• Anonym (Sandra4444)

Blod i avföring och ont i svanskotan! HJÄLP!

Hej familjeliv!

Jag är en tjej på 28 år som väldigt länge, minst 15 år, haft besvär från mage och tarm. BMI omkring 19. Äter relativt nyttigt och varierat. Mycket frukt och grönt.

Jag har nästan alltid stenhård avföring och har haft blod i avföringen i åratal (vilket nu blivit ?normalläget?) det visar sig som svarta koagler, ibland stora som femkronor, till ljust rött blod. Har också väldigt mycket slem i avföringen från och till. Blir också ofta väldigt uppblåst och har fått åka ambulans med akuta magsmärtor vid ett flertal tillfällen.

Det enda som synts på blodproven vid de tillfällena är ett högt värde vita blodkroppar. Annars har det mesta sett bra ut.

Vid något eller några tillfällen i månaden får jag så fruktansvärt ont i magen och sen helt plötsligt blir jag jättelös i magen från ingenstans. Men det är bara vid dom tillfällena, annars är jag som sagt alltid stenhård i magen.

Jag har gjort både gastroskopier, endoskopi och koloskopi men läkaren kan inte hitta någon orsak till blödningarna, slemmet och smärtan.

Jag har numer liksom accepterat att läget är såhär, men anledningen till att jag skriver nu är att det senaste halvåret har jag fått sånna outhärdliga smärtor i/kring svanskotan. Smärtorna kommer och går och är värre när jag går eller sitter ned länge.

Kan det ha något samband med magen eller tror ni att det har någon helt annan orsak?

Börjar nämligen bli jobbigt att leva med detta och känner mig nästan alltid trött och orkeslös.

Vill liksom inte söka till vårdcentralen något mer då det känns som de gjort alla undersökningar som finns men inte hittat något fel. Har till och med haft läkare som sagt att mina besvär är psykiska... Hur nu det skulle gå till.

Skulle vara väldigt tacksam för ett svar.

• Svar på tråden Blod i avföring och ont i svanskotan! HJÄLP!
  • Anonym (Rr)

Det låter ju väldigt konstigt att få blod i avföringen av psykologiska anledningar. Jag tycker du ska kolla upp svanskotan, röntga kanske. Du kan ju inte gå omkring som du gör nu.

• Anonym (L)

Hur har du det med din mens? Menssmärtor?

Jag har endometrios, en gynekologisk sjukdom. Förutom svåra smärtor från buken vid mens har jag liknande besvär som du beskriver.

Kanske inte det första man tänker på och det kan säkert vara något mer tarmrelaterat. Men även endometrios kan drabba tarm, så kan ju vara något att undersöka.

Lycka till med att hitta svar och bot, verkligen.

• Anonym (L)

En annan sak, kan vara bra att kolla upp om du har några brister i o m att du har mycket diarreer. Hos mig upptäckte man brust på folsyra och B12. Anledningen kan ha varit diarreerna men inte säkert. Det bidrog hursom helst mycket till min matthet.

• silje81

Hej

Har inte läst alla svar, men måste bara säga att jag har något liknande. Jag har dock ulcerös kolit. Under mina skov blir jag extremt lös, blod, slem och ont i leder och framförallt svanskotan. När mina skov är över är jag hård istället.

För mig försvinner alla ledvärk och värk i svanskota genom att ta bort mjölk, socker och gluten. Värken försvinner efter en vecka med "rätt" kost för mig.

För att bli bra i magen äter jag medicin hela tiden.

Hoppas du hittar något som funkar för dig! Våra kroppar är juh så individuella trots allt!

• Anonym (Dietist)

Jobbar som dietist och får en hel del patienter med magbesvär som egentligen borde träffat läkare. Jag ställer 3 frågor för att avgöra om jag kan hjälpa dem:
    - Har du gått ner i vikt pga besvären?
    - Har du feber i samband med besvären?
    - Har du blod i avföringen.

I ditt fall har du ju redan svarat ja på en av frågorna, annars hade jag gissat på IBS. Blod i avföringen (och besvär i kombination med övriga punkter ovan) ska dock alltid utredas, gärna med gastro-/koloskopi. Vanligtvis är det inget alls men man måste såklart utesluta allvarligare grejer.

• Anonym (Sandra4444)

Hej dietist!

Har ej feber och inte heller har jag gått varken uppröker ner i vikt de senaste tio åren.

Vet inte riktigt vad det kan bero på, ska till VC i ett annat ärende på torsdag så får väl ta upp det då

• Anonym (Blev av med det)

Man 45+ här. Jag hade ofta samma problem tidigare, men det försvann på ett minst sagt märkligt sätt. På jobbet hade jag alltid en trådlös telefon (dect) men tog bort den pga att det var dålig mottagning och körde tråd, gjorde samma med datorn då med. Så när arbetsplatsen vart "ren" från mikrovågstrålning så minskade problemen radikalt, när jag senare även rensade hemmet från wifi och dect så försvann problemen i stort sett helt. Gick från att ha haft blod i avföringen ett par gånger i månaden till kanske en gång om året, å då uteslutande när man varit på semester eller liknande. Nu låter detta förståss helt tokigt, men läser man i sjukvårdens register över vad som kan orsaka finns faktiskt stålningsbehandling med som känd orsak till blödningar i tarmen. Nu är givetvis den stålning som används av sjukvården starkare, men extremt kortvarig, den vi har i våran dagliga miljö belastar 24/7, inte konsigt att detta har blivit så vanligt de senaste åren.

Svar på tråden Blod i avföring och ont i svanskotan! HJÄLP!