• Solaire of Astoria

    Ej utbetald lön

    Hej,

    Jag har tidigare varit anställd på ett företag och sa nyligen upp mig. Jag har följande frågor då jag ej fått betalt för all tid jag jobbat hos dem.

    Jag började 15:e mars förra året och fick då besked om att lön betalas 15:e-15;e varje månad. Då jag nu noterade att jag inte fick min sista lön, så kontaktade jag min föredetta chef och fick då beskedet att lön betalas 1:a-30:e och därför fått min lön för Juni.

    Hur gör jag då för att få betalt för 15:e-31:a mars förra året?

    Dessutom så tog jag 1 veckas semester förra sommaren då jag skulle vara tillgänglig på kontoret resten av sommaren. Under en av dessa sommarveckor, då jag jobbade, så ringer chefen upp mig och säger åt mig att gå hem resten av veckan.

    Kan detta räknas som uttagen semester? Om jag minns rätt så ska anställda få besked minst 2 månader i förväg om när de kommer ha semester. Detta resulterade för min del i att jag hade en vecka hemma. Där jag inte hade något inplanerat och min sambo hade rest iväg själv.

    Sist men inte minst så övergick min heltid till halvtid efter prövoperioden p.g.a dålig omsättning i företaget. Jag gick över på halvtid 9/10, men har då inte fått heltidslön för 1/10-8/10.

    Beklagar att jag går in så på detaljer, men nu när jag tagit upp allt detta med chefen så verkar hon väldigt motstridig, undviker de faktiska pengarna och vill göra avdrag för röda dagar, sjukdagar etc. Men ej ta hänsyn till arbetad övertid och helgarbete, som jag ej fått extra ersättning för.

    Det verkar som att hon vill "nolla" allt och ber mig nu i efterhand rapportera in alla sjukdagar/"semesterdagar". Detta för hela min tid hos dem under 1,5 år.

    Vad är det bästa sättet för mig att få betalt för det jag ska ha betalt för?

    Stort tack till dem som kan svara mig på allt detta!

    //Mvh Solaire

  • Svar på tråden Ej utbetald lön
  • sextiotalist
    Solaire of Astoria skrev 2018-08-13 12:13:58 följande:

    Hej,

    Jag har tidigare varit anställd på ett företag och sa nyligen upp mig. Jag har följande frågor då jag ej fått betalt för all tid jag jobbat hos dem.

    Jag började 15:e mars förra året och fick då besked om att lön betalas 15:e-15;e varje månad. Då jag nu noterade att jag inte fick min sista lön, så kontaktade jag min föredetta chef och fick då beskedet att lön betalas 1:a-30:e och därför fått min lön för Juni.

    Hur gör jag då för att få betalt för 15:e-31:a mars förra året?

    Dessutom så tog jag 1 veckas semester förra sommaren då jag skulle vara tillgänglig på kontoret resten av sommaren. Under en av dessa sommarveckor, då jag jobbade, så ringer chefen upp mig och säger åt mig att gå hem resten av veckan.

    Kan detta räknas som uttagen semester? Om jag minns rätt så ska anställda få besked minst 2 månader i förväg om när de kommer ha semester. Detta resulterade för min del i att jag hade en vecka hemma. Där jag inte hade något inplanerat och min sambo hade rest iväg själv.

    Sist men inte minst så övergick min heltid till halvtid efter prövoperioden p.g.a dålig omsättning i företaget. Jag gick över på halvtid 9/10, men har då inte fått heltidslön för 1/10-8/10.

    Beklagar att jag går in så på detaljer, men nu när jag tagit upp allt detta med chefen så verkar hon väldigt motstridig, undviker de faktiska pengarna och vill göra avdrag för röda dagar, sjukdagar etc. Men ej ta hänsyn till arbetad övertid och helgarbete, som jag ej fått extra ersättning för.

    Det verkar som att hon vill "nolla" allt och ber mig nu i efterhand rapportera in alla sjukdagar/"semesterdagar". Detta för hela min tid hos dem under 1,5 år.

    Vad är det bästa sättet för mig att få betalt för det jag ska ha betalt för?

    Stort tack till dem som kan svara mig på allt detta!

    //Mvh Solaire


    Och jag förutsätter att du inte är med i facket, annars hade du vänt dig dit.

    Men du måste ha tidrapporter och lönespecar att utgå ifrån, där det framgår hur mycket du arbetat och när du varit borta. Ta fram dom i första hand, å andra sidan bör de som arbetar med löneadministrationen ha detta.

    ta fram även anställningskontraktet, kolla om de har ett kollektivavtal.
  • complicit

    Kontakta facket först och främst.

    Har du alla dina lönespecifikationer?

    En chef har inte rätt att skicka hem en sådär, då ska du ändå ha betalt! Så ta absolut inte ut någon semester de dagarna.

  • Anna60

    Ta fram dina gamla lönespecar, eller alternativt få kopior fr o m mars förra året, om du inte sparat dom själv. Normalt skulle du fått utbetalt 25 april för tiden 15 mars - 15 april. 

    Så sätt dig ner med dessa. Ta också fram dina kontouppgifter från löneinsättningarna. Nånstans har det blivit skevt. Antingen nu eller från början. 

  • Monchichier

    Vad står egentligen i dina lönespecar? 
    På dem är det alltid redovisat för vilka datum du får lön för.
    Tycker att det är väldigt konstigt att du först nu, 1,5 år senarre upptäcker att du inte fått lön för de första veckorna du jobbade. Och lika konstigt är det att du först nu uppmärksamamr att du inte fått heltidslön för de första dagarna i oktober, men det är en parentes.

    Vad står i ditt anställningsavtal? Övertid och OB-ersättning är inte lagstadgat, så om det inte står med i ditt avtal är det ingenting du har rätt till. Det låter som att företaget är ganska litet, så jag förutsätter att det inte är kollektivavtalsanslutet.

    Och ja, det bästa sättet för dig att få betalt för det du ska ha betalt för är att läsa på. Läs på vad du egentligen har rätt till, få koll på exakt på öret summan som företaget är skyldig. Läs på vad du kan göra för att få dina pengar, läs på om vilka lagar företaget bryter mot.
    Kort och gott, läs på vilka rättigheter (och skyldigheter) du och din arbetsgivare har.
    Facket kan hjälpa dig med detta, men om du inte är ansluten till dem får du klara dig helt på egen hand.

  • Solaire of Astoria

    Tack för alla svar. Sammanfattat så drar ni de slutsatser jag själv dragit och jag vet nu hur jag ska ta detta vidare.

    Jag har tydligen blivit vilseledd av min chef som inte heller har koll på vad som faktiskt gäller, eller vad som framgår i mitt anställningsavtal. 

    Men eftersom jag inte är med i facket kan jag nu vända mig till Kronofogden för att få hjälp med mitt krav.

    Stort tack!

  • Monchichier
    Solaire of Astoria skrev 2018-08-14 16:31:53 följande:

    Tack för alla svar. Sammanfattat så drar ni de slutsatser jag själv dragit och jag vet nu hur jag ska ta detta vidare.

    Jag har tydligen blivit vilseledd av min chef som inte heller har koll på vad som faktiskt gäller, eller vad som framgår i mitt anställningsavtal. 

    Men eftersom jag inte är med i facket kan jag nu vända mig till Kronofogden för att få hjälp med mitt krav.

    Stort tack!


    lawline.se/answers/ej-utbetald-lon-utgor-allvarligt-avtalsbrott-1
    Kronofogden är inte den enda instansen du ska vända dig till...
Svar på tråden Ej utbetald lön