• Victoria88

missfall i v.9. hjälp mig att känna hopp

Jag skrev igår i ett annat forum att jag fick ett missfall igår.

Idag har det gått över 24 timmar som jag fick missfall, jag överlevde natten. Knappt. Den här sorgen och smärta är det värsta jag har varit med om.
    Vissa stunder gråter jag helt hejdlöst, vad som helst kan "trigga" igång mig, en mening som en vän har smsat eller min mamma som gråter för hon är så ledsen för min skull.. Sen i vissa stunder sitter jag helt apatisk. Kan fortfarande inte förstå det.
    När man har försökt i knappt över 1 år, tagit ägglossningstester, man tar levaxin för sköldkörteln och man försöker och försöker, sen till sist gick det och både jag och min sambo blev så glada och lyckliga, man började planera, titta på vagn etc. Väldigt tidigt kanske men man var så lycklig, att det var äntligen var vår tur.
    Sen händer detta, man vaknar upp två timmar efter man har pratat med en barnmorska om några småklumpar av blod, men jag skulle inte oroa mig, det var normalt och även om det skulle vara ett missfall så kunde de inget att göra. man kunde bara avvakta.
    Man vaknar upp med att har blött igenom binda, trosor och in på lakanet och madrass. Ställer mig upp och det bara rinner av mig, värsta blodbladet (ursäkta för detaljerna).
    Åker in till akuten och det var ett faktum, ett missfall. Den sorgen, skulle jag inte önska någon.

Nu känner jag mig rätt tom, frustrerad, man kan bara vänta tills man försöker igen.
    Man har hört och läst att man kan börja försöka så fort man har slutat blöda och min doktor sa att jag kunde vänta en cykel så att det kommer igång. Nu hoppas jag att det kommer igång så fort som möjligt, man har ju hört också att det kan bli enklare att bli gravid igen.
    Men man känner sig rätt så hopplös just nu så efter den här långa historian så hade jag hade hoppats på att få höra en historier som kan ge en hopp.
    Kanske någon som har haft det lite svårt att bli gravid från början men att det gick enklare nu?
    Så jag ber er, berätta gärna solskenshistorier och ge mig lite hopp.

• Svar på tråden missfall i v.9. hjälp mig att känna hopp
  • silje81

Först vill jag bara säga att jag verkligen beklaga! Så ledsen!

Jag var med om något liknande. Fick missfall och blev jätte ledsen! Var hemma från jobbet i 1 vecka.

Jag kan ana hur du känner, massa kramar!

Efter missfallet blev jag gravid på en gång, redan nästa ägglossning tog det sig. Tog det direkt inte bra som man skulle kunna tro. Jag började stört böla och var säker på att det skulle bli missfall igen. Var extremt nojig hela graviditeten, meen lyckligtvis så föddes en frisk liten tjej mitt på bf!

Önska dig all lycka i framtiden!

• Lhen

Jag beklagar för dig!

Jag vet hur det känns. Jag har pcos men jag blev gravid utan medicinering så jag och min man var så glada att äntligen efter ett år blev jag gravid. Det är min första och är i v11 enlight sista mens och skulle ha inskrivning den 21 augusti men i fredags började jag ha blödning med rosa flytning sen blev det fräskt blod. Ringde 1177 som sa att jag skulle bara avvakta. Igår eftermiddagen hade jag molvärk i ryggen och mer blödning, åkte in till akuten och de sa igen att jag skulle avvakta för att det är normalt att blödning kan hända, men om det blir missfall kan de ha ingen mer att göra och att det beror på kropen som sköter det. Jag bad om jag kan ha ul för att känna mig trygg om jag kan se att foster är okej men de sa att jag kan ringa på måndag att boka för ul. Om det skulle komma mer blöd och magsmärta kan jag åka in igen, sa de sen skickade mig hem. Efter en timme började magsmärtan och mer blödning. Smärtan blev värre och värre och tyckte att jag kan inte klara det så de ringde 112 och jag åkte igen till akuten. Efter undersökningen sa gynokolog att det är tyvärr ett missfall. Jag blev så ledsen men klarade mig att hålla tårarna för jag var bara ensam tills jag var på väg hem. Hemma meddelade jag min man som jobbar utomlands och började bara gråta igen. Jag hade många frågor och tankar varför men fick inget svar. Det känns så tomt inne. Jag började prata om det med väninnor som gav mig strength to just carry on with life.

Det finns några anledningar för mf men det kan ske för vår skull om det är kroppen själv som vill inte ha det kvar. Efter en mens kan vi börja försöka igen. Många blev gravida efter mf så det kan hända till oss också. Det kommer vår tur att hålla våra egna barn i framtiden. Bara tänk positiv ( trots det är lite svårt att göra det just nu ????).

Stor kram till dig och lycka till i framtiden!.

• Tumvante

Beklagar det du går igenom nu :(

Jag Har också haft missfall i vecka 9, men troligen har embryot dött några veckor innan, då fostersäcken inte var så stor. Jag började blöda lite lätt en dag, och kom till läkare dagen efter som konstaterade att där var forstersäck, men inte liv, och att den var mindre än v 9. En dag senare störtblödde jag, så som du beskriver, dock var jag på jobbet... allt kom ut av sig själv. Men förkrossad? Ja, det var jag!

Det är extremt tråkigt och tufft att genomgå det du upplever nu, men mist inte tron. Du har lyckats bli gravid, och det betyder att du har möjligheten igen. Fler än du tror upplever missfall. Dina chanser att lyckas nästa gång är större än det motsatta.

Jag hoppas ni lyckas nu snart igen!

Kram

• Tumvante
    Lhen skrev 2018-08-12 17:09:33 följande:

Jag beklagar för dig!

Jag vet hur det känns. Jag har pcos men jag blev gravid utan medicinering så jag och min man var så glada att äntligen efter ett år blev jag gravid. Det är min första och är i v11 enlight sista mens och skulle ha inskrivning den 21 augusti men i fredags började jag ha blödning med rosa flytning sen blev det fräskt blod. Ringde 1177 som sa att jag skulle bara avvakta. Igår eftermiddagen hade jag molvärk i ryggen och mer blödning, åkte in till akuten och de sa igen att jag skulle avvakta för att det är normalt att blödning kan hända, men om det blir missfall kan de ha ingen mer att göra och att det beror på kropen som sköter det. Jag bad om jag kan ha ul för att känna mig trygg om jag kan se att foster är okej men de sa att jag kan ringa på måndag att boka för ul. Om det skulle komma mer blöd och magsmärta kan jag åka in igen, sa de sen skickade mig hem. Efter en timme började magsmärtan och mer blödning. Smärtan blev värre och värre och tyckte att jag kan inte klara det så de ringde 112 och jag åkte igen till akuten. Efter undersökningen sa gynokolog att det är tyvärr ett missfall. Jag blev så ledsen men klarade mig att hålla tårarna för jag var bara ensam tills jag var på väg hem. Hemma meddelade jag min man som jobbar utomlands och började bara gråta igen. Jag hade många frågor och tankar varför men fick inget svar. Det känns så tomt inne. Jag började prata om det med väninnor som gav mig strength to just carry on with life.

Det finns några anledningar för mf men det kan ske för vår skull om det är kroppen själv som vill inte ha det kvar. Efter en mens kan vi börja försöka igen. Många blev gravida efter mf så det kan hända till oss också. Det kommer vår tur att hålla våra egna barn i framtiden. Bara tänk positiv ( trots det är lite svårt att göra det just nu ????).

Stor kram till dig och lycka till i framtiden!.

Beklagar även din förlust! Fruktansvärt, men självklart ska även du ha hopp för att ni lyckas. En i min BF 2015 ... och nu även BF 2018 grupp har PCOS och fick missfall efter sitt första barn, men nu är hon gravid igen - och förbi RUL!

Kram även till dig och lycka till, hoppas du blir gravid snart och att det håller hela vägen!
  • Victoria88
    silje81 skrev 2018-08-11 22:08:31 följande:

Först vill jag bara säga att jag verkligen beklaga! Så ledsen!

Jag var med om något liknande. Fick missfall och blev jätte ledsen! Var hemma från jobbet i 1 vecka.

Jag kan ana hur du känner, massa kramar!

Efter missfallet blev jag gravid på en gång, redan nästa ägglossning tog det sig. Tog det direkt inte bra som man skulle kunna tro. Jag började stört böla och var säker på att det skulle bli missfall igen. Var extremt nojig hela graviditeten, meen lyckligtvis så föddes en frisk liten tjej mitt på bf!

Önska dig all lycka i framtiden!

Va skönt att det ändå gick fort för er ändå ?? Tack så mycket!
  • Victoria88
    Tumvante skrev 2018-08-12 20:07:38 följande:

Beklagar det du går igenom nu :(

Jag Har också haft missfall i vecka 9, men troligen har embryot dött några veckor innan, då fostersäcken inte var så stor. Jag började blöda lite lätt en dag, och kom till läkare dagen efter som konstaterade att där var forstersäck, men inte liv, och att den var mindre än v 9. En dag senare störtblödde jag, så som du beskriver, dock var jag på jobbet... allt kom ut av sig själv. Men förkrossad? Ja, det var jag!

Det är extremt tråkigt och tufft att genomgå det du upplever nu, men mist inte tron. Du har lyckats bli gravid, och det betyder att du har möjligheten igen. Fler än du tror upplever missfall. Dina chanser att lyckas nästa gång är större än det motsatta.

Jag hoppas ni lyckas nu snart igen!

Kram

Det är nog så, att flera får missfall än vad man tror. Tyvärr vill man väl känna att man inte är ensam därute.

Jag hoppas du har rätt och jag önskar lycka till till er också ??
  • Victoria88
    Tumvante skrev 2018-08-12 20:11:46 följande:

Beklagar även din förlust! Fruktansvärt, men självklart ska även du ha hopp för att ni lyckas. En i min BF 2015 ... och nu även BF 2018 grupp har PCOS och fick missfall efter sitt första barn, men nu är hon gravid igen - och förbi RUL!

Kram även till dig och lycka till, hoppas du blir gravid snart och att det håller hela vägen!

Tack! Och tack för att du gav mig lite hopp.
  • Victoria88
    Victoria88 skrev 2018-08-12 20:28:29 följande:

Det är nog så, att flera får missfall än vad man tror. Tyvärr vill man väl känna att man inte är ensam därute.

Jag hoppas du har rätt och jag önskar lycka till till er också!

• Victoria88
    Victoria88 skrev 2018-08-12 20:29:39 följande:
    Oj! Blir lite konstigt nu! Menade ingen frågetecken efter lycka till! ??
  • Tumvante
    Victoria88 skrev 2018-08-12 20:30:43 följande:

Oj! Blir lite konstigt nu! Menade ingen frågetecken efter lycka till! ??

Tack :) jag förstod. Det blir så här på FL tyvärr.

Jag är i 22+0 själv och känner sparkar. Så efter jobbiga missfall har det gått vägen. Men att ha många missfall är betydligt ovanligare, vi är bara några få procent. Så det ska du inte oroa dig för. Ditt nästa plus resulterar troligen i en bebis i dina armar :)
  • Victoria88
    Tumvante skrev 2018-08-13 22:59:55 följande:

Jag är i 22+0 själv och känner sparkar. Så efter jobbiga missfall har det gått vägen. Men att ha många missfall är betydligt ovanligare, vi är bara några få procent. Så det ska du inte oroa dig för. Ditt nästa plus resulterar troligen i en bebis i dina armar :)

Åh va härligt för er!

Ja, jag hoppas det! Vi kämpar vidare och ber till Gud om att vi får snart hålla vårt mirakel!

All lycka till till er!
  • Victoria88
    Tumvante skrev 2018-08-13 22:59:55 följande:

Åh va härligt för er!

Ja, jag hoppas det! Vi kämpar vidare och ber till Gud om att vi får snart hålla vårt mirakel!

All lycka till till er!
Svar på tråden missfall i v.9. hjälp mig att känna hopp