• Anonym (Gluten intolerant)

Glutenintolerant - Man

Hur gör ni / dom män som är gluten intoleranta?

Prismässigt är det ju ganska dyrt med glutenfri mat?

Dessutom är det mest små förpackningar?

En glutenfri limpa på hemköp äter man ju upp på 1,5 gång om ens det!?

Hur mycket pengar får ni lägga på mat för att verkligen bli mätta under en månad?

Köper ni över nätet eller direkt i affär?

Isåfall kan ni rekommendera något bra, bättre eller och prisvärt?

Man blir trött på bara ris för jämnan?

• Svar på tråden Glutenintolerant - Man
  • Anonym (Varför)

Varför skulle det vara värre för män än för kvinnor? Män har ju oftast högre lön och därmed också lättare att ha råd men glutenfritt?

Anonym (Varför) skrev 2018-08-16 09:42:00 följande:

Varför skulle det vara värre för män än för kvinnor? Män har ju oftast högre lön och därmed också lättare att ha råd men glutenfritt?

Ja du, tänkte mest på att vi antagligen äter mer. Men självklart så har du rätt, om du / ni kvinnor äter som en 100 kg man. Själv väger jag ca 70. Men äter ungefär 2-3kg mat om dagen! Därför valde jag att ställa frågan till män. Men självklart får även kvinnor svara! Får väl gånga det med 2 bara, antar jag?
  • Glinda från Oz

Ät naturligt glutenfri mat så är problemet löst.

• Anonym (Gluten)

Potatis, kött, sallad, grönsaker, ris och allt gjort på majs går ju bra att äta. Börjar du köpa glutenfritt på ex Willys, ICA eller Coop som medlem så kommer du inom kort få extraerbjudanden på dessa varor.

Anonym (Gluten) skrev 2018-08-16 09:51:43 följande:

Potatis, kött, sallad, grönsaker, ris och allt gjort på majs går ju bra att äta. Börjar du köpa glutenfritt på ex Willys, ICA eller Coop som medlem så kommer du inom kort få extraerbjudanden på dessa varor.

Äntligen vettigt tips! Tack!!

Synd att man bara gillar köttet och riset av dina exempel bara.
  • Anonym (Gluten)
    Anonym (Gluten intolerant) skrev 2018-08-16 10:08:26 följande:

Rotsaker i ugnen tillsammans med klyftpotatis är mycket gott till hemmagjorda biffar tillsammans med tsatsiki. Helt glutenfritt.

Barillas glutenfria pasta är den enda goda men den är å andra sidan lika god som vanlig.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Gluten intolerant) skrev 2018-08-16 10:08:26 följande:

Känner igen det här problemet, är inte speciellt förtjust i t.ex. grönsaker och fisk, men numera äter jag klart mer av det och nästan inget bröd alls. Det gäller "bara" (nej, jag vet, det är inte så bara) att vänja sig vid annan mat så kommer man uppskatta den också.

Just nu håller jag på och går ner i vikt så bröd är helt uteslutet då det ger många kalorier i väldigt lite mat, dvs jag kommer att gå hungrig om jag äter smörgås till frukost, även om jag fått i mig rätt mängd energi. Gröt på glutenfria havregryn fungerar mycket bättre. Kanske inte det godaste, men jag har börjat uppskatta det nu.

Däremot bävar jag för när jag har nått min målvikt, vilket borde bli inom en månad, och fortsätter träna på denna nivån (5-6 pass i veckan). Hur 17 ska jag få i mig tillräckligt med energi om jag inte fyller på med mycket kolhydrater? Kommer behöva få i mig klart över 3000 kcal per dag. Då är smörgåsar perfekt, men, som du skriver, fruktansvärt dyrt som glutenintolerant. Men jävlar vad gott det ska bli med smörgås igen efter nästan ett år utan smörgåsar. Ska försöka hålla mig på ett paket bröd per vecka så det inte blir för dyrt.

Tyvärr har jag inget annat tips än att börja vänja sig vid annan mat. Nu äter jag sällan potatis och pasta, men desto mer ris och risnudlar. Vissa wokgrönsaker är också helt ok. Häller en hel påse i en ugnsform och in med det i ugnen. Har även börjat äta fisk, även om det tog emot rejält i början.
  • Anonym (mätt)

Det går ju alldeles utmärkt att äta sig mätt på den mat som är glutenfri. Grönsaker, rotfrukter, potatis. Ris, quinoa. Kött, fisk, kyckling, ägg, ost etc. Frukt, matfett. 

Brödet är ju dyrt och ofta små förpackningar. Frys in det så håller det i alla fall längre, men kanske ingen problem om du äter upp det så snabbt. Pastan är kanske dyr men håller ju länge i alla fall. 

• Anonym (??)
    Anonym (Gluten intolerant) skrev 2018-08-16 09:47:19 följande:
    Ja du, tänkte mest på att vi antagligen äter mer. Men självklart så har du rätt, om du / ni kvinnor äter som en 100 kg man. Själv väger jag ca 70. Men äter ungefär 2-3kg mat om dagen! Därför valde jag att ställa frågan till män. Men självklart får även kvinnor svara! Får väl gånga det med 2 bara, antar jag?
    Alla män äter väl inte mer. Vad innebär egentligen "mer"? 

och nej, en genomsnittlig man äter inte X2 vad vad en kvinna äter. Om du tränar mycket kanske. 
  • Anonym (mätt)
    Anonym (Problem) skrev 2018-08-16 11:06:19 följande:
    Känner igen det här problemet, är inte speciellt förtjust i t.ex. grönsaker och fisk, men numera äter jag klart mer av det och nästan inget bröd alls. Det gäller "bara" (nej, jag vet, det är inte så bara) att vänja sig vid annan mat så kommer man uppskatta den också.

Just nu håller jag på och går ner i vikt så bröd är helt uteslutet då det ger många kalorier i väldigt lite mat, dvs jag kommer att gå hungrig om jag äter smörgås till frukost, även om jag fått i mig rätt mängd energi. Gröt på glutenfria havregryn fungerar mycket bättre. Kanske inte det godaste, men jag har börjat uppskatta det nu.

Däremot bävar jag för när jag har nått min målvikt, vilket borde bli inom en månad, och fortsätter träna på denna nivån (5-6 pass i veckan). Hur 17 ska jag få i mig tillräckligt med energi om jag inte fyller på med mycket kolhydrater? Kommer behöva få i mig klart över 3000 kcal per dag. Då är smörgåsar perfekt, men, som du skriver, fruktansvärt dyrt som glutenintolerant. Men jävlar vad gott det ska bli med smörgås igen efter nästan ett år utan smörgåsar. Ska försöka hålla mig på ett paket bröd per vecka så det inte blir för dyrt.

Tyvärr har jag inget annat tips än att börja vänja sig vid annan mat. Nu äter jag sällan potatis och pasta, men desto mer ris och risnudlar. Vissa wokgrönsaker är också helt ok. Häller en hel påse i en ugnsform och in med det i ugnen. Har även börjat äta fisk, även om det tog emot rejält i början.
    Du får öka intaget av fett, det ger mättnad och energi. 
  • Minfamilj
    Glinda från Oz skrev 2018-08-16 09:51:17 följande:

Ät naturligt glutenfri mat så är problemet löst.

Precis vad jag tänkte! Inte alls krångligt överhuvudtaget. Baka bröd på mandelmjöl t. ex.

Jag är kvinna på 40. Äter liberal lchf (vill dock helst inte kategorisera min kosthållning) och försöker äta glutenfritt så mycket som möjligt. Ja det är lite dyrare med ren mat, mandelmjöl och annat men det är värt det!
Svar på tråden Glutenintolerant - Man