• Elle83

Gravid! Vitaminer?

Hejhej! Vi fick ett plus på stickan även fast vi inte börjat försöka på riktigt än...*glad* Nu till min fråga...Hur reagerar kroppen om man äter för mycket vitaminer! Kissar man bara ut det överflödiga eller drabbas kroppen på nått sätt? De har ju gått ut med att keloggs flingor är farliga...men borde man inte ha märkt av det tidigare då om de nu gör sååå stor skada???Nån som vet vad kroppen gör med överblivna vitaminer?? *kramar*

• Svar på tråden Gravid! Vitaminer?
  • Eja

tror nog att kroppen behåller de vitaminer den får, man ska aldrig överdosera vitaminer när man e gravid. vet inte mycket om det där med kellogs, men jag undviker det nu, så slipper jag fundera! kram

• ElliotsMamma

Hej!
    Köp vitaminer för gravida och drick c-vitamin brus och om du har lågt järnvärde,järntablletter,jag har mått bra under hela min graviditet och inte blivit förkyld.Men exprimentera inte själv,jag har jobbat i hälsokost butik och pratat med min barnmorska. Vissa vitaminer man tar för mycket av,kan vara direkt skadliga för kroppen vid överdosering.
    Hoppas du får rätt på det.

• Nimla

Ett tips är att göra te (som får dra ordentligt) av torkade nässlor. Finns att köpa i hälsokostaffärer om man inte vill/kan plocka och torka själv. Det är otroligt nyttigt, innehåller ffa mänder av järn och C-vitamin men hela 22 nyttiga mineraler/vitaminer (enligt ett program på P1 som gick rätt nyligen). Kanonbra!

Mamma hade dåligt blodvärde under en graviditet och ville inte äta järntabletter. Drack nässelte några gånger per dag och vid nästa besök hade hon toppresultat på blodvärdet! Bm undrade vad hon hade gjort
    Nyttigt och naturligt. Mamma har fått fem friska barn

Jag dricker det varmt eller kylskåpskallt som måltidsdryck. Lycka till!

• vårsol

Jag äter bara järntillskott, resten räknar jag med att jag får i mig via maten eftersom jag äter varierat och nyttigt.

• MMK

Det är väl bara A-vtamin som man ska akta sig för att överdosera?

• Sweetie

Jag käkar Mitt val kvinna.... Tror det räcker tills vidare samt en varierad kost..

• Wyrm

Apoteket har en jättebra folder som heter Vitaminer som tar upp alla vitaminer och järn o dylikt & även om överdosering, brist o så. Gratis är den.

• madeleine 20

Äter folsyra. Det är bra för barnet och rekomenderas av alla i princip....

• Duttelina

Finns speciella vitaminer för gravida och ammande på hälsokostbutiker, jättebra! Dom är ju ofta väldigt kunniga när det gäller sånt oxå.

Svar på tråden Gravid! Vitaminer?