• Even77

Opererade bort hemorrojder!

Hej! Jag vill dela med mig av min erfarenhet av att slutligen ha opererat bort mina 3yttre,1inre hemorrojd samt polyp!

Jag googlade mkt kring det här innan operation och hittade nästan bara skräckhistorier, jag var livrädd och funderat på att låta mig dras med dom livet ut!

Mina började med första barnet och blev värre och outhärdligt med tredje barnet, det fanns dagar jag inte gick ut. Jag har prövat det mesta på apoteket och absolut vissa mildrade klådan, smärtan....men inget fick bort besvären.

Eftersom jag tyckte mina hemorrojder var en pinsamhet, så tog det långt tid innan jag kontaktade läkare(ca9år) och läkaren skrev ut starkare smärtstillande (då jag hade även en spricka) & tarmreglerande medel.

Det hjälpte till en början, men min inre hemorrojd hade nu blivit så stor att varje gång jag gick på toa så var jag själv tvungen att trycka in den??.

Ytterligare några år(4år) gick innan jag tog modet till mig att gå hela vägen, från undersökning ( där läkare även upptäckte polyp) till själva operationen. Mina hemmisar var av 4-grad, så det fanns inget alternativ för mig än att operera bort dom samt hudflikar.

Det var det BÄSTA beslutet jag har tagit, det har gått 2veckor sen jag opererade mig och jag mår så mkt bättre!! Visst, det var pinsamt att träffa läkare, sköterskor(dem var så proffsiga) och det gör ont ibland, men konstigt nog inte när jag sitter på toaletten, utan efteråt svider, sticker det till, MEN jag hade det SÅ MYCKET värre innan. Och jag får dusch, använda våtservetter efter varje toalettbesök för att hålla rent, men det är så värt det på tanken på hur jobbigt det var för mig innan. Trots operationen vet jag att min rumpa inte kommer se ut som innan hemmisarna, men jag är glad över att inte hemmisarna styr mitt liv och jag inte har ont längre:)!

Det är kanske för tidigt att uttala sig, då det bara har gått 2veckor, men jag vill ändå uppmuntra till att TVEKA INTE, SÖK LÄKARE!!

Svar på tråden Opererade bort hemorrojder!