Anonym (Gluten intolerant) skrev 2018-08-16 10:08:26 följande:
Äntligen vettigt tips! Tack!!
Synd att man bara gillar köttet och riset av dina exempel bara.
Känner igen det här problemet, är inte speciellt förtjust i t.ex. grönsaker och fisk, men numera äter jag klart mer av det och nästan inget bröd alls. Det gäller "bara" (nej, jag vet, det är inte så bara) att vänja sig vid annan mat så kommer man uppskatta den också.
Just nu håller jag på och går ner i vikt så bröd är helt uteslutet då det ger många kalorier i väldigt lite mat, dvs jag kommer att gå hungrig om jag äter smörgås till frukost, även om jag fått i mig rätt mängd energi. Gröt på glutenfria havregryn fungerar mycket bättre. Kanske inte det godaste, men jag har börjat uppskatta det nu.
Däremot bävar jag för när jag har nått min målvikt, vilket borde bli inom en månad, och fortsätter träna på denna nivån (5-6 pass i veckan). Hur 17 ska jag få i mig tillräckligt med energi om jag inte fyller på med mycket kolhydrater? Kommer behöva få i mig klart över 3000 kcal per dag. Då är smörgåsar perfekt, men, som du skriver, fruktansvärt dyrt som glutenintolerant. Men jävlar vad gott det ska bli med smörgås igen efter nästan ett år utan smörgåsar. Ska försöka hålla mig på ett paket bröd per vecka så det inte blir för dyrt.
Tyvärr har jag inget annat tips än att börja vänja sig vid annan mat. Nu äter jag sällan potatis och pasta, men desto mer ris och risnudlar. Vissa wokgrönsaker är också helt ok. Häller en hel påse i en ugnsform och in med det i ugnen. Har även börjat äta fisk, även om det tog emot rejält i början.