• Lillajag2

    Min man mår inte bra

    Hej!

    Var och varannan dag kommer min sambo hem ifrån jobbet och är nedstämd och pratat väldigt lite. Gör vi något roligt ihop eller träffar andra blir han på bättre humör och är glad ?som vanligt?. Detta är väldigt jobbigt för mig då jag inte vet hur jag skall bete mig dag för dag efter jobbet, jag måste känna in först vad han är på för humör. Detta har pågått i 4 års tid, och han har haft samma typ av jobb men på olika platser.

    När vi pratar om hans jobb så tycker jag att han skall byta, men han kommer alltid fram till att han gillar sitt jobb så pass mycket att han vill fortsätta. Jag tror att han innerst inne inte vågar/vet vad han skall prova på annars.

    Detta har påverkat mig mycket senaste tiden i tankeverksamhet. Detta då vi väntar vårat första barn och jag kommer att vara föräldraledig och ?vänta hem? honom för att vi skall ha roligt/mysigt ihop med vår familj. Men då jag aldrig kommer att veta vad han haft för dag på jobbet förrän han kommer hem och är ledsen/sur/glad kommer det inte att bli så. Jag måste förlita mig till att jag skall vara glad i mig själv och med bebisen, annars blir det jättejobbigt för mig tror jag.

    Ja, jag vet inte vad jag skall göra för att min man skall bli glad igen, jag försöker att få honom att funder på vilket annat jobb han skulle vilja ha, och jag har sagt åt honom att han borde gå och prata med någon (typ terapi), men detta avfärdar han med att han ?måste fundera? eller ?att prata mer någon som jag inte känner hjälper mig inte?. Dock pratar han inte om detta med någon annan än mig heller, så jag vet inte.

  • Svar på tråden Min man mår inte bra
  • Woopsie

    Hur dåligt mår han dom här dagarna då? Är han bara tyst och nedstämd eller eller arg och retlig eller hur yttrar det sig? Och hur ofta? Man är ju inte på topp varje dag och ibland behöver man bara gå och muttra för sig själv. Att han bara visar det för dig är ju för att ni står varandra närmast.

  • Mullbär

    För mig låter det helt normalt att vara på olika humör beroende på hur dagen på jobb har varit.. Vi är ju inte maskiner som kan stänga av mellan arbetsliv o privatliv o de påverkar varandra.. Olika mkt beroende på vad man har för jobb då såklart.. Jag tycker det är skönt att få prata av mig till min man när jag kommer hem om särskilda händelser, avreagera, annars upptar det väldigt mkt tankeverksamhet och det fortsätter förföja.. 

  • Robert 832

    Vilken värld lever kvinnor i? Jobb är inte bara att byta hur som helst för det första och för det andra kan han vara mycket nöjd med sitt jobb även om det är krävande.

    Det är inte alla förunnat att jobba med något som passar en som handen i handsken.

    Det kan även vara så att han vill byta men som du säger inte vågar satsa nu när ni ska få tillökning. Många män ser det som sin främsta uppgift att strukturera och försörja familjen, en roll som han kanske inte kan uppfylla om han måste byta jobb.

    Om ni pratar om problemet men att du inte får den respons du vill ha bottnar det nästan alltid i skamkänslor. Han vill inte erkänna att han antingen inte vågar eller kan uppfylla alla dina förväntningar.

  • LittleSunshine84

    Sätt ner foten direkt och kräv att han söker hjälp för sitt mående. Ni har ingen aning om vad framtiden utvisar och vad för slags barn ni får och framför allt hur du kommer att må. Han behöver vara din stöttepelare framöver.

    Med sömnbrist, kolik och allt man kan råka ut för så kommer det inte vara en dans på rosor.

  • Swedman

    Jag känner igen mig lite i hans sinnesstämning. Tyvärr påverkar mitt jobb min person ganska mycket. Det där snacket om att inte med sig jobbet hem fungerar inte för mig. Jag tar med det hem och funderar o tänker och är det svårt projekt så blir jag tyst. Det är inte för att jag är sur - jag tänker och bekymrar mig lite.

    Jag tror inte han behöver terapi. Jag tror han behöver nytt jobb. Kanske både-och? Speciellt om det blir "småbarnsår" framöver.
    Sen hur du ska få ur han sanningen eller dunka in i skallen på han hur du upplever hans sinnesstämning vet jag inte. Kanske du ska skriva ett väl formulerat brev? Det brukar bita bra o läsa nåt än att lyssna.

    Sen måste jag säga att jag blir rörd över kvinnors omhändertagande sätt. Ni är otroliga och tålmodiga. Det är många gånger jag läst i olika forum trådämnen såsom "Min man mår inte bra" eller "Hur ska jag hjälpa min man?".  Ni värnar om familj och era män. All heder.

  • EKarlsson
    Robert 832 skrev 2018-08-10 01:23:26 följande:

    Vilken värld lever kvinnor i? Jobb är inte bara att byta hur som helst för det första och för det andra kan han vara mycket nöjd med sitt jobb även om det är krävande.

    Det är inte alla förunnat att jobba med något som passar en som handen i handsken.

    Det kan även vara så att han vill byta men som du säger inte vågar satsa nu när ni ska få tillökning. Många män ser det som sin främsta uppgift att strukturera och försörja familjen, en roll som han kanske inte kan uppfylla om han måste byta jobb.

    Om ni pratar om problemet men att du inte får den respons du vill ha bottnar det nästan alltid i skamkänslor. Han vill inte erkänna att han antingen inte vågar eller kan uppfylla alla dina förväntningar.


    Vilken värld lever män i? För det första, jo man kan (och bör man) absolut byta jobb om man inte trivs eller om jobbet inte är tillräckligt stimulerande eller vad anledningen nu kan vara.

    "Många män ser det som sin främsta uppgift att strukturera och försörja familjen, en roll som han kanske inte kan uppfylla om han måste byta jobb."
    Medeltiden ringde och vill ha sin familjsyn tillbaka. Mäns främsta uppgift att strukturera och försörja familjen.. Nja, tack, men nej tack 
  • Johnnyorange

    Låter som depression. Det är lite typiskt oss män att inte gå och söka hjälp, för som man ska man ju alltid visa upp en fasad att vara stark. Fortsätt att tjata och pusha på honom att söka hjälp.

  • Richard1986

    Det låter i mina öron som att han har blivit deprimerad (talar av egen erfarenhet). Det är ju bra att han öppnar sig för dig iallafall men vore jag du så skulle jag ligga på ännu hårdare om att få honom att gå i terapi. Och inte ge dig även om han blir arg.

    Många av oss män är tyvärr gjorda som så att vi upprätthåller hellre en fasad tills golv, väggar och tak rämnat än att "söka hjälp" i tid. Att prata med med en utomstående 3:e part är inte nödvändigt. Alla problem fixar man inom familjen.....tills man inser att man håller på att förlora allt. Jag var länge likadan. Att gå till psykoterapeut är bland det allra bästa jag gjort.

Svar på tråden Min man mår inte bra