• Sussiela

    Få kontroll på ätandet

    Jag har så länge jag kan minnas aldrig riktigt haft kontroll på vad jag stoppar i mig. Under min tonår var jag i och för sig ganska duktig och disciplinerad, men senaste åren har det eskalerat och jag känner att jag vill bara ha mer och mer när jag äter något gott. Jag äter när jag är rastlös, uttråkad, hungrig eller inte hungrig. Det är som en sysselsättning. Livet känns meningslöst när jag inte får äta vad jag vill. På senaste tiden har jag gått upp mycket i vikt och jag skulle behöva ta tag i detta nu, men hur? Detta är mer psykiskt än fysiskt, jag äter ofta godsaker även om jag inte känner ett sug. Det handlar mer om kontroll... eller så är det ett destruktivt beteende jag har. Är det någon som känner igen sig? 

  • Svar på tråden Få kontroll på ätandet
  • Anonym (star)

    Jag känner absolut igen mig. Det kallas emotional eating, känslomässigt ätande, när man äter för att döva ångest eller andra känslor, eller för att man är uttråkad. Det blir typ en copingstrategi för att ta sig igenom livet, vilket ju inte är hälsosamt. Finns mycket information om du googlar.

    Jag har rejäl fetma på grund av mitt ätande. Det är så svårt att bryta ett mönster man haft i 10+ år. Och på två sekunder har man fallit tillbaka i gamla vanor igen.. Jag tror personligen inte jag kommer klara det utan professionell hjälp.

  • Sussiela
    Anonym (star) skrev 2018-08-13 22:57:14 följande:

    Jag känner absolut igen mig. Det kallas emotional eating, känslomässigt ätande, när man äter för att döva ångest eller andra känslor, eller för att man är uttråkad. Det blir typ en copingstrategi för att ta sig igenom livet, vilket ju inte är hälsosamt. Finns mycket information om du googlar.

    Jag har rejäl fetma på grund av mitt ätande. Det är så svårt att bryta ett mönster man haft i 10+ år. Och på två sekunder har man fallit tillbaka i gamla vanor igen.. Jag tror personligen inte jag kommer klara det utan professionell hjälp.


    Googlade på det, har aldrig tänkt på detta! Att ätandet kan handla om att fylla upp tomhet inom en. Att det kan vara kopplat till hopplöshet, helt andra problem... Känns som något man måste ta itu med. Nu förstår jag att det kan vara det jag lider av och varför jag känner hopplöshet när jag tvingar mig själv att avstå från godsaker.
  • Tow2Mater

    Att tvinga sig själv att avstå från godsaker låter ju lika osunt som att äta dem hela tiden. Man måste försöka hitta en balans däremellan. (Min svaghet är stress; lätt att försöka döva med att äta godsaker.)

  • Anonymous31

    Jag är likadan. :( Jag har ett extremt sockersug och vet att jag äter för att döva ångest, samtidigt som det är gott också såklart så jag känner ett fysiskt sug också. 

    Svårt att bryta sådana vanor. Men ett tips för att i alla fall försöka minska sötsuget är att dricka vatten ofta. Många gånger när jag är sugen på godis beror det egentligen på att jag är törstig. 

Svar på tråden Få kontroll på ätandet