslo. Har varit där en gång bara, men minns att flygplatsen är relativt liten. Frågan är alltså, hur gör man? Går man ut genom ankomsthallen och sedan måste man ta sig till rätt terminal och checka in där? Eller går man bara genom säkerhetskontrollen? Är rädd att vi kommer missa planet i Oslo. Dum som jag var valde jag ett flyg med bara 45 min väntetid! :(


    Kan nån stilla min oro lite, tack! :)


    Nu har jag inte varit på Oslos flygplats sedan 80-talet. Men rent generellt, eftersom du flyger utrikes så kommer troligen den gate som du kommer åka från ligga inom samma terminal som den du landar, så du behöver nog inte passera säkerhetskontrollen.
    Det bästa är att så fort du kommer av planet, så frågar du hur du tar dig till nästa utrikesgate. Även kabinpersonalen kan hjälpa dig.
    Om du har ditt bagage incheckat på nästa flyg, så kommer inte ens flyget starta innan du är ombord. Men det förutsätter att de hinner lasta om ditt bagage.

  • Thomas­W
    Äldre 8 Aug 11:26
    #2

    Du frågar i första planet hur du går.
    Du har bagage och plan 2 får inte flyga utan att du är med om du har bagage.
    Så SAS har ett intresse att se till så du kommer rätt.

  • Äldre 8 Aug 13:17
    #3

    I terminalen (utrikes) där du kliver av planet letar du upp en elektronisk tavla där alla avgångar (departures) visas. Se vilken gate ditt nästa plan går ifrån och gå dit. Den ligger garanterat i samma terminal och inte så långt ifrån din arrival gate. Men dra inte fotterna efter dig.

  • Äldre 8 Aug 16:16
    #4

    Vad jag minns senast jag mellanlanda i Oslo och reste helt med SAS denna sommar så kommer du när du kliver av planet i Oslo att se en skylt som pekar antingen mot utgång eller en skylt som pekar mot fortsatt resa (eller så kommer du automatiskt hamna inne i själva flygplatsen). När du är inne i flygplatsen letar du upp en såndär flygskylt där man kan se alla avgångar. Leta upp ditt plan på skylten och se vart din gate är. Gå sen till din gate för att vara helt säker på att det är rätt.

    Du behöver inte hämta din väska eller något eftersom du reser hela vägen med SAS. Det är enkelt! Men förstår din oro, stressade också första gången jag behövde mellanlanda själv. Lycka till!

  • Äldre 8 Aug 16:28
    #5
  • Äldre 8 Aug 16:30
    #6

    Så länge ni landar på tid så är det lugnt! Bagaget sköter sig själv till nästa flyg så länge det är incheckat hela vägen.

    Det är inte långt att gå mellan terminalerna, så bara leta upp en informationstavla var ditt nästa flyg går från och gå dit.

  • Äldre 19 Aug 16:59
    #7

    Tack alla! Nu är resan avklarad! Gjorde en säkerhetskoll genom att fråga innan vi boardade planet på Arlanda...


    HAde hon inte sagt att jag skulle följa "transit" skylten hade jag nog gått mot utgången haha men när jag väl såg den var det enkelt! :) 


    Tack alla för hjälpen!! Betydde massor! Känns det tryggare till nästa resa!

Svar på tråden Byte av flyg