• Anonym (Trean)

Språk 3 åring som pratar i 3e person fortf.

Hej.

Min son blir 3 år om några veckor. Min upplevelse är att han är duktig språkligt, att gott minne och lägger precis allt på minnet. Lätt för att lära.

Kunnat färgerna sedan strax innan två års åldern (säga dom, peka ut dom har han kunnat betydligt tidigare), rabblar hela alfabetet och kan många bokstäver och vad de står för (t ex a för apa, ananas, Anna osv) och kan peka ut som. Siffror upp till 20. Och nyligen börjat lära sig ?om jag har en banan och du har två bananer, hur många har vi tillsammans?. Upp till 3 i olika konstellationer kan han.

Han är duktig och förstår allt vi säger till honom och förstår uppmaningar i flera led. Har talat i 5-6 ords meningar sen han var ca 2,5 år och kommunicerar bra tycker jag. Ger och tar. Även förskolan har bekräftat ovanstående.

Det jag dock börjar fundera lite över nu är att han fortfarande talar om sig själv i 3e person. ?Albin vill ha glass?, ?albin är glad? ?Vill krama mamma? osv. Ibland kan han använda ?mig/dig? men säger oftast fel ?mamma bär dig? ist för mig. Säger man då ?vad sa du jag hörde inte riktigt? då kan han säga ?mig? istället. Vill han krama sin lillasyster t ex då kan han säga ?Albin vill krama Stina? men också ?krama henne? och det är inte alltid han säger sitt namn. Ibland utesluter han det men ersätter det då inte med jag. T ex ?vill krama henne?.

Brukar inte barn sluta med tredje person när de börjar närma sig 3 år ålder? Någon mer som känner igen detta?

Får erkänna att vi är många runt om honom som fortf säger ?mormor hjälper dig?, ?Stina vill inte leka nu?, ?tycker du om farbror? osv. Försöker så mkt tala om för alla att inte tala så till honom då han klart och tydligt vet exakt vem vi alla är! Men även jag kan falla in i det märker jag. Speciellt sen lillasyster kom...

kan det ha med det att göra?

• Svar på tråden Språk 3 åring som pratar i 3e person fortf.
  • Aniiee

Hehe, jag är 30 år äldre än din grabb och jag talar till folk i tredje person och har alltid gjort. Inte mig själv dock, om det inte är något särskilt/på skoj.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (?)

Om ni själva pratar om er i tredje person "Kom till mamma", "ska pappa hjälpa dig?" "ska mormor läsa för dig?" är det väl inte alls konstigt om han också pratar så?

• Anonym (?)

Sen tror jag barn oavsett kan ha lite svårt för mig/dig/hon/han osv, det går över

• Almina

Han lär sig nog efter hand. Han är ju inte så stor än. Men självklart lär det ju vara en starkt bidragande orsak om ni pratar så! Barn tar ju efter hur vi pratar. Så börja med att tänka efter så att ni pratar korrekt, så kommer det nog för honom också. Men det kan ju ta lite tid att lära om.

• Elsis

Min äldsta var tidig språkligt men talade också om sig själv i tredje person länge. Även i vårt fall talade flera vuxna om sig själva i tredje person när de pratade med henne. Tror det gick över när lillasyster började prata allt mer, för dottern alltså, hennes farmor säger oftas farmor om sig själv, trots att barnen numera är nio, sju och fem.

• Anonym (mmm)

Men det är väl supervanligt att små barn pratar på det viset? Han är ju bara 3 år, det är inte "för gammalt" för att prata i tredje person. 

• Glinda från Oz

Det är vanligt, barn i den åldern har ofta svårt för jag, mig, dig mm Om du börjar prata korrekt tror jag han lär sig snabbare.

• Anonym (Trean)

Tack alla.

Jag tycker ju inte heller att det är så att han är för stor. Han har inte ens fyllt tre. Och är prematurfödd dessutom.

Men redan på förskolan när han var 2 år fyllda ?reagerade? dom på att han sällan sa

?Jag? om sig själv. Han har börjat använda dig/mig mer nu på senaste men blandar ihop dom. Vi har medvetet pratat mkt dig/mig så det har ju fastnat. Bara ihopblandat haha

• Anonym (Trean)

Och ni har ju rätt han talar ju som han blir talad till. Så vi måste verkligen tänka på det och när man gör det så hör man ju hur tokigt det låter. Varför påtala att MAMMA ska hjälpa dig. Han vet mkt väl om att jag är mamma hahaha

Svar på tråden Språk 3 åring som pratar i 3e person fortf.