• Anonym (nyfik­en)
    Äldre 9 Aug 15:40
    3498 visningar
    5 svar
    5
    3498

    Gör missfall och abort lika ont?

    Jag har alltid undrat, gör abort och missfall lika ont? Jag själv har som tur var aldrig fått missfall eller behövt göra abort (är gravid nu). Så jag undrar om någon som har varit med om båda kan informera mig om hur det känns?

  • Svar på tråden Gör missfall och abort lika ont?
  • Äldre 9 Aug 15:51
    #1

    Har varit med om både missfall (v.7) samt abort (v.6). Missfallet gjorde katastrofalt ont medan aborten inte kändes.

  • Trembl­ement de Terre
    Äldre 9 Aug 15:57
    #2

    Inte exakt svar på din fråga, men hoppas det är ok ändå. Jag har gjort abort i v 7/8, och haft ett utomkvedshavandeskap (X) som upptäcktes i v 8. Jag hade inte ont alls vid aborten eller X, inte mer än vad som är normalt under en graviditet med växtvärk och ligamenten (har två barn födda innan aborten och X)

  • Anonym (nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 16:00
    #3

    Tack så mycket! :)

  • Anonym (anna)
    Äldre 9 Aug 16:07
    #4

    Jag tror inte det går att jämföra. Dels kan abort göras medicinskt eller kirurgisk. En medicinsk abort är väl samma sak som att framkalla ett missfall? Dock kan det kännas väldigt annorlunda från missfall till missfall. Jag har själv haft 3 missfall, alla i samma vecka. Första gången var det fruktansvärt smärtsamt och det var blod överallt.Andra gången var också smärtsam. Tredje gången kändes dock inte speciellt mycket, det var som mensvärk. 

  • Anonym (Hm)
    Äldre 9 Aug 16:23
    #5
    Anonym (anna) skrev 2018-08-09 16:07:54 följande:
    Jag tror inte det går att jämföra. Dels kan abort göras medicinskt eller kirurgisk. En medicinsk abort är väl samma sak som att framkalla ett missfall? Dock kan det kännas väldigt annorlunda från missfall till missfall. Jag har själv haft 3 missfall, alla i samma vecka. Första gången var det fruktansvärt smärtsamt och det var blod överallt.Andra gången var också smärtsam. Tredje gången kändes dock inte speciellt mycket, det var som mensvärk. 
    Håller med
Svar på tråden Gör missfall och abort lika ont?