• Anonym (Kaffedraken)

    Kan mor och dotter bo ihop?

    Hejsan!

    Vi har en två-årig tjej (katt) som fick ett par kattungar varav en vi tänkt behålla. Den andra kattungen är nu hos nya ägare och den vi behåller, heter Fizzy och är nu 16 veckor gammal. Hennes mamma som heter Smulan, verkar väldigt trött på sin dotter. Vi behöll den tuffaste av de två ungarna och Fizzy busar väldigt mycket med sin mamma.

    Vi ska kastrera dem båda och är nu lite oroliga för att Smulan kommer driva bort sin dotter till slut. Smulans mamma gjorde det med den dotter hon fick behålla i Smulans ?barndomshem?.

    Fizzy får inte gå ut eftersom hon är såpass liten ännu men Smulan får vara ute, även om vi försöker få in henne på kvällen.

    Kan mor och dotter leva tillsammans utan att det blir problem? Har ingen erfarenhet av att ha två katter sen tidigare. Tänker att Fizzy säkert lugnar ner sig men Smulans andra kattunge var mycket mer mammig och gosig med Smulan och vi vet inte om Fizzys personlighet kommer påverka deras relation om hon fortsätter testa sin mamma även när hon blir större.

    Påverkar kastrering/sterilisering?

  • Svar på tråden Kan mor och dotter bo ihop?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har mor och dotter boendes tillsammans, det fungerar bra även om modern är lite trött på sin dotter ibland. (Mamman är 7 år och dottern 3 år och har bott tillsammans hela tiden). 

    Avstötningen av ungar är en naturlig del och det är oftast en jobbig period, men det går över. Tänkt att dottern är en jobbig tonåring och mamma tycker att det är dags att dottern ställer sig på egna ben Glad

    Kastrering hjälper definitivt då hormonerna i kroppen lugnar ner sig en hel del. Då kastreringen skedde relativt nyligen kommer det ta lite tid innan de är nere på normal nivå för en kastrerad katt. 

    Med det sagt, det går oftast utmärkt att ha mor och dotter, även om det är en jobbig "tonårsperiod". Dock inte alltid, det kommer alltid finnas katter som inte fungerar tillsammans och då är det ju bäst för alla parter att en av dem får flytta. Om de inte slåss sig blodiga skulle jag avvakta tills dottern är över året för att se vad som händer. 

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2018-08-08 09:46:42 följande:

    Jag har mor och dotter boendes tillsammans, det fungerar bra även om modern är lite trött på sin dotter ibland. (Mamman är 7 år och dottern 3 år och har bott tillsammans hela tiden). 

    Avstötningen av ungar är en naturlig del och det är oftast en jobbig period, men det går över. Tänkt att dottern är en jobbig tonåring och mamma tycker att det är dags att dottern ställer sig på egna ben 

    Kastrering hjälper definitivt då hormonerna i kroppen lugnar ner sig en hel del. Då kastreringen skedde relativt nyligen kommer det ta lite tid innan de är nere på normal nivå för en kastrerad katt. 

    Med det sagt, det går oftast utmärkt att ha mor och dotter, även om det är en jobbig "tonårsperiod". Dock inte alltid, det kommer alltid finnas katter som inte fungerar tillsammans och då är det ju bäst för alla parter att en av dem får flytta. Om de inte slåss sig blodiga skulle jag avvakta tills dottern är över året för att se vad som händer. 

    Lycka till!


    Tack snälla du för ditt svar!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Släpp inte ut någon tills de är kastrerade, boka en tid för mamma katt direkt.

    Min erfarenhet är att det brukar gå bra. De kan bråka under en tid, det är en frigörelseprocess (tänk en tonåring och dess föräldrar) Det kommer bli bättre när de är kastrerade.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min mamma har 3 generationer av katt honnor som bor tillsamans och det är inga problem dom sover tillsamans osv

    Dom har en makt balans som funkar mormor-mamma-dotter som man ser vid matskålarna.

    Sen flyttar alla på sig när hankatten(kastrerad) kommer

    Det är alldrig bråk förutom när den yngsta vill leka med sin mormor då kan hon fräsa och slå till sitt barnbarn ????

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är alldrig bråk förutom när den yngsta vill leka med sin mormor då kan hon fräsa och slå till sitt barnbarn ????

    [/quote]

    Ska inte vara frågetecknet där utan hade hett em smilly

Svar på tråden Kan mor och dotter bo ihop?