• Anonym (Kaffedraken)

    Hur många har blivit drabbade av rasism från utlänningar?

    Det här är ett ämne som media aldrig skulle ta upp, eftersom de lever efter ideologin "sparka aldrig nedåt". Dvs, oavsett hur rasistiska minoriteter kan vara mot svenskar så pratas det ingenting om det.

    Men det ska vi göra i denna tråd.

    Jag har inte blivit illa behandlad, men flera gånger kallad "svennejävel" och liknande endast för att jag är svensk.

    Hur många här har erfarenheter av rasism från utlänningar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många har blivit drabbade av rasism från utlänningar?
  • Anonym (Kaffedraken)

    En gång trängde sig en grupp kinesiska turister sig framför mig i visumkön i Vietnam. Räknas det?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Anser att Svenne är samma typ av skällsord som Blatte så de flesta har nog blivit utsatta för "rasism" även om just dessa uttryck egentligen inte är rasism. Men folk kallar ju allt rasism idag. 
    Man kan säga att man ogillar invandrare utan att va rasist då man inte annknyter uttalandet till någon form av ras eller folkslag

  • Anonym (Kaffedraken)
    BossHoss skrev 2018-08-14 13:15:48 följande:

    Anser att Svenne är samma typ av skällsord som Blatte så de flesta har nog blivit utsatta för "rasism" även om just dessa uttryck egentligen inte är rasism. Men folk kallar ju allt rasism idag. 

    Man kan säga att man ogillar invandrare utan att va rasist då man inte annknyter uttalandet till någon form av ras eller folkslag


    Att använda Svenne / Svennehora / Blatte / Neger

    Är rasistiskt. Det hör du på valet av etiketter man använder utefter andras ursprung.

    Och de flesta har varit med om det ja. Men frågan TS ställde var om du som svensk upplevt att utländska varit rasistiska mot dig/ din folkgrupp.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (D) skrev 2018-08-14 13:22:14 följande:
    Att använda Svenne / Svennehora / Blatte / Neger

    Är rasistiskt. Det hör du på valet av etiketter man använder utefter andras ursprung.

    Och de flesta har varit med om det ja. Men frågan TS ställde var om du som svensk upplevt att utländska varit rasistiska mot dig/ din folkgrupp.
    Jag har ingen folkgrupp, eller jo jag är vit men det är väl mer ras eller folkslag. Men att vara svensk är ingen folkgrupp utan en nationalitet. Man kan alltså inte va rasist mot mig för att jag är svensk. (fått detta förklarat av mig av JO)

    Säger jag blatte så är jag inte rasist för att vara blatte är vare sig ras eller folkslag. Neger däremot är ju nedlåtande till just ras eller folkslag därav rasistiskt. Och om man är rasist tycker man illa om alla av den rasen eller folkslaget. 

    Så om man säger alla blattar som begår brott skall utvisas så är man alltså inte rasist då man inte ger sig på varken folkslag eller ras utan specifika individer och man kan inte vara individ rasist.

    I så fall är alla rasister för vi har alla någon person vi ogillar och troligt gett något öknamn

    men med dagens mått mätt där man inte kan säga att man ogillar mörk choklad framför vit utan att klassas som rasist så har nog alla blivit rasistiskt behandlade och kränkta och diskriminerade
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag och mina syskon blev dagligen kallade "svennejävlar" och fick springa från lekparkerna när de andra ungarna (2:a generationens invandrare) kastade stenar efter oss.

    Den var nästan 20 år sedan. På ersboda i Umeå som då var invandrartätt och jävligt otryggt. Riktigt getto.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, kan inte påstå att jag blivit utsatt, men en klassiker man kunde få höra var: Ni svennetjejer ser likadana ut hela högen, blonda och blå ögon.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Många, många gånger. Mest verbalt och med blickar, men även på andra sätt(inte fått vara med och dylikt).

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inte för att jag varit svensk, däremot för mitt judiska ursprung.


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Kaffedraken)
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-21 07:20:26 följande:

    Inte för att jag varit svensk, däremot för mitt judiska ursprung.


    Blev du utsatt av utlänningar?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det tydligaste är särbehandling av manlige iranske handledaren till magisteruppsatsen. Verkligt irriterande, sen blev vi två tjejer inte trodda när vi tog upp det med universitetet. Bra där.

    På gym otaliga gånger, i helt vanliga träningskläder. Ibland arga blickar av mena-män, oftast mer slemmiga blickar man inte vill få på sin kropp.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2019-06-21 07:21:40 följande:
    Blev du utsatt av utlänningar?
    Ja
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Kaffedraken)
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-21 10:35:30 följande:

    Ja


    Har du aldrig blivit utsatt för rasism av svenskar?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Typ varje dag under hela min skoltid från förskoleklass till årskurs 9. Jag växte upp i Hammarkullen i Angered i Göteborg och det var bara vardag att varenda dag bli kallad för saker som svennehora, jävla svenne, hoppas du dör ditt jävla svenneäckel och att jag borde bli våldtagen bara för att jag är svenne. Detta såklart bara av invandrare, oftast av muslimer. Det var bara jag och en kille i min klass som var svenskar tyvärr. Hammarkullen var redan på den tiden ett riktigt ghetto och det har bara blivit värre. Det var alltid otryggt att vistas utomhus efter skymning vilket slutade att jag köpte en slöja och hade på mig om jag gick utomhus på kvällarna. På dagtid var det alltid lugnt men det är ju på kvällarna och nätterna det händer saker. När jag hade på mig slöjan så hände det nästan aldrig något obehagligt...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Angered) skrev 2019-06-21 11:04:07 följande:

    Typ varje dag under hela min skoltid från förskoleklass till årskurs 9. Jag växte upp i Hammarkullen i Angered i Göteborg och det var bara vardag att varenda dag bli kallad för saker som svennehora, jävla svenne, hoppas du dör ditt jävla svenneäckel och att jag borde bli våldtagen bara för att jag är svenne. Detta såklart bara av invandrare, oftast av muslimer. Det var bara jag och en kille i min klass som var svenskar tyvärr. Hammarkullen var redan på den tiden ett riktigt ghetto och det har bara blivit värre. Det var alltid otryggt att vistas utomhus efter skymning vilket slutade att jag köpte en slöja och hade på mig om jag gick utomhus på kvällarna. På dagtid var det alltid lugnt men det är ju på kvällarna och nätterna det händer saker. När jag hade på mig slöjan så hände det nästan aldrig något obehagligt...


    Skulle vilja se statistik på hur många politiker, journalister och pk-vänner men svenskt ursprung som faktiskt är uppväxta/bor med sina barn i invandrartäta områden. Jag har inte röstat på sd och skulle väl inte kunna tänka mig att göra det men jag kan förstå dom som gör det. Att bo i ett område med speciellt mycket muslimer är inte samma sak som att läsa om händelser i tidningen...stoor skillnad enligt min erfarenhet.
Svar på tråden Hur många har blivit drabbade av rasism från utlänningar?