• Annsisen

    Vill bli gravid

    Jag och min kille har försökt få barn länge nu utan resultat :( min fråga är om det finns något man ska tänka på efter man haft sex runt ägglossning? Ska man undvika nåt spec? Kan man träna? Jogga? Bada? El är det nåt som försvårar för Ev befruktning?

  • Svar på tråden Vill bli gravid
  • Anonym (Hanna)

    Förlåt men tror du det själv? Att träna, jogga och bada skulle funka som något slags preventivmedel? Mänskligheten skulle dö ut ganska fort om sådana aktiviteter gjorde att man inte blev gravid. Hoppas att det tar sig för er snart, men tänk inte att du ska undvika vissa aktiviteter pga risk att inte bli gravid. Har inget med det att göra att du inte har blivit gravid än.

  • Voyager

    Tänk på att testiklarna inte tål värme för att kunna producera livsdugliga spermier. (Det är ju därför pungen hänger utanför kroppen.) Undvik bastu och varma bad och analysera gärna ett spermaprov som ett första enkelt steg för att utesluta att det inte är det som är problemet.

  • Solen2

    Du kan inte själv påverka något efter ni haft sex runt ägglossning.

    Men om ni försökt längre än ett år så tycker jag ni ska söka hjälp och göra en fertilitetsutredning. Kan kännas som ett stort steg men då får ni veta mer om det ev är något som inte står rätt till och ni kan få guidning om hur ni kan gå vidare.

    Den psykiska påfrestningen att inte bli gravid och åren rullar på är ingen som man önskar någon annan. Själva så sökte vi hjälp efter två år och gjorde utredning. Som sedan ledde till ivf-behandlingar.

    Stort lycka till!

  • Anonym (Hej)

    Detta kommer låta jättekonstigt men sluta försöka helt enkelt det gjorde jag efter 3 års kamp det tog inte många månader efter det så var jag med barn

Svar på tråden Vill bli gravid