• Ava44

    ÄD på Cypern i höst?

    Jag ska snart iväg till Cypern för mitt (vårt) första ÄD försök, är väldigt exalterad!! :)

    Dock lite nervös. Nervös för väljande av donator, nervös för att det inte ska bli ngt befruktat ägg, nervös för att embryot inte kommer att fästa och nervös för missfall. Någon med erfarenhet av detta eller som befinner sig i liknande sits? Skulle uppskatta någon att dela erfarenheter med. Ingen i min närhet vet att vi ska genomgp ÄD. Alla tror att det är vanlig ivf vi skall göra.

  • Svar på tråden ÄD på Cypern i höst?
  • Primavera

    Förstår att du är nervös inför ÄD och det är en rätt vanlig känsla. Man är nervös då det är mycket som ska klaffa. Helst vill man ha många ägg och att många av dem bebfeuktas så att man inte behöver betala hela behandlingen ifall det misslyckas första gången. Sen är det där med att slemhinnan ska tjocka på sig inför insättning och när man väl har den delen avklarad är det en jobbig väntan till man får testa. Första tiden går bra men blir jobbigare ju närmare testdagen man kommer. Om man nu lyckas få plus på stickan gäller det att behålla det och ibland kan man få en blödning (normalt inom ÄD), vilket gör att man kan bli lite skakis. När man har passerat den 12:e veckan är det dags att sluta med medicinen (att få tag på medicinen är ju också lite av ett projekt) och man nojar för det också och funderar om kropppen klarar av att producera alla hormoner själv.

    Gick igenom allt det där och lyckades bli gravid trots tunn slemhinna och massa oro. Det gäller att ta ett steg i taget och koncentrera sig på nästa steg. Humöret går upp och ner och ibland känner man att det kommer att gå vägen för att en stund senare känna att det är kört och att man måste börja om allt igen. Tyvärr kan man inte påverka något utan man får följa de råd man får och hoppas på det bästa.

  • Ava44

    hej Primavera, tack snälla för dina vänliga ord! berätta, när gjorde du ÄD och var?

  • Primavera

    Var ner till Barcelona och IVI i maj förra året för undersökning och tester. Bytte dock till Alicante i juli då jag tyckte servicen på IVI Barcelona inte var den bästa. På IVI Alicante blev vi väl omhändertagna och gjorde återföring mitten av september. Testade 9 dagar senare och hade bara 24 i hcg vilket var en osäker siffra. Tre dagar senare hade det stigit till 300 och då kunde jag andas ut några dagar till v.6 då IVI ville att vi skulle göra ett ultraljud som inte visade något foster utan bara en gulkropp. Vi fick göra om proceduren en vecka senare och då såg man ett foster men utan hjärta som slog. 9 dagar senare gjorde vi ännu ett ultraljud och såg hjärtat slå. Vår dotter föddes i juni, en frisk och pigg tjej ????

  • Ava44

    Primavera; Wow! Grattis!!! Så första försöket lyckades?! Har ni berättat för omgivningen att ni gjort ÄD? Hur mycket vet ni om donatorn?

  • Primavera

    Vi har inte berättat för någon om ÄD och vi fick inte veta så mycket om donatorn. Bara längd ögonfärg och ålder.

Svar på tråden ÄD på Cypern i höst?