• BrideOf Rocky

Svenskaspråket-kunnig? hjälp tack!

Min man och jag hade ett lååångt samtal ang detta:

Vad heter det när ett ord blir samma ord baklänges?
    Vad heter det när ett ord blir ett annat om man kastar om bokstäverna?
    Vad heter det om ett ord har flera betydelser?

Tacksam för lite hjälp här så ska vi se vem av oss som har rätt och får säga "jag SA ju det!!"

• Svar på tråden Svenskaspråket-kunnig? hjälp tack!
  • Prego75

1. Palindrom
    2. Anagram
    3. Homonym

• Jessica K

1) När ett ord blir samma sak baklänges heter det palindrom. Det gäller även hela meningar som blir samma sak baklänges (se susning.nu/Palindrom där finns en hel mängd med exempel också... en del roligare än andra )

2) Om det blir ett annat ord när man kastar om ordet blir det ett anagram (se susning.nu/Anagram)

Vad ett ord som har fler betydelser heter kommer jag inte på nu... återkommer ifall det ploppar upp!

• Jessica K

isisisis: synonym är ett ord med ungefär liknande betydelser som ett annat. T.ex. glad - munter -uppåt. Bild -motiv -teckning. O.S.V.

• isisisis

Nja...synonym är ett exakt begrepp.Är ordet synonymt ska det vara olika ord men ha exakt samma betydelse.

• Jessica K

"En synonym är ett ord med ungefär eller delvis samma betydelse som ett annat ord, t.ex. flaska och butelj. Det är sällsynt med ord som betyder exakt samma sak med samma nyanser, underförstådda värderingar och signaler. Synonym har själv ordet Poecilonym som synonym." källa susning.nu/synonym

• Prego75

Synonymer har inte alltid exakt samma betydelse detta enligt samtliga grammtikböcker jag äger - de KAN betyda exakt samma sak, men de kan lika gärna betyda nästan samma sak.
    T ex så är inte tjej och kvinna exakt samma sak - men de är likväl synonymer.

"En synonym är ett ord med ungefär eller delvis samma betydelse som ett annat ord, t.ex. flaska och butelj. Det är sällsynt med ord som betyder exakt samma sak med samma nyanser, underförstådda värderingar och signaler. Synonym har själv ordet Poecilonym som synonym. " Wikipedia

• Prego75

Haha...Jessica K - vi hittade visst samma definition!

• isisisis

Ja exakt kanske är fel ord....men kvinna och tjej tycker jag inte är synonymt direkt.
    Precis som kille och gubbe inte är det!

• Jessica K

isisisis: Nej det kan tyckas som om de inte är synonymer, men enligt definitionen är de ju tydligen det så... jaja... Hoppas att TS fick sina svar i allafall och att hon vann mot sin gubbe/pojke/kille/man

• Prego75

Nej, men så är det enligt grammatikens regler - det beror ju på vad du själv lägger för värdering i orden. Menar man att Kvinna och tjej (flicka, tant, dam, brutta) bara står som symboler för det kvinnliga könet, men bortser ifrån de värderingar och nyanser som vi själva lägger i de orden, så betyder de samma sak - de är alla olika namn på personer som tillhör det kvinnliga könet. Alltså är de synonymer i språkriktighetsmening.
    Språkreglerna tar ju sällan hänsyn till våra egna privata åsikter om olika ords värde eller betydelse - det är ju personligt och kan variera kraftigt får person till person. Däremot finns det en norm, den som står nerskriven i alla grammatikor, och enligt den är flaska - butelj synonymer, precis som rödvinvin och rödtjut, tjej - kvinna, jycke - hund etc.

• Prego75

Haha... ja, jag vill ju höra vem som vann vadslagnngen!

• BrideOf Rocky

Ingen av oss, men jag hade rätt på 2 av tre möjliga!

Tack för svaren!!!

Svar på tråden Svenskaspråket-kunnig? hjälp tack!