• Aniiee

    Fundering om matkategori

    Ny termin, nya skolmatsmenyer och för en gångs skull lite organisation i min undersökning.....

    Men, ett litet problem. Chark och pasta. Dela på? Slå ihop? Det jag tänker på är saker som makaronipudding, pastasallad och pasta med pastasås av olika slag. Det är ju inte alltid det är charkvaror i dem, men å andra sidan känns det som att det blir två väldigt små kategorier.....

    Vad säger ni?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Fundering om matkategori
  • Kokoskorven
    Aniiee skrev 2018-08-13 18:00:12 följande:

    Ny termin, nya skolmatsmenyer och för en gångs skull lite organisation i min undersökning.....

    Men, ett litet problem. Chark och pasta. Dela på? Slå ihop? Det jag tänker på är saker som makaronipudding, pastasallad och pasta med pastasås av olika slag. Det är ju inte alltid det är charkvaror i dem, men å andra sidan känns det som att det blir två väldigt små kategorier.....

    Vad säger ni?


    Kan du förklara lite bättre, vad är det du ska göra? Vad då för en undersökning? Varför ska det delas in i kategorier?
  • Aniiee
    Kokoskorven skrev 2018-08-14 10:05:20 följande:
    Kan du förklara lite bättre, vad är det du ska göra? Vad då för en undersökning? Varför ska det delas in i kategorier?
    Jag läser igenom alla kommuners skolmatsedlar och räknar efter hur många gånger på terminen både exakta rätter och kategorier till exempel kötträtter, korvrätter, fiskräter osv serveras. Exempelvis (har bara börjat) så vet jag nu att Åstorps skolor serverar 5 olika soppor i augusti.

    Jag tänkte också räkna ut portionspriset på rätterna om man lagar dem hemma som privatperson. 

    Jag gör det här på skoj av intresse, så det är väl inte direkt viktigt egentligen.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Tow2Mater

    Kanske en kategori "buffe", da kan ju allt kallskuret (far man sant i skolan?), pastasallad, sallad, etc inga dar?

    Ska pasta verkligen vara egen kategori? Den serveras val med kott/fisk/fagel/korv, och om det inte ar nat kott i den kanske den ska inga i kategori "vegetariskt" eller typ som ovan i en "buffe/sallad" kategori.

  • Voluptuous Shalimar

    Hur ser övriga kategorier ut? Jag skulle antingen gå på det vanliga kött/fisk/fågel/veg. och pastarätter ELLER smakinriktning, såsom svensk husmanskost, italienskt, amerikanskt, indiskt, asiatiskt (vet att Indien tillhör Asien men menar här mer Thai/Kina/Vietnam etc), texmex, ja, de olika inriktningar som återfinns i menyerna helt enkelt. För variationens skull, vore sannolikt den sista uppdelningen mest relevant.

  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2018-08-14 16:41:54 följande:

    Kanske en kategori "buffe", da kan ju allt kallskuret (far man sant i skolan?), pastasallad, sallad, etc inga dar?

    Ska pasta verkligen vara egen kategori? Den serveras val med kott/fisk/fagel/korv, och om det inte ar nat kott i den kanske den ska inga i kategori "vegetariskt" eller typ som ovan i en "buffe/sallad" kategori.


    Det är ju det ja g funderar över =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2018-08-14 16:54:18 följande:

    Hur ser övriga kategorier ut? Jag skulle antingen gå på det vanliga kött/fisk/fågel/veg. och pastarätter ELLER smakinriktning, såsom svensk husmanskost, italienskt, amerikanskt, indiskt, asiatiskt (vet att Indien tillhör Asien men menar här mer Thai/Kina/Vietnam etc), texmex, ja, de olika inriktningar som återfinns i menyerna helt enkelt. För variationens skull, vore sannolikt den sista uppdelningen mest relevant.


    Kategorierna som jag har ställt upp (som jag absolut kan ändra på) är

    Fisk - alla fiskrätter, bla fiskgratänger, fiskpanetter, fiskbullar

    Färs - alla köttfärsrätter, bla köttbullar, köttfärssås, gratänger med färs

    Soppa - ALLA soppor, även ex fisksoppa, kycklingsoppa osv

    Snabbmat - hamburgare, pizza, varmkorv med bröd, tacos osv.

    Chark - alla korvrätter (förutom korv med bröd), ex stroganoff, stekt falukorv, charkrätter som ex kasslerrätter, alla lite övriga rätter som exempelvis blodpudding, pannkaka, pytt i panna, vegetariska rätter och som sagt pastarätter (?)

    Kött - alla rätter där kött"bitar" används, ex schnitzel, kalops, osv

    Kyckling - alla kycklingrätter ex kycklinggrytor, stekt kyckling osv

    Obs att det här är kategorierna för "normal"matsedelarna, de vegetariska matsedlarna tar jag om jag hinner. Det är därför ev vegetariska rätter just nu ligger under "övrigt"
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2018-08-14 17:52:28 följande:
    Det är ju det ja g funderar över =P
    Då var du otydlig då du sa "Chark och pasta. Dela på? Slå ihop?'. Verkade som du ville ha en kategori benamnd just nåt med  "pasta"...

    men men..

    "Snabbmat" är ju ingen matkategori... samma med "soppa" och "färs" iofs...

    "Kött"; det ska inte vara en egen kategori; det ska ju vara "kyckling", "not", "lamm" "fisk" , etc

    och din "Chark" med pannkaka, kassler, etc; neeejj.... bättre kan du nog. Kanske  "Human"?
  • Gryntroll
    Aniiee skrev 2018-08-14 18:08:08 följande:

    Kategorierna som jag har ställt upp (som jag absolut kan ändra på) är

    Fisk - alla fiskrätter, bla fiskgratänger, fiskpanetter, fiskbullar

    Färs - alla köttfärsrätter, bla köttbullar, köttfärssås, gratänger med färs

    Soppa - ALLA soppor, även ex fisksoppa, kycklingsoppa osv

    Snabbmat - hamburgare, pizza, varmkorv med bröd, tacos osv.

    Chark - alla korvrätter (förutom korv med bröd), ex stroganoff, stekt falukorv, charkrätter som ex kasslerrätter, alla lite övriga rätter som exempelvis blodpudding, pannkaka, pytt i panna, vegetariska rätter och som sagt pastarätter (?)

    Kött - alla rätter där kött"bitar" används, ex schnitzel, kalops, osv

    Kyckling - alla kycklingrätter ex kycklinggrytor, stekt kyckling osv

    Obs att det här är kategorierna för "normal"matsedelarna, de vegetariska matsedlarna tar jag om jag hinner. Det är därför ev vegetariska rätter just nu ligger under "övrigt"


    Intressant undersökning, vill du dela med dig av dina sammanställningar sedan?

    Jag tycker att kategirierna du har är bra och att chark är en egen. Pasta, potatis, ris, bulgur etc är "tillbehör" i mångas syn. Det som styr kategirierna är proteinkällan så jag tänker att det vore intressant med en vegetarisk kategiri också och i te ha de rätterna i charkkategorin. Många skolor har ju en veg.dag i veckan numera.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2018-08-14 23:22:29 följande:
    Då var du otydlig då du sa "Chark och pasta. Dela på? Slå ihop?'. Verkade som du ville ha en kategori benamnd just nåt med  "pasta"...

    men men..

    "Snabbmat" är ju ingen matkategori... samma med "soppa" och "färs" iofs...

    "Kött"; det ska inte vara en egen kategori; det ska ju vara "kyckling", "not", "lamm" "fisk" , etc

    och din "Chark" med pannkaka, kassler, etc; neeejj.... bättre kan du nog. Kanske  "Human"?
    Mycket möjligt att jag var för otydlig för att andra ska fatta hur min hjärna tänker. Sånt som händer.. 

    Alltså.... jag är inte intresserad av vilket "kök" eller vilka smaker maten kommer ifrån/tillhör. Just nu. Just nu är jag intresserad av vad som är "huvudnumret" i maten. Därav det lite luriga med pastan. Pasta med -sås exempelvis. Jag personligen skulle kalla det för en pastarätt. Förutom pasta med köttfärssås, för där är "huvudnumret" helt klart köttfärssåsen.

    SÅ visst är både snabbmat, soppa och färs kategorier, det är bara ANDRA kategorier än husmanskost, indiskt och texmex. Dessutom, om jag delade in det i sånna kategorier skulle det bli en ganska tråkig undersökning efterom jag uppskattar att ca 85% av all skolmat är husmanskost. Don't quote me on that.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Gryntroll skrev 2018-08-15 10:56:18 följande:
    Intressant undersökning, vill du dela med dig av dina sammanställningar sedan?

    Jag tycker att kategirierna du har är bra och att chark är en egen. Pasta, potatis, ris, bulgur etc är "tillbehör" i mångas syn. Det som styr kategirierna är proteinkällan så jag tänker att det vore intressant med en vegetarisk kategiri också och i te ha de rätterna i charkkategorin. Många skolor har ju en veg.dag i veckan numera.
    Om jag kommer ihåg det. Jag kanske kan göra det i etapper så är det lättare att komma ihåg.

    Ja, jag ska nog flytta veg till en egen.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Nymphaea

    Jag tycker du ska ha en egen kategori för pastarätter där huvuddelen är just pasta (som du beskrev). De kommer ju ha ett mycket lägre snittpris än rätter där kött är huvudnumret och pasta tillbehör. Tycker det är intressant att se hur mycket billig "fyllnadsmat" som kläms in i skolmenyerna, och de är ju även intressanta ur sparsyfte.

  • Aniiee
    Nymphaea skrev 2018-08-15 20:22:17 följande:

    Jag tycker du ska ha en egen kategori för pastarätter där huvuddelen är just pasta (som du beskrev). De kommer ju ha ett mycket lägre snittpris än rätter där kött är huvudnumret och pasta tillbehör. Tycker det är intressant att se hur mycket billig "fyllnadsmat" som kläms in i skolmenyerna, och de är ju även intressanta ur sparsyfte.


    Mm. Jag håller med. 

    Kategorierna blir därför som följer:
    Fisk - alla fiskrätter, bla fiskgratänger, fiskpanetter, fiskbullar
    Färs - alla köttfärsrätter, bla köttbullar, köttfärssås, gratänger med färs
    Soppa - ALLA soppor, även ex fisksoppa, kycklingsoppa osv
    Snabbmat - hamburgare, pizza, varmkorv med bröd, tacos osv.
    Chark - alla korvrätter (förutom korv med bröd), ex stroganoff, stekt falukorv, charkrätter som ex kasslerrätter, alla lite övriga rätter som exempelvis blodpudding, pannkaka, pytt i panna,

    Vegetariskt

    Pasta
    Kött - alla rätter där kött"bitar" används, ex schnitzel, kalops, osv
    Kyckling - alla kycklingrätter ex kycklinggrytor, stekt kyckling osv
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • 10oktober

    Det går ju att göra en matris också, där kolhydraterna (pasta, potatis, ris, etc) står i första raden och proteinet (kött, fisk, fågel, vego) står i första kolumnen. Och sedan mappas rätterna in matrismässigt. Vill du sedan enbart veta hur många gånger en rätt med kyckling serveras kan du summera hela den raden. Fast då är det nog enbart ingredienserna som kan vara kategorier, inte soppa etc.

  • Aniiee
    10oktober skrev 2018-08-15 21:25:30 följande:

    Det går ju att göra en matris också, där kolhydraterna (pasta, potatis, ris, etc) står i första raden och proteinet (kött, fisk, fågel, vego) står i första kolumnen. Och sedan mappas rätterna in matrismässigt. Vill du sedan enbart veta hur många gånger en rätt med kyckling serveras kan du summera hela den raden. Fast då är det nog enbart ingredienserna som kan vara kategorier, inte soppa etc.


    Men orka. Det får folk som får betalt för att göra sånt här pyssla med.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Nymphaea
    Aniiee skrev 2018-08-15 21:06:02 följande:
    Mm. Jag håller med. 

    Kategorierna blir därför som följer:
    Fisk - alla fiskrätter, bla fiskgratänger, fiskpanetter, fiskbullar
    Färs - alla köttfärsrätter, bla köttbullar, köttfärssås, gratänger med färs
    Soppa - ALLA soppor, även ex fisksoppa, kycklingsoppa osv
    Snabbmat - hamburgare, pizza, varmkorv med bröd, tacos osv.
    Chark - alla korvrätter (förutom korv med bröd), ex stroganoff, stekt falukorv, charkrätter som ex kasslerrätter, alla lite övriga rätter som exempelvis blodpudding, pannkaka, pytt i panna,

    Vegetariskt

    Pasta
    Kött - alla rätter där kött"bitar" används, ex schnitzel, kalops, osv
    Kyckling - alla kycklingrätter ex kycklinggrytor, stekt kyckling osv
    Ser ut att ge en bra överblick! Kommer du publicera detta någonstans?
  • Aniiee
    Nymphaea skrev 2018-08-15 22:43:05 följande:
    Ser ut att ge en bra överblick! Kommer du publicera detta någonstans?
    Vet ej om jag kommer publicera det någonstans. Kanske bara postar uppdateringar i tråden allteftersom om någon är intersserad.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

    Ooooch.... eftersom någon verkar vara intersserad, så tänker jag härmed redogöra för vad jag har gjort i det här lilla projeket idag.

    Idag har jag gått igenom Jönköpings och Örebros län och laddat ned vad deras kommuner hade. Jag har INTE tittat på själva maten än, bara hur de ger ut informationen/matsedlarna. Jag tittar på detta också, bara av nyfikenhet. Det jag tittar efter är om de använder sig av någon app eller webtjänst, om de lägger upp hela terminens matsedel på en gång och gör en notering om även matsedel för frukost och/eller mellanmål finns lättilgängligt (jag letar dock inte efter dessa)  Jag tittar också efter om eventuella egna PDF:er är "roliga", dvs är mer än bara enkla listor. Mina fynd?

    Av Jönköpings läns 13 kommuner hade 12 lagt ut terminens matsedlar. Tjänsten/appen Skolmat används mest, 5 kommuner hade valt den. Tätt efter kom att inte ha någon tjänst alls och inte ens en PDF, utan matsedeln är utskriven direkt på hemsidan. 4 kommuner gjorde så, med reservation för en kommun som möjligtvis har egen PDF, men länken gick till förra terminens matsedel. Jag tänker vänta tills deras faktiska skolstart innan jag avgör den....  1 kommun hade en egen PDF ("tråkig"), 1 använder Matilda/foodit och 1 kommun har sin matsedel låst i Vklass. Av kommunerna hade 3 lagt ut matsedeln för hela terminen och resterande för endast delar, kortast var för 2 veckor och längst var fram till höstlovet v44.  Ingen kommun hade en frukost- eller mellanmålsmeny lättillgänglig.

    Örebro har 12 kommuner och allas menyer fanns. 5 använde Skolmaten, 4 använde Mashie, 1 vardera hade lista på hemsidan, använde Matilda och hade en fin/rolig PDF. 7 kommuner hade med hela terminens meny och 5 hade endast för en kortare tid. Inte heller här fanns frukost- eller mellanmålsmeny.

    Nu är det dags att kolla in själva maten också....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Nymphaea

    Vilket jobb du gör! Du har inte funderat över att sälja in den någonstans där den kan göra skillnad?

Svar på tråden Fundering om matkategori