• Anonym (Hm)

Spara pengar hemma/insättning på banken

Jag och min man funderar på att spara våra pengar till kontantinsats hemma. Tänker på vilken makt bankerna har över pengarna och hur begränsat det blivit för folk i vissa länder att få ut sina pengar under tex kriser.

Men vi håller ju på att gå över till ett kontantlöst samhälle och tydligen får man sen bara sätta in 10-15 000 på banken per 7 dagar om man väl vill sätta in pengarna en dag man vill göra slag i saken och köpa hus.

Kan inte ni känna oro över hur alla besparingar skulle kunna bli frysta vid eventuell kris eller om någon utifrån skulle stänga av våra digitala betalningssystem? Får en att inse vilken enorm makt bankerna sitter på.

• Svar på tråden Spara pengar hemma/insättning på banken
  • Anonym (.)

Känner mig betydligt räddare för inbrottstjuvar än banker

• Anonym (123)
    Anonym (.) skrev 2018-08-08 09:01:17 följande:

Eller brand för den delen
  • Överste Senap

Bankerna har lagar att följa.

Har du någonsin hört talas om en bank i ett demokratiskt land där kundernas sparkonton frusits?

Ställ det emot hur vanligt det är att pengar stulits vid inbrott.

• Anonym (pengatvätt)

Problemet blir när ni sätter in en stor summa pengar - kontantinsatts på ex.vis 250 000 kr - så är det lag på att bankerna frågar var ni fått pengarna ifrån. Risken finns att banken vägrar ta emot dom om de misstänker pengatvätt. Och jag tvivlar starkt på att en ev bostadssäljare tar emot så mycket kontanter. 

• Anonym (asdf)

Om ni ska spara hemma så skaffa åtminstone ordentligt kassaskåp.

Som sagt behöver ni i framtiden kunna redovisa var pengarna kommer ifrån. Spara alla kvitton på de kontantuttag ni kommer att göra. Antar det borde räcka.

• Anonym (Hm 2)
    Anonym (.) skrev 2018-08-08 09:01:17 följande:
    Anonym (123) skrev 2018-08-08 09:09:41 följande:
    Eller brand för den delen

Instämmer
  • Anonym (...)
    Överste Senap skrev 2018-08-08 10:06:09 följande:

Bankerna har lagar att följa.

Har du någonsin hört talas om en bank i ett demokratiskt land där kundernas sparkonton frusits?

Ställ det emot hur vanligt det är att pengar stulits vid inbrott.

Sno pengar från bankkonton är ju en metod som använts vid kriser,

Bland annat under eurokrisen så satt man en max gräns för uttag i Grekland samt Cypern. Man minskade även mängder kontanter så man fick stå i köer i timmar för möjligen kunna få ut lite pengar för att handla mat för dagen, sen dagen efter fick man stå i kö igen...

Sedan så beslag tog även Cypern 10% från ALLA bankkonton, pga Eu-krav...

Eu kan lika gärna kräva att Sverige stoppar möjligheten att ta ut kontanter samt skappar en extra skatt på x procent på alla bankkonton vid nästa finanskris i Sverige.

Det är idiotiskt att spara alla sina pengar på bankkonton då Eu/Regeringen/banker kan besla ta våra pengar imorgon. Det gäller att ha tillräckligt med kontanter hemma så man klarar sig även vid en finnanskris.
  • Tecum

Det är klart att ni ska spara större summor på bank, det är för stora risker att ha en massa kontanter hemma. Om det blir brand brinner antagligen kvittona också upp och du kan inte bevisa att du hade kontanter kvar och får inget på försäkringen. Samma vid stöld, hur ska du bevisa för försäkringsbolaget att du hade pengarna kvar och inte har konsumerat upp dem? 

Det finns insättargaranti på de flesta banker så stater garanterar beloppet om banken förskingrar dem. Sen kan naturligtvis Sverige utvecklas till en diktatur där staten gör vad de vill, men risken får bedömas som låg.
    Däremot är det bra att ha kontanter hemma typ 10.000, för krissituationer som omfattande strömavbrott, naturkatastrofer osv.

• Anonym (Inte pengar hemma!)

Sverige är ju inte riktigt som andra länder, vi har ett iaf hyfsat stabilt banksystem.

Hade aldrig vågat ha stora summor pengar hemma. Men nu är jag ganska nervös av mig och mer rädd för inbrott är för en bankkollaps.

Tycker det blir ungefär som när man är för rädd för att flyga men sen tar motorcykeln ner till sydeuropa och kör fullt blås på slingriga bergsvägar .

Men visst, om man bara har 25-50 kkr så är det kanske inte så farligt. Men om man har 2-10 mkr, hur skulle man då göra?

• Anonym (.)
    Anonym (Inte pengar hemma!) skrev 2018-08-08 11:25:17 följande:

Sverige är ju inte riktigt som andra länder, vi har ett iaf hyfsat stabilt banksystem.

Hade aldrig vågat ha stora summor pengar hemma. Men nu är jag ganska nervös av mig och mer rädd för inbrott är för en bankkollaps.

Tycker det blir ungefär som när man är för rädd för att flyga men sen tar motorcykeln ner till sydeuropa och kör fullt blås på slingriga bergsvägar .

Men visst, om man bara har 25-50 kkr så är det kanske inte så farligt. Men om man har 2-10 mkr, hur skulle man då göra?

Då sätter man pengar i fonder i olika länder, hos olika fondkommissionärer
  • Anonym (Hm)
    Anonym (...) skrev 2018-08-08 11:11:06 följande:

Sno pengar från bankkonton är ju en metod som använts vid kriser,

Bland annat under eurokrisen så satt man en max gräns för uttag i Grekland samt Cypern. Man minskade även mängder kontanter så man fick stå i köer i timmar för möjligen kunna få ut lite pengar för att handla mat för dagen, sen dagen efter fick man stå i kö igen...

Sedan så beslag tog även Cypern 10% från ALLA bankkonton, pga Eu-krav...

Eu kan lika gärna kräva att Sverige stoppar möjligheten att ta ut kontanter samt skappar en extra skatt på x procent på alla bankkonton vid nästa finanskris i Sverige.

Det är idiotiskt att spara alla sina pengar på bankkonton då Eu/Regeringen/banker kan besla ta våra pengar imorgon. Det gäller att ha tillräckligt med kontanter hemma så man klarar sig även vid en finnanskris.

Precis detta exemplet med Grekland jag tänkte på. Minns hur upprörda folk var som man fick se via nyheterna.

Vi har bestämt att vi sparar till insatsen på banken och sen en annan summa hemma som vi kan ha till nödfall och även om vi vill spara till lite dyrare saker som möbler osv.

Vi har portkod till boendet och bor högt upp så tror det är liten risk för inbrott. Sen kan man ju va smart med var man gömmer pengarna. Inte under madrassen precis...och brand, nej det kan man ju aldrig förutspå men det är ju rätt ovanligt. Kan ju inte heller förutspå en kris där banken plötsligt fryser pengarna. Känns dumt att ha allt man äger på samma ställe.
  • Anonym (pengatvätt)
    Anonym (Hm) skrev 2018-08-08 12:24:49 följande:
    Precis detta exemplet med Grekland jag tänkte på. Minns hur upprörda folk var som man fick se via nyheterna.
    Vi har bestämt att vi sparar till insatsen på banken och sen en annan summa hemma som vi kan ha till nödfall och även om vi vill spara till lite dyrare saker som möbler osv.

Vi har portkod till boendet och bor högt upp så tror det är liten risk för inbrott. Sen kan man ju va smart med var man gömmer pengarna. Inte under madrassen precis...och brand, nej det kan man ju aldrig förutspå men det är ju rätt ovanligt. Kan ju inte heller förutspå en kris där banken plötsligt fryser pengarna. Känns dumt att ha allt man äger på samma ställe.
    Det finns bankfack om ni nu vill spara kontanter.
    Anonym (pengatvätt) skrev 2018-08-08 12:28:06 följande:

Det finns bankfack om ni nu vill spara kontanter.

Hos de flesta bankerna är det inte tillåtet med kontanter i bankfack. Undantag brukar endast vara antika kontanter, typ myntsamlingar od. Jobbat med flera banker och samtliga dessa har haft en sådan skrivning i avtalet. Konsekvensen skulle kunna bli att du inte får ersättning i händelse av brand eller inbrott.
    Anonym (.) skrev 2018-08-08 11:41:31 följande:

Då sätter man pengar i fonder i olika länder, hos olika fondkommissionärer

Nja, normalt gör man så men folk som hellre sparar pengar i madrassen är nog än mer skeptiska till fonder än själva institutet (läs bank). Sen just till en kontantinsats verkar det dumt att spara i fonder, placeringshorisonten är helt enkelt för kort.
  • Anonym (.)
    Anonym (Inte pengar hemma!) skrev 2018-08-08 12:48:29 följande:

Nja, normalt gör man så men folk som hellre sparar pengar i madrassen är nog än mer skeptiska till fonder än själva institutet (läs bank). Sen just till en kontantinsats verkar det dumt att spara i fonder, placeringshorisonten är helt enkelt för kort.

Fast personen jag citerade pratade om besparingar i storleksordningen 2 till 10mnkr, känns inte som det är kontantinsats till lägenhet man pratar om då. Möjligtvis kontantinsats till ett mindre slott eller herrgård.

Men visst, ska man placera i fonder ska man ha en lång placeringshorizont. Och det behöver inte alls vara dumt att placera i fonder, däremot är det riskfyllt.
  • Anonym (mhmm)

Om jag var så rädd för banken hade jag inte planerat att sätta mig i skuld till banken genom huslån.

Svar på tråden Spara pengar hemma/insättning på banken