• Anonym (För eller emot)

Jobbcoacher

Är ni för eller emot jobbcoacher?

Och ni som gått hos någon coach har ni fått hjälp med att få jobb den vägen?

• Svar på tråden Jobbcoacher
  • Anonym (För)

För.

Vi behöver inte arbetsförmedlingen men jobbcoacher kan vara bra stöd mött flera bra de kan ju anpassa vad du behöver individuellt och vara lagom spark i röven och lagom stöd.

• Anonym (JS)

Och Arbetsförmedlingen har köpt tjänsten coachning till de arbetssökande av jobbcoachen med det innehållet, samt betalar ganska många tusenlappar för varje deltagare. Det är inte gratis direkt. Men visst, du kan ju betala själv istället...

• Anonym (Jobbcoacher)

Jag har haft två olika jobbcoacher. Den ena var inte så bra för min del. Upplevde att han inte förstod mig och då tappade jag givetvis ännu mer hopp. Den andra var däremot helt fantastisk! Han hade en mer psykologisk bakgrund och såg därför direkt att mitt dåliga självförtroende förstörde mycket för mig. Fick jätteproffsigt stöd i hur jag kunde hantera det. Jag är absolut för jobbcoacher, men det gäller att man som arbetssökande själv får testa sig fram och hitta någon som passar för just en själv.

Jag själv har gått hos två men inte fått hjälp med att söka praktikplatser utan det skulle jag fixa själv dom ringde visserligen 1 arbetsgivare men fick inte tag på rättt person utan jag skulle se till att få tag på personen.
    Det gick i stort sett ut på att fika, skiva CV för femtielfte gången, titta på någon film.
    Ska börja hos en tredje snart.
    Jag är inte för coacherna utan tycker att den tiden man gör där kan man lika gärna göra på egen hand och tex besöka arbetsplatser istället för att skiva CV om och om igen.
    Fick reda på att en coach får ca 16000 i månaden per deltagare.  

• Anonym (JS)
    Anonym (För eller emot) skrev 2018-08-16 11:16:59 följande:

Jag själv har gått hos två men inte fått hjälp med att söka praktikplatser utan det skulle jag fixa själv dom ringde visserligen 1 arbetsgivare men fick inte tag på rättt person utan jag skulle se till att få tag på personen.

Det gick i stort sett ut på att fika, skiva CV för femtielfte gången, titta på någon film.

Ska börja hos en tredje snart.

Jag är inte för coacherna utan tycker att den tiden man gör där kan man lika gärna göra på egen hand och tex besöka arbetsplatser istället för att skiva CV om och om igen.

Fick reda på att en coach får ca 16000 i månaden per deltagare.  

AF har haft många olika coachavtal och ersättningen varierar beroende på avtal. Ur FFU för tjänsten stöd och matchning: ersättning till leverantören: spår 1, för 90 dagar: 6500 kr. Spår 2, 90 dagar: 13000 kr. Spår 3, 90 dagar: 12025 kr, spår 4, 90 dagar: 18200 kr. Härutöver får de 100% av maxbeloppet om deltagaren får heltidsjobb och 50% om deltagaren får jobb på 50% av sitt arbetsutbud.
    Anonym (JS) skrev 2018-08-16 12:13:07 följande:
    AF har haft många olika coachavtal och ersättningen varierar beroende på avtal. Ur FFU för tjänsten stöd och matchning: ersättning till leverantören: spår 1, för 90 dagar: 6500 kr. Spår 2, 90 dagar: 13000 kr. Spår 3, 90 dagar: 12025 kr, spår 4, 90 dagar: 18200 kr. Härutöver får de 100% av maxbeloppet om deltagaren får heltidsjobb och 50% om deltagaren får jobb på 50% av sitt arbetsutbud.
    OK då hade jag sett fel siffror Sorry.
    Anonym (JS) skrev 2018-08-16 12:13:07 följande:
    Men jag är ändå inte för detta. Tycker som jag skrev tidigare att tiden man går hos en coach kunde man använda till att besöka och söka jobb på div arbetsplatser istället plus att då sparar AF pengar.
  • Anonym (JS)
    Anonym (För eller emot) skrev 2018-08-16 12:25:57 följande:

Men jag är ändå inte för detta. Tycker som jag skrev tidigare att tiden man går hos en coach kunde man använda till att besöka och söka jobb på div arbetsplatser istället plus att då sparar AF pengar.

De flesta som får en coach har haft gott om tid att söka jobb på egen hand men inte kommit vidare. Då behövs ofta mer handfast stöd och någon som pushar lite extra, ser till att du verkligen har bra ansökningshandlingar, att du hittar jobben osv. Majoriteten av de som haft coach är väldigt nöjda med insatsen även i de fall då den inte lett till jobb; man upplever ändå att man fått användbara tips på vägen. Men du har naturligtvis rätt till din upplevelse och åsikt.
  • Anonym (JS)

PS: nu vet jag ju ingenting alls om dig men att gå en och samma insats tre gånger låter lite märkligt. Du och din förmedlare kanske borde diskutera utbildning? Testa även det nya intressetestet på hemsidan, det kan ge förslag på nya yrken man inte tänkt på.

Anonym (JS) skrev 2018-08-16 13:36:40 följande:

PS: nu vet jag ju ingenting alls om dig men att gå en och samma insats tre gånger låter lite märkligt. Du och din förmedlare kanske borde diskutera utbildning? Testa även det nya intressetestet på hemsidan, det kan ge förslag på nya yrken man inte tänkt på.

Gick först på introduktion till arbete i 6 månader och efter det stöd o matchning 3 månader och ska nu börja stöd o matchning hos ett annat företag. Att jag inte fått jobb kan bero på min ålder 53 och att jag har kronisk värk så speciellt attraktiv är jag inte på arbetsmarknaden tyvärr.
  • Anonym (JS)

Aha, förstår... men om du har en konstaterad diagnos så kanske lönebidrag kan vara aktuellt och öka din attraktionsförmåga på arbetsmarknaden..? 53 är ju egentligen ingen ålder men det beror ju såklart på vad man har för kompetens med sig i bagaget.

Anonym (JS) skrev 2018-08-17 11:15:58 följande:

Aha, förstår... men om du har en konstaterad diagnos så kanske lönebidrag kan vara aktuellt och öka din attraktionsförmåga på arbetsmarknaden..? 53 är ju egentligen ingen ålder men det beror ju såklart på vad man har för kompetens med sig i bagaget.

Jag är kodad och en arbetsgivare har rätt att få lönebidrag för mej med det ar varit stopp ändå men plötsligt händer det det är så jag måste tänka.
  • Anonym (JS)

Ja, plötsligt händer det, hoppas verkligen att du får en bra coach som kan ge dig det stöd du behöver. Man får väl ändå säga att utifrån din beskrivning av dig själv och dina förutsättningar så låter Introduktion till arbete och Stöd och matchning som att din arbetsförmedlare har gjort en vettig behovsbedömning. Det brukar vara lättare att förändra sin situation med stöd från coach och andra deltagare än att sitta ensam hemma. Lycka till och försök att se insatsen som den möjlighet den är och gör det bästa av det.

Anonym (JS) skrev 2018-08-18 09:47:37 följande:

Ja, plötsligt händer det, hoppas verkligen att du får en bra coach som kan ge dig det stöd du behöver. Man får väl ändå säga att utifrån din beskrivning av dig själv och dina förutsättningar så låter Introduktion till arbete och Stöd och matchning som att din arbetsförmedlare har gjort en vettig behovsbedömning. Det brukar vara lättare att förändra sin situation med stöd från coach och andra deltagare än att sitta ensam hemma. Lycka till och försök att se insatsen som den möjlighet den är och gör det bästa av det.

Tack för orden. Ha en fin helg
Svar på tråden Jobbcoacher