• Anonym (Hes)

Någon mer som blir hes och svidande hals när pratat mycket?

Jag blir alltid hes och det känns som halsen kliar och svider när jag pratar mycket. Jag är lärare och pratar flera timmar om dagen och tar alltid i för att höras bra. Mem även om jag pratar med en vän på café blir jag hes efter en timme eller känner mig ansträngd och trött också i rösten.

Är det normalt att bli så här då? När jag vilat rösten blir den normal efter ett tag.

Någon mer med liknande problem? Hur länge har ni haft det och vad har ni gjort åt saken?

• Svar på tråden Någon mer som blir hes och svidande hals när pratat mycket?
  • Anonym (Hes)

Ingen med krävande jobb där man måste använda rösten dagligen? 

• Anonym (Solana)

Har du sura uppstötningar/halsbränna/reflux? Detta kan göra rösten hes, o man liksom måste harkla sig o hosta.

• Anonym (Hes)
    Anonym (Solana) skrev 2018-08-15 22:09:00 följande:

Har du sura uppstötningar/halsbränna/reflux? Detta kan göra rösten hes, o man liksom måste harkla sig o hosta.

Ja ibland har jag det men inte så ofta. Jag märker det inte när jag pratar iallfall. 
    Jag märker mest att rösten blir mer och mer hes efter ett föredrag och det hjälper inte ens om jag harklar eller dricker. Bara vila en timme och sen är den tillbaka igen. 
  • Anonym (Hes)
    Limajo skrev 2018-08-15 22:14:59 följande:

Jag kan bli torr och stickig i halsen om jag pratar en hel dag. Jag brukar dricka te med honung och ta ett sugpiller som heter gelorevoice (finns på apotek). Det hjälper lite.

Man kan träna sig till mindre besvär också hos en röstcoach eller liknamde men då jag bara har så långa dragningar några gånger per år har jag inte brytt mig om det. Men du som pratar hela dagen som lärare kanske ska fundera på det.

Stickig? Menar du att det svider i halsen? För det kan den göra på mig, blir liksom torr och svidande på något vis. 

Jag vet att jag tar i onödigt mycket många gånger när jag pratar och misstänker att det är det som är problemet. Vore det något annat borde jag väl vara hes hela tiden?  
Svar på tråden Någon mer som blir hes och svidande hals när pratat mycket?