• BMHSG

    Bästa sätt att ta hand om någon med psykisk ohälsa?

    Min pojkvän lider av viss psykisk ohälsa (detaljer nedan) och jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att hantera det. Det är inget som jag personligen stör mig på eller så, utan vad det handlar om är att jag vill göra vad jag kan för att han ska må bättre. För att göra det hela svårare rör det sig om ett distansförhållande så jag kan inte vara på plats och hjälpa honom på det viset, jag är ganska begränsad och kan mest bara försöka säga rätt saker när vi pratar i telefon.


     


    Ett par gånger har jag beställt hemleverans av mat åt honom online, vid ett tillfälle när han uttryckte särskild förtvivlan över att jag inte kunde vara där med honom skickade jag en sån där klichéartad nallebjörn som håller ett hjärta med texten "I love you", och när han var deprimerad över att fylla år (dels p.g.a. att han inte skulle fira, dels ångest över att bli äldre) arrangerade jag en överraskning med presenter, mat, blomsterleverans och tårta, vilket han uppskattade enormt och ringde mig med gråten i halsen för att "ingen någonsin gjort något sådant för honom". Men i slutändan kan jag inte lösa alla hans problem med mat och presenter, dessutom är det inte riktigt hållbart för mig som fattig student att spendera pengar hela tiden hur mycket jag än skulle vilja ge honom allt jag har.


     


    Det smärtar mig enormt när han pratar med sorg i rösten om hur hopplös han känner sig, hur han inte orkar gå till jobbet imorgon, hur han har så många saker han behöver göra men inte kan mana sig till att genomföra... Vad säger man ens då, annat än "jag förstår, jag lider med dig, säg till om det är något jag kan göra, glöm inte att jag älskar dig"? Jag har planer på att byta till distansstudier nästa termin eller helst redan i höst så att jag ska kunna vara hos honom betydligt mycket mer och det känns som att jag kommer kunna göra mer då, men fram till dess vet jag inte vad jag ska göra och jag är inte ens säker på allt man kan göra när man fysiskt befinner sig med någon heller. Jag känner mig så frustrerad och hjälplös, jag vill bara kunna trycka på en knapp för att allt ska bli bra! Alla tänkbara tips om hur man kan hjälpa någon uppskattas.


     


    Så vad är det för problem han har? Inga officiella diagnoser - jag har föreslagit att han ska försöka få någon sådan men han litar inte på psykiatrin och vill ändå inte medicinera eller dylikt - men vi har samtalat en del om det för att försöka reda ut vad som står på, jag har försökt applicera min grundläggande kunskap om psykologi. Till att börja med verkar det röra sig om viss depression, i vilken grad kan jag inte svara på men han känner sig ofta nere och apatisk och hopplös. Han lider också av ganska kraftiga humörsvängningar emellanåt där han snabbt och utan orsak kan "krascha" och må väldigt dåligt. Vi har pratat lite om bipolär sjukdom men svängningarna tycks alldeles för frekventa för att det ska stämma, det rör sig om timmar eller på sin höjd ett par dagar, snarare än de längre perioderna av depression/mani som förekommer vid bipolaritet, så det är inte en sannolik diagnos men ni kan åtminstone kanske föreställa er hur situationen är om jag beskriver det som något liknande mild bipolaritet med mycket snabba svängningar. Sedan har han också starka drag av ADD/ADHD, detta är en diagnos jag känner mig väldigt säker på då han ofta har mycket svårt att fokusera på saker och extremt enkelt kommer in på sidospår eller kommer av sig helt.


     


    Jag har ett par idéer själv om vad jag kanske kan göra utöver att finnas som emotionellt stöd, men detta rör sig mest om vad jag kan göra när jag väl är där. Att hjälpa till med saker som han själv har svårt att komma till skott med (köpa och laga mat, städa rummet, tvätta o.s.v.) kanske verkar som en björntjänst men att slippa den extra pressen när man redan är stressad och känner sig nere skulle nog hjälpa en hel del, att bara kunna släppa de sakerna för att få mer energi till att ex. vara på jobbet. Sedan är jag själv något av en hyperorganiserad person som behöver mycket struktur så jag tror att jag kan hjälpa honom oerhört mycket där hans ADD-tendenser kommer i vägen och gör honom alltför "all over the place", jag kan organisera och hålla ordning på saker åt honom. Detta är i sig inte ett stort problem för hans psykiska hälsa utan snarare något som gör de andra problemen värre och det är ett område där min styrka enormt kan kompensera för hans svagheter så där kan jag göra mycket. Utöver det vet jag dock inte vad jag kan göra - hur hanterar man att någon plötsligt utan orsak tappar all lust och energi? Hur kan jag stötta honom när han får ångest över att behöva komma tillbaka till jobbet på måndag morgon? Och framför allt, vad kan jag göra när jag inte är där?


     


    Tack på förhand <3

  • Svar på tråden Bästa sätt att ta hand om någon med psykisk ohälsa?
  • Anonym (llll)

    Du gör ju redan otroligt mycket. Det som brukar bli problemet är att man inte i längden orkar vara den sjukes "kryckor" hela sitt liv. Jag förstår det känns frustrerande på distans men det är inte så säkert saker blir bättre för att ni bor närmare, du kan uppslukas ändå mer av att han stöttar sig på dig mer och mer (eftersom du ju finns till hands) 

    Du kan googla på anhörigstöd och se om du hittar någon lämplig organisation ellr grupp där du själv kan få stöd. 

  • BMHSG
    Anonym (llll) skrev 2018-08-15 07:34:56 följande:

    Du gör ju redan otroligt mycket. Det som brukar bli problemet är att man inte i längden orkar vara den sjukes "kryckor" hela sitt liv. Jag förstår det känns frustrerande på distans men det är inte så säkert saker blir bättre för att ni bor närmare, du kan uppslukas ändå mer av att han stöttar sig på dig mer och mer (eftersom du ju finns till hands) 

    Du kan googla på anhörigstöd och se om du hittar någon lämplig organisation ellr grupp där du själv kan få stöd. 


    Jo, givetvis förstår jag att det kan bli jobbigt för en själv och att man inte kan låta sig slukas av det helt, man får försöka balansera det på ett bra sätt så att man hjälper till så mycket som möjligt utan att den andra parten blir beroende. Än så länge känns det åtminstone inte jobbigt för mig själv, den enda frustrationen från min sida kommer från att jag är begränsad i hur mycket jag kan göra, det är inte alls kul att se hur någon man älskar lider utan att kunna få det att försvinna. Jag vill bara komma på hur jag kan göra för att det ska bli så bra som möjligt... Inte hjälper det heller att jag själv har mycket bristfälliga sociala färdigheter så det är svårt för mig att läsa av hur folk mår och veta hur jag ska reagera och bete mig.
Svar på tråden Bästa sätt att ta hand om någon med psykisk ohälsa?