• MagdalenaK

    Föräldraledighet ansöka

    Hej alla där ute !

    Jag är i vecka 26 och har börjat fundera på föräldraledigheten. Jag och min sambo vill dela upp föräldraledigheten jämnt mellan oss, dvs 240 dagar var.

    Jag är beräknad till den 22/11 och tänkte börja ta ut ledighet så nära BF så möjligt, eventuellt några dagar innan beräknad BF (vill gärna jobba så länge det går). 
    Vår tanke är att min sambo tar ut sina 10 dagar i samband med BF och därefter 30 dagar av sin föräldraledighet. I och med detta tar vi ut 30 dubbeldagar (+ hans 10 dagar) i samband med födseln. Därefter fortsätter jag var ledig resten av min del och sedan är sambon ledig resten av hans del. Vi kommer båda att ta ut ledighet på heltid (alltså 7 dagar i veckan). 

    Min fråga är NÄR ska vi ansöka om detta? Vi vet inte exakt vilket datum barnet kommer och jag vill inte "slösa" på föräldraledigheten innan bebisen har kommit i onödan. När ska sambon ansöka om sina 10 dagar, kan han göra detta efter att bebisen kommit? Försäkringskassan är inte speciellt tydliga med NÄR man ska ansöka. Är det något mer vi behöver tänka på?

    P.S Vi har en tid till familjerättsbyrån i oktober så att sambon också blir registrerad som vårdnadshavare. 

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Föräldraledighet ansöka
  • Anonym (Nina)

    Det kan ta lite tid för försäkringskassan att handlägga er föräldrapenning, för mig var dottern 2 månader innan det var klart och för sambon kom utbetalningen för de 10 dagarna en månad senare. Så ha lite undansparat om ni är beroende av dessa pengar. Sen så kommer era dagar ta slut väldigt snabbt med ert upplägg men det kanske ni vet om? Om ni ska ta 30 dubbeldagar så försvinner 60 dagar bara där, sen har ni bara 330 kvar på sgi-nivå.

  • grönaärtan

    Hej!

    vi ansökte om 10 dagar på BBn när bebisen har kommit. BF 24/1 men jag ansökte om FP fr o m 1/2 istället och hade semester i januari. Nu kom bebisen i februari så det var tur att jag inte slösade dagar i jan... jag ansökte några veckor innan och planerade halv år framåt så man inte behövde tänkta på det.

    Du kanske kan ta ut lite semester innan också? Man kan ändra på FK till den 15:e varje månad om jag minns rätt annars kan det bli svårt att få ersättning. Samma gäller om arbetsgivaren inte har rapporterat inkomsten till FK då kan det också dröja lite.

    Jag tog ut också 7 dagar/veckan med barnet då vi var beroende av inkomsten så dagarna tog slut fort:( Denna gången har vi hunnit spara undan så det blir en månad semester innan och sedan 4 dagar/veckan. Men man gör så gott man kan!

    Lycka till!

  • MagdalenaK
    Anonym (Nina) skrev 2018-08-14 10:36:57 följande:

    Det kan ta lite tid för försäkringskassan att handlägga er föräldrapenning, för mig var dottern 2 månader innan det var klart och för sambon kom utbetalningen för de 10 dagarna en månad senare. Så ha lite undansparat om ni är beroende av dessa pengar. Sen så kommer era dagar ta slut väldigt snabbt med ert upplägg men det kanske ni vet om? Om ni ska ta 30 dubbeldagar så försvinner 60 dagar bara där, sen har ni bara 330 kvar på sgi-nivå.


    Tack ! Ja vi är medvetna om att dagarna tar slut rät snabbt, vi räknar dock med stöd från familjen. Överväger att kanske inte ta ut 30 dubbeldagar, kanske bara 20. Vi får se hur det blir :)
  • MagdalenaK

    Jo, jag har visserligen lite semester kvar att ta , så jag kanske kan göra det i november och börja ta ut föräldraledighet i december. Sen kommer jag ju ha semester nästa sommar också så jag tänkte ta ut den innan jag går tillbaka till jobbet, då får jag ju en månad extra med barnet innan sambon börjar ta ut sin. Vi får trixa lite med dagarna och hoppas på att det löser sig :)

  • kattnos
    MagdalenaK skrev 2018-08-14 11:35:47 följande:

    Jo, jag har visserligen lite semester kvar att ta , så jag kanske kan göra det i november och börja ta ut föräldraledighet i december. Sen kommer jag ju ha semester nästa sommar också så jag tänkte ta ut den innan jag går tillbaka till jobbet, då får jag ju en månad extra med barnet innan sambon börjar ta ut sin. Vi får trixa lite med dagarna och hoppas på att det löser sig :)


    Tänk på att det inte är säkert att du får lika många semesterdagar att ta ut till nästa semester då Du inte får lika många när du är föräldraledig. Fast du hinner ju tjäna ihop en del innan du går hem i och för sig :)
    BF 16/7
  • MsM84

    Tänk på att det är väldigt värdefullt att ha några dagar sparade till dagar då förskolan är stängd osv. Och hur ni lägger ut lägsta nivå dagarna. För FK kan ni söka föräldraledigt samma dag det tas ut, srbetsgivare ställer lite högre krav och brukar kräva två månader i förväg.

Svar på tråden Föräldraledighet ansöka