• JanneSgranne

    Vår son

    Hej, jag vet inte var jag ska börja eller varför jag känner ett behov av att skriva av mig. Men jag vill berätta om våran familjesituation.

    Varken jag eller min fru har aktivt velat ha barn, men när Angelica blev gravid blev vi båda glada. Vi hade vid den tidpunkten båda etablerat oss på arbetsmarknaden och kände oss stabila ekonomiskt. När Eric föddes så växte vi som så många andra in i föräldrarollen succesivt och det praktiska gick på rutin. Det hela förlöpte bra och Eric utvecklades normalt (UA på BVC). Men i tioårsåldern började vi se skillnad på vår son och hans jämnåriga. Eric hade en monotonare röst när han pratade, hade ett extremt intresse (modellbyggen) som han kunde tala om i timmar oavsett om omgivningen lyssnade eller inte och var lite motoriskt klumpig. Jag antar att min fru upptäckte dessa saker tidigare än mig då hon ofta är mera observant på sådana saker. Eric var duktig i skolan, men hade svårt för att umgås och skaffa vänner. Nu tror vi inte att han var mobbad, men han verkade inte ha någon behållning av umgänge helt enkelt. Det var i elvaårsåldern som han började att bli aggressiv så att det blev jobbigt. Han skrek och skrek när han inte fick som han ville, och det gick helt enkelt inte att diskutera honom till sans när han var på detta sättet. Ibland ville han straffa oss för att vi nekat honom något och väntade tills det blev natt innan han började att skrika och hålla oss vakna (han visste att vi skulle upp och jobba tidigt). Under denna period plågade han insekter på ett systematiskt sätt (om och om igen, inte för att han var nyfiken utan mera frustrerad/arg). Det var någonstans här vi började få samtal ifrån skolan som berättade att vår son gav sig på de svagare eleverna och mobbade. Vi tog kontakt med BUP som gjorde en månadslång utredning som konstaterade asperger/HFA. Vi frågade om det kunde ligga något mera bakom Erics beteende men psykologerna (två) svarade att inga andra diagnoser var aktuella, och att även om de inte sätter personlighetsstörningsdiagnoser på barn så tydde inget på att så var fallet. Eric är idag en ung tonåring, med en nästan vuxen mans styrka. Många saker har blivit bättre men en del saker har blivit värre. Jag städade hans rum häromdagen och råkade stöta till hans laptop, och en hemsk film började spelas upp. Den visade hur djur flåddes levande. Jag blev illamående men tittade igenom hans dator, och där fanns otalet klipp/filmer som visade hur människor mördas/förnedras, djur plågas och även nedladdade manifest från kända mass-/seriemördare. Nu är han fortfarande ung och detta kan vara en fas han går igenom, men jag är orolig. Både jag och min fru blev lättade när Eric fick en autismdiagnos snarare än en antisocial PS, men jag är inte lika entusiastisk längre.

    Detta har jag läst som bla författats av Gillberg (expert inom autism): 
    Abstract

    Background:
    The relationship between autism spectrum disorders/pervasive developmental disorders and personality disorders is not completely clear, although both concepts imply lifelong impairment. The purpose of the present study was to investigate the presence of possible personality disorders in a group of young adults with Asperger syndrome.
    Method: Fifty-four young adults with a clinical diagnosis of Asperger syndrome were assessed with Structured Clinical Interview for DSMIV Axis II disorders to evaluate the presence of a concomitant personality disorder and completed the Autism Spectrum Quotient to measure level of autistic features. Autism spectrum diagnosis was confirmed by Diagnostic Interview for Social and Communication Disorders with a collateral informant.
    Results: Approximately half of the study group fulfilled criteria for a personality disorder, all belonging to cluster A or C. There was a significant difference across sex: men with Asperger syndrome meeting personality disorder criteria much more often than women with Asperger syndrome (65% vs 32%). Participants fulfilling criteria for a personality disorder showed more marked autistic features according to the Autism Spectrum Quotient.
    Conclusions: There is a considerable overlap in symptoms between Asperger syndrome and certain personality disorders. Similarities and differences of the two concepts are discussed in the framework of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders classification system.
    www.gnc.gu.se/digitalAssets/1349/1349901_lugneg--rd-personality-disorders-and-autism-.pdf

    Enligt ovanstående absktrakt så har många med aspergar personlighetsstörningar, och autister som har personlighetsstörningar uppvisar mera autistiska drag. Överlappningen mellan asperger och PS är betydande.

    Jag vill inte uppröra någon, och Erics öde har inte avgjorts än. Jag har pratat med psykologen och frågat om råd och vad Erics beteende beror på, och han säger att asperger ofta är förknippat med våld, en annan empati och aggressivitet. Jag har svårt att tro att asperger är hela förklaringen, säkert en delförklaring. Sedan kan det säkert variera från aspergare till aspergare. Psykologen beskrev saker om asperger som stämmer väldigt bra in på Eric - lättkränkthet, svårt för att lyssna på andra, ältar oförrätter och en vilja till hämnd. Han beskrev även positiva saker förknippat med diagnosen, men dessa saker tror jag hör samman med vår sons destruktiva beteenden. Jag är orolig för hur hans framtid skall se ut. Han är fortfarande ung och än kan utvecklingskurvan brytas. Men vi vet inte vart vi ska vända oss längre (vi har varit i kontakt med otalet myndigheter/förståsigpåare.)

  • Svar på tråden Vår son
  • Alessia

    Det finns ju ett bevisat visst samband mellan barn/tonåringar som medvetet plågar djur och ett kriminellt våldsamt beteende i vuxen ålder. Alla drabbas inte, men en del och det är illa nog. Så jag förstår att du som förälder är djupt oroad. Hur ni föräldrar ska agera har jag inget recept på. Kanske läsa vad lagen säger om de som plågar och dödar djur för sitt nöjes skull. Det kan vara rejäla straffsatser. Se till att noga förklara skillnaden mellan att döda vis jakt och att systematiskt plåga ihjäl. Vid en mycket uppmärksammad rättegång för en tid sedan där ett par samiska renskötare under groteska former plågat ihjäl björn, järv och lo var straffvärdet högt, men i mitt tycke inte högt nog.

    Man kan lugnt säga att ni som föräldrar har mycket att arbeta med för att få ordning på er son. Han bör ju ständigt stå under viss uppsikt så länge problematiken finns kvar. Och spärra för guds skull sådana sajter i hans dator som är som den beskrev.

  • JanneSgranne

    Ja vi är djupt oroade, och vet inte vad vi ska ta oss till. Vån son förnekar och säger att han "har alla hemma" när vi konfronterar honom.

    Detta gjorde mig än mera oroad:
    Abstract
    This descriptive study was done to gain insight into the characteristics of animal abusers and animal abuse. On the basis of registrations by police, animal protection services, and the national reporting centre for animal welfare, 90 cases of animal abuse involving 97 offenders were analysed. Information about the offence and the offenders could be retrieved; the group of offenders was heterogeneous as to background and characteristics. Many were in debt, and 25% had 1 or more psychological disorders (e.g., antisocial personality disorders and autism spectrum disorders). Animal abuse often occurred because of frustration, and dogs were the main victims. Most cases of abuse took place in the home of the abuser. By taking the offence of animal abuse as starting point for studying the offenders' characteristics, we gained insight into a broad spectrum of characteristics and backgrounds than would have been found if we had started from a domestic violence perspective or the graduation hypothesis. A larger study is needed to verify findings.
    www.beke.nl/doc/2018/Animal%20abuse%20and%20abusers.pdf

    Det verkar tyvärr vara rätt vanligt att de med autism plågar djur mpt att autism är sällsynt i normalpopulationen, men vanligt bland djurplågare.

  • JanneSgranne

    I fredags fick vi ett föräldrasamtal från skolan. Eric ger sig tydligen på svagare elever. När vi talat med honom om detta skyller han ifrån sig. Det är precis som om han inte lyssnar om det är någonting kritiskt/negativt. Psykologen vi har kontakt med säger att detta är typiskt för asperger/högfungerande autism, och att vi borde genomgå en intensiv KBT behandling innan det spårar ur. Vår son talar ofta om hämnd och "revanch", berättar om olika oförrätter som ligger jättelångt tillbaka i tiden (dessutom är han ung). Han bara tjatar och tjatar när han inte får som han vill och jag och min fru belastas så mycket av detta att vi ibland inte orkar annat än att gå honom till viljes.

    Det känns sorgligt att skriva detta, men jag tror att Eric har ett slags inneboende hat mot omvärlden. Han har aldrig haft en olycklig barndom eller varit utsatt för något hemskt, men ändå är det som om han har en illvilja. Vi har också diskuterat detta med psykologen och får till svar att autister ofta har en slags frustration som ofta riktas mot omgivningen. Psykologen berättade även att personal (vikarier) på boenden för autister ofta brändes ut av allt våldet som ingick i arbetet. Beskrev det som att detta är en del av autismspektrumstörningen. Ja vad göra, det kanske funkar nu medans han är ung och omgivningen har förståelse men vad händer när han är äldre och starkare? När samhället förväntar sig en vuxens beteende och ansvar? Är helt övertygad om att vår son skulle fara illa på en institution där personalen och de intagna inte har samma förståelse som vi har.

Svar på tråden Vår son