• Anonym (Ts)

Fler som vill byta bana från förskollärare?

Finns här fler förskollärare som vill jobba med annat? Jag har varit förskollärare i ca 4 år, jobbar på en bra förskola och trivs överlag. Men jag är också trött på mitt jobb ibland. Till stor del för att många barn kräver så mycket extra. Det finns inte resurser till det och det tär på alla. Jag vet inte om det är en tillfällig svacka men funderar på vad man annars kan göra. Ofta tänker jag att jag inte vill jobba med barn alls, ibland inte med vuxna heller utan vill ha ett mer osocialt jobb. Men jag vet inte riktigt. Jag gillar samtidigt att ha mycket kontakt. Hade verkligen kunnat tänka mig att jobba på tex bibliotek men marknaden efter den utbildningen är väldigt dålig och man får ju tänka lite praktiskt också. Har ju redan pluggat 3 1/2 år.

Fler dom har liknande tankar? Eller som redan bytat bana? Till vad isf? Innan har jag funderat på specialpedagog men tror inte längre det passar mig. Jag är alldeles för osäker i mig själv tror jag.

• Svar på tråden Fler som vill byta bana från förskollärare?
  • Anonym (Har funderat)

Jag har funderat på att byta yrke. Är väldigt trött på alla föräldrar som lägger sig i allt och att barnen är på förskola i princip från öppning till stängning så att föräldrarna kan handla, träna, shoppa mm. Aldrig tid för att planera, reflektera mm längre.

Det som hindrar mig från att byta ät dock lönen. Jag har redan studielån för 3,5 års studier kvar. Har en lön på ca 35.. vilket yrke kan man byta till som har samma lön utan att behöva plugga från grund

• Anonym (Ts)

Jag känner samma, har rätt bra lön också. Jag kan inte klaga så mycket för jag har nästan alltid tid att planera. Men jag är liksom mentalt trött av allt! Speciellt på att så många barn behöver extra, det är svårt att hinna med.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Har funderat) skrev 2018-08-10 19:26:48 följande:

Jag har funderat på att byta yrke. Är väldigt trött på alla föräldrar som lägger sig i allt och att barnen är på förskola i princip från öppning till stängning så att föräldrarna kan handla, träna, shoppa mm. Aldrig tid för att planera, reflektera mm längre.

Det som hindrar mig från att byta ät dock lönen. Jag har redan studielån för 3,5 års studier kvar. Har en lön på ca 35.. vilket yrke kan man byta till som har samma lön utan att behöva plugga från grund

Tror du det finns nått att bygga vidare på från förskolläraryrket utan att behöva börja om från noll? Jag kommer bara på specialpedagog.
  • Anonym (Admin)

Sök ett administrativt jobb i förskolan? Eller biträdande förskolechef? Utvecklingsledare?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Admin) skrev 2018-08-10 22:52:05 följande:

Sök ett administrativt jobb i förskolan? Eller biträdande förskolechef? Utvecklingsledare?

Chef skulle jag inte vilja bli. Vad innebär utvecklingsledare? Hade gärna haft ett administrativt jobb, men kräver de ofta inte mer utbildning än bara förskollärare? Jobbar privat nu och där är inget behov av nått adminstrativt, så får jag söka mig till ett kommunalt ställe.
  • TessanTess

Skulle kunna vara jag som skrev trådstarten, för har exakt samma tankar! Som det känns nu skulle jag kunna tänka mig att jobba adminstrativt inom skolan/förskolans värld, men det finns inte många såna tjänster i min kommun. Sen tycker jag om att jobba med barnen, det är ju svårigheterna runt omkring som man är trött på (stora barngrupper, inget tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd osv).

• Anonym (Ts)
    TessanTess skrev 2018-08-10 23:58:48 följande:

Skulle kunna vara jag som skrev trådstarten, för har exakt samma tankar! Som det känns nu skulle jag kunna tänka mig att jobba adminstrativt inom skolan/förskolans värld, men det finns inte många såna tjänster i min kommun. Sen tycker jag om att jobba med barnen, det är ju svårigheterna runt omkring som man är trött på (stora barngrupper, inget tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd osv).

Jag har kollat på arbetsförmedlingens hemsida, de tjänsterna verkar ofta kräva annan utbildning eller erfarenhet. Man kanske skulle kunna kontakta nån jobbcoach eller nått?
  • Anonym (Ts)

Är det någon som funderat på specialpedagog?

• Anonym (Jag med)

Jag känner som dig. Blev färdig januari 2016 men gick in i väggen för ett halvår sedan. Under min utbildning kändes det såå rätt, tills jag själv mötte verkligheten. Har under några månaders period valt att vara vikarie i en pool där jag behöll min lön. Det passade mig för tillfället. Kluven hur jag ska fortsätta göra. Är så vilsen. Alltför ofta går jag i tankarna på att jag vill göra något helt annat. Snart skiter jag i den jäkla lönen men samtidigt så tänker man på den ändå. Har lekt med tankarna på att läsa massage eller något liknande lunga jobb. Så frustrerad :(. Det krävs så jäkla mycket av en hela tiden på jobbet, vi förväntas vara superhjältar som ska göra allt. Ingen tid till vila psykiskt

• Anonym (Slut)

Ja! Tog examen förra året så är relativt ny men det är för mycket. Har 17 barn som är 1-2 år gamla och vi är tre personal. Haft föräldrar som har lämnat barnen hela sommaren, trots att de själva har varit hemma och vi ?får inte? säga något. Barn till föräldralediga får gå 30 timmar i veckan och vi har inget att säga till om dessa tider så barnen kan komma 12-18 om föräldrarna vill för det är ?familjens behov som styr? och vi har ingen rätt att ifrågasätta dessa. Under ett lov hade vi en dag 8 barn på 2 personal och jag kände direkt att nu hade vi tid med alla barn, att se dem och verkligen finnas där. Men 17 små barn på 3 vuxna? Inte en chans.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Slut) skrev 2018-08-11 10:35:40 följande:

Ja! Tog examen förra året så är relativt ny men det är för mycket. Har 17 barn som är 1-2 år gamla och vi är tre personal. Haft föräldrar som har lämnat barnen hela sommaren, trots att de själva har varit hemma och vi ?får inte? säga något. Barn till föräldralediga får gå 30 timmar i veckan och vi har inget att säga till om dessa tider så barnen kan komma 12-18 om föräldrarna vill för det är ?familjens behov som styr? och vi har ingen rätt att ifrågasätta dessa. Under ett lov hade vi en dag 8 barn på 2 personal och jag kände direkt att nu hade vi tid med alla barn, att se dem och verkligen finnas där. Men 17 små barn på 3 vuxna? Inte en chans.

Jag vet precis hur det känns och därför bytade jag förskola. Du tror inte det skulle kunna vara nått?
  • Anonym (Slut)
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-11 11:57:06 följande:

Jag vet precis hur det känns och därför bytade jag förskola. Du tror inte det skulle kunna vara nått?

Tror att det framför allt är kommunen i fråga det är fel på, inte just denna förskola i sig, då jag nyligen bytt förskola inom kommunen. Planerar att flytta nästa sommar och då blir det ju även byte av kommun som arbetsplats alternativt byte av yrke helt. Tills dess är det nog bara att acceptera läget här...
  • Anonym (Ts)

Känner mig deppig... har surfat runt massor och kollat utbildningar och kurser. Känns inte som där är mått att bygga vidare på förutom specialpedagog. Och att göra nått helt annat... få mer lån från CSN osv. Har inte ens CSN till en ny lång utbildning. Typ 2 år skulle det räcka till. Och jag vet inte vad jag vill heller :(

• Anonym (Admin)
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-10 23:20:29 följande:

Chef skulle jag inte vilja bli. Vad innebär utvecklingsledare? Hade gärna haft ett administrativt jobb, men kräver de ofta inte mer utbildning än bara förskollärare? Jobbar privat nu och där är inget behov av nått adminstrativt, så får jag söka mig till ett kommunalt ställe.

Utvecklingsledare kan ha lite olika uppdrag utifrån behov på fsk. Den erfarenhet jag har brukar de arbeta med att hjälpa andra pedagoger i projekt och pedagogisk dokumentation, även leda nätverk och workshops. Ofta kanske de har ett eget specialintresse, duktiga på dokumentation, projekt, inspirerande miljöer, kreativt arbete eller syl. När det kommer till administrativa tjänster tycker jag att det är en fördel om de är fakllärare men de måste såklart ha en administrativ ådra och gärn ha förståelse för ekonomi. Kunna göra scheman, kontera fakturor, beställa material, budgetuppföljningar o dyl. Ofta kompletterar de fsk chefen så innehållet i tjänsten varierar
Svar på tråden Fler som vill byta bana från förskollärare?