Gjorde jag rätt`- Jag lade ner ett hobby-projekt
Hej!
Jag har ingen som helst ambitioner inom filmvärlden men det händer ibland att jag ställer upp som statist. Jag råkar även ha bekanta och vänner som arbetar med film och även har mål i livet inom filmkarriären.
Jag fick upp en filmidé och skrev ett filmmanus och visade upp för mina kompisar. De tyckte både om idén och manuset. Vi började arbeta tillsammans och redan i början kom vi överens vilka positioner vi skulle ha. Bland annat skulle jag vara regissör, de sa ingenting emot och alla fick vara i de arbetsposition som de trivs och är bäst på.
Efter åtta månaders arbete med finslipade av manuset och andra förberedelser. Så var vi i närheten på att leta efter skådespelare och fler personer som skulle jobba bakom kameran. Men just då sa de: ''Vi har tagit demokratiskt beslut om att du inte skall vara regissör utan det skall X vara''. Vid denna tillfälle var det två av mina kompisar som var ''anställda'' i denna projekt. Så totalt var vi tre. Jag och mina två kompisar. Och det var dessa kamrater som tog denna ''demokratiska beslutet''.
Jag protesterade och de syftade på att jag saknade erfarenhet. Jag nämnde att regi arbetet innebär väl att man skall tala om för skådespelarna hur de skall agera, vart de skall gå, vart de skall stanna och liknade. Det är något jag kan hantera för jag har tankar och idéer om hurdan skådespelarna skall vara.
Eftersom detta var bara en simpel kortfilm och dessutom min projekt. Såg jag ingen fara i det hela. Då sa Y: ''Jag har en policy och alla projekt som jag håller på med, måste bli perfekta''. Något han inte nämnde förs vi blev nästan klara och skulle leta efter folk.
Det var själva deras stil och attityd som jag kände att jag inte ville gå med på att byta min arbetsposition. Jag kände att de bara försökte knuffa undan mig. Det kanske inte var så i fallet, men det kändes så. JAG ogillade starkt deras beteende och uttalade som: ''Demokratiskt beslut'' efter åtta månaders arbete.
Jag satte ner foten och sa att det inte blir någon projekt. Då sa Y att jag var självisk. X skrev senare på Messenger att hon förstod min agerade och att hon hoppas på att vi fortfarande är vänner. Jag skrev henne ett positivt respons. Men det blir ingen projekt eller någon vidare samarbete.
Jag såg framemot om att vara med i en filmteam. Inte för att jag satsar på att bli filmstjärna, utan snarare för nöjes skull. Som sagt, jag ställer ibland upp som statist och tycker det är en rolig extraknäck. Att få vara med i en filmteam och ibland dela med sig av sina filmidéer såg jag som en rolig framtida extraarbete.
Jag säger till mig själv att om det hade skett på ett schysst sätt, hade jag kanske inte agerat som jag gjorde. Men samtidigt funderar jag på om de överhuvudtaget gjorde fel. En annan kamrat som även han håller på med filmer, menade att jag agerade fullkomligt korrekt.