• älsa

Fler med prematurbarn som är restrektiva med besök?

Vår son Johan är född i v 33+6,han punkterade sin lunga när han kom till världen och fick ligga i kuvös de första dygnen. Vi fick åka hem efter 1 månad på neoavdelningen men rekommendationen att undvika dagis-barn, sjuka samt folksamlingar.
    Vi håller benhårt på detta då jag inte vill riskera att han blir sjuk nu de första månaderna. Han är nu 2.5 månader och mår bara bra. Vi är ute mycket i friska luften vilket jag tror är bra.
    Då vi nu har många vänner som har barn och de ringer och tjatar att de vill komma kan jag bli så trött på att de inte kan respektera att vi valt att inte ha besök de första månaderna!
    Även om de kommer utan sina dagis-barn så är det ju så att man smittar mest innan en förkylning bryter ut och det är ju ofta man blir smittat av sina barn.
    Kan uppleva att vännerna tycker jag är löjlig och tänkte höra om fler upplever detta?
    En kompis ringde och berättade att hennes son låg i influensa och var jättesjuk, undrar sen om hon får komma och hälsa på två dagar senare!!! Otroligt tycker jag!!!
    "men jag är ju inte sjuk" visst men ganska troligt att hon kan ha blivit smittad.
    Har ni ochså blivit trötta på era oförstående vänner?
    Kram på er alla med för tidigt födda små barn

• Svar på tråden Fler med prematurbarn som är restrektiva med besök?
  • BenisMamma

Min dotter är iofs inte född för tidigt men hade en dunderinfektion när hon föddes. Det blev kuvös och hela det köret här med. Jag har varit stenhård när det gäller besök samt ta med henne till ställen där det rör sig mycket folk. Visst har jag märkt att folk tycker att jag är fjantig ibland men det struntar jag i. Känner att det är bättre att ta det säkra före det osäkra dom första månaderna.

• albolini

Albin föddes 6 veckor för tidigt (dec -05) och vi blev verkligen varnade för RS-virus mm på sjukhuset innan vi åkte hem. Det kommer dröja länge innan något dagisbarn kommer i närheten av honom! Hellre att folk får tycka att vi är överbeskyddande och kinkiga än att han blir sjuk och i värsta fall tvingas till ytterligare sjukhusvistelse. Vi förstår hur du har det, stå på dig!

• pritt

Hej!
    Min dotter är född v 27 +3 och var så klart väldigt känslig!
    Den första tiden var det bara våra föräldrar som kom, min svägerska med familj kom första veckan, då min dotter ändå var förkyld!
    Ett tips som vi gjorde med nyfikna besökare, var att träffas ex skogen, eller lekpark/park och gå en runda och se på bäbisen i vagnen, träffas inne med kaffe o kakor blir helt plötsligt avlägset o kan vänta!

• Grodan S

Våran dotter kom 33+4. Jag tillbringade ca 4 veckor på neonavdelniongen och sedan vård i hemmet. Vi har också varit hårda med besöksförbudet. Hellre det än att chansa tycker jag. Folk får tycka vad de vill.
    Vi har haft tur, många av våra vänner har större barn och alla har verkligen visat respekt för oss och vårt beslut. Det har snarare varit så att man får tvinga hit folk nu när man vill umgås lite
    Stå på er och säg rakt ut vad ni tycker!!

ha en bra dag

kram

• Myslan me Zac

Min Zac är född i vecka 35 det var ingen som sa till oss att vi inte fick träffa andra barn, kanske lite svårt när man har en storasyster, eller vuxna när vi kom hem. Och så klart drabbades han vav RS och vi fick tillbringa 1 vecka på sjukhus med syrgas, inhalationer 1 gg i timmen och sondmatning, han var då 8 veckor ( korr 3 veckor). Inget jag vill att andra små mycket för tidigt födda skall råka ut för, som tur var så var Zac inte så mycket för tidigt född så han klarade av det ganska bra. Så lyd råden ni fick när ni åkte hem.

• Luffarmor

Hej

Vår son kom till oss via snitt i v 36+5 lite senare än din Johan. Vår rasmus fick oxå punkterad lunga i samband med födelen o hamnade i respirator o senare i c-pap. Därefter låg han på vanlig avd i ca 2½v innan han fick komma hem.
    Vi fick oxå förhållningsegel om att itne ta emot beök. undvika stora butiker o stora folk samlingar i ca 3 mån.
    Det ärinte så lätt allagånger att säga nej, men jag tycker att ni gör helt rätt skydda gossen det kna komma förkylningar ändå . Men om det går att undv så är det ju bara bättre.
    Lyd de råd ni fått. O llycka till.
    Rasmus är nu 5½mån o mår bra

• Niinis

känner igen det där, att folk inte tar hänsyn. har vart med om det flera gånger! men stå på dig! du har tur då det snart blir vår och sommar och virusen blir färre och färre. rs säsongen är snart över och det blir mycket lättare. min son föddes i v.24 och var extremt infektionskänslig. han kom hem i början på oktober (2004) och precis till rs och influensa perioden. det var jobbigt då vi fick vara hemma typ i 6månader. nu e han 20månader och vi lever normalt. går till ikea, köpcentrum, hälsar på vänner osv. men vi undviker fortfarande sjuka personer.

• Jenka73

Min dotter är född 6veckor förtidigt Dec -05. Vi har börjat att ta imot besök nu, men inte många åt gången.

• Hanna

Känner igen allt, stå på dig!!! Vi fick vår pojke i sep 04 v 26+4 och kom hem i december, mitt under RS-säsongen. Han ahr fått vaccinet men man vill ändå att han ska undvika RS. Säsongen i år är extra seg och tung, många av sjukhusen i Sthlm kan inte ens lägga in alla bebisar som skulle behöva sjukhusvård för att det är så fullt.
    Vi blev experter på att fika utomhus. Och det var jättetråkigt att inte kunna visa upp honom ordentligt för kusiner m m. Men vi fick stå på oss. Vissa tog såklart illa upp. Men vi försökte förklara, även fullgågna friska barn kan behöva sjukhusvård om de drabbas av RS, det är en jobbig jobbig infektion!
    Vår kille fick just en ny vaccindos d v s minst en månad kvar på säsongen. Vi håller tummarna att den är slut sen.
    KRAM HANNA

• mammao

Vår kille är född i v.25+2 och hade syrgas tills han var 1 år. Han fick även synagis för RS-viruset. Detta hade han t.o.m förra vintern.
    Vi låg på sjukhus i nästan 20 veckor, eftersom vi visste att han skulle vara syrgasberoende en längre tid, hade vi redan bästämt att detta inte skulle hindra oss.
    Vi träffade folk, men absolut inte om dom var förkylda. Inga som varit dåliga i magsjuka fick komma på minst 72 timmar(BUS rekomendationer).
    Sedan fick dom tvätta och sprita händerna när dom kom på besök. Detta gjorde vi i vart fall de 2 första månaderna hemma.
    Men visst hade vi besök, inga problem. Läkarna uppmuntrade oss till att komma tillbaka till ett "normalt" liv.
    Oskar blev inte mer sjuk än ngn annan. Och de gånger han var dålig, tror vi/läkaren berodde mer på väntsalarna på sjukhuset än på våra vänner! Och då måste jag säga att jag hellre vill att han blir smittad av ngn vi känner än ngn okänd.
    Men med facit i hand har oskar haft färre förkylningar än vanliga små barn.
    Kram Lina

• Hanna

Hej igen,
    jo vi hade också som mammao, besök såklart men ingen förkyld. Och inga dagisbarn, där gick vår gräns. Och lite handsprit tar ju bort de flesta baciller. Vår kille har klarat sina förkylningar ok, behövt lite inhalationsmedicin men annars helt ok. Och det blir bara bättre.

• Dalagirl

vi har inte varit så jätte noga med att hålla oss inne Elias föddes i v 32+3 visst inga jätte förkylda människor, men han har träffat en del som varit lite halv förkylda.. han är 9mån i dag och har aldrig varit förkyld... lite skit under mattan är bara bra... det är ju inte bra att isolera dom för mkt....

• tvillingmor

Jag var otroligt restriktiv vad gällde besök och när vi väl hade bsök var det tvagning och handsprit som gällde. Jag tycker du gör helt rätt- jag har sett många som inte varit så restriktiva och deras barn verkar vara mer infektionskänsliga även då de blivit äldre.

//Ellen

• Nettis1975

Hej!!

Vad skönt att höra att fler tycker som jag. Jag blev lite trött i början av att alla pratade om att barnen måste få basiller och bli sjuka så de får motståndskraft. Jo, det stämmer väl lite, men kanske inte för prematurer. Kommentarer som: Jag har aldrig hållt mina barn från sjuka personer. Hur länge måste ni vara så försiktiga, i hånfull ton.

Min flicka var inte jättetidig, v.32+0 och tillväxthämmad. Vi lät inte många träffa henne i början. Det var mormor, farmor typ. Inga barn fick komma på besök. Jag vet att vissa tyckte jag var larvig, men vi följde bara råden som neonatal gett oss. Jag ångrar inte en sekund att vi väntade med att springa ute med vår dotter. Även fast hon var frisk så vägde hon inte så mycket. Även fast hon är stor nu, fyller 1 år den 28 mars, så har jag varit lite extra försiktig med folksamlingar nu under vintern också.

Som någon skrev: Hellre lite överbeskyddande än inlagd på sjukhus.

Lycka till.

Svar på tråden Fler med prematurbarn som är restrektiva med besök?