90loppan skrev 2018-08-13 13:11:29 följande:
Är gravid v13. Killen min står fortfarande och försöker få mig att göra abort. Han rent av står och bönar och ber. Han vill inte bli pappa just nu.
Jag är arbetslös men han har fast jobb. Vi är 26 år . Han säger att han har saker han vill göra innan barn och att om jag skaffar mig ett jobb så kan vi försöka igen om ca 2 år. Han är även livrädd för att om barnet kommer så får han ta de största ekonomiska lasset. Och att vårat förhållande inte kommer överleva spädbarnsåret då han sätt vänner å nå släkt som fått barn knappt hållt ihop.
Nån som vart i samma sits?
Han har helt rätt i att spädbarnsåren dödar många förhållanden. Ju mer planerad graviditeten är och ju mer beprövad och slitstark förhållandet är, ju mer minskar den risken. Men förhållanden kan även spricka om kvinnan upplever sig pressad till abort emot sin vilja.
En bra tumregel för att skaffa barn oavsett om graviditeten är planerad eller inte kan vara att ställa sig frågan "har båda föräldrarna en rimlig möjlighet att försörja barnet/barnen på egen hand utan hjälp av den andre om förhållandet skulle spricka?"
Har du stöd av din familj ifall erat förhållande skulle spricka ?
Huruvida ni ska fullfölja eller avbryta graviditeten bestämmer bara du. Allt går att lösa till slut om man ger sig f*n på att det ska gå men hans frågor känns fullt rimliga. Har inte du någon inkomst alls så kommer barnets försörjning att landa blytungt på hans privatekonomi. Jag tänker inte uppmana till det ena eller det andra beslutet. Det avgör ni bäst själva men ni har en del att fundera på.