• Cissi2­01616
    Äldre 16 Aug 15:39
    9395 visningar
    21 svar
    21
    9395

    Vad gör jag för fel? Barn som inte leker

    Hej.

    Mina barn 4 och 1,5 år leker aldrig ihop eller heller ej separat de kan inte sysselsätta sig själva. Jag försöker låta bli tv till stor del men sätter jag på den är de ändå inte intresserade. Det känns som att de bara ränner runt här hemma.

    Jag har möblerat om lekrummet, bytt ut leksaker genom att ta bort och ta fram, försöker aktivera dem men det känns som de aldrig hittar intresse för något. Blir det tråkigt så börjar den stora göra hyss.

    Jag är separerad så mkt själv med dem och jag kan inte göra något när de är hemma får alltid vara med dem och när de har lagt sig kan jag göra något. Har svårt att laga mat, duscha och gå på toa när de är vakna/hemma för att inte tala om jag skulle behöva sätta mig med datorn och beställa hem mat eller liknande. De slår varandra stora tjejen lyfter den lilla och det blir skrik, någon ramlar, det bråkas om leksaker. Det är ett jävla liv hemma heeela tiden. Ska det vara så? Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Vad gör jag för fel? Barn som inte leker
  • Anonym (-)
    Äldre 16 Aug 15:44
    #1
    +1

    Säger detta till alla andra som kikar in i tråden och som inte har några barn; SKAFFA ALDRIG FLER ÄN ETT BARN!!!

    Om ni gör det, snälla låt det vara MINST 6 år mellan barnen!

  • sextio­talist
    Äldre 16 Aug 15:47
    #2
    Cissi201616 skrev 2018-08-16 15:39:39 följande:

    Hej.

    Mina barn 4 och 1,5 år leker aldrig ihop eller heller ej separat de kan inte sysselsätta sig själva. Jag försöker låta bli tv till stor del men sätter jag på den är de ändå inte intresserade. Det känns som att de bara ränner runt här hemma.

    Jag har möblerat om lekrummet, bytt ut leksaker genom att ta bort och ta fram, försöker aktivera dem men det känns som de aldrig hittar intresse för något. Blir det tråkigt så börjar den stora göra hyss.

    Jag är separerad så mkt själv med dem och jag kan inte göra något när de är hemma får alltid vara med dem och när de har lagt sig kan jag göra något. Har svårt att laga mat, duscha och gå på toa när de är vakna/hemma för att inte tala om jag skulle behöva sätta mig med datorn och beställa hem mat eller liknande. De slår varandra stora tjejen lyfter den lilla och det blir skrik, någon ramlar, det bråkas om leksaker. Det är ett jävla liv hemma heeela tiden. Ska det vara så? Någon som känner igen sig?


    Inte alls konstigt, de har inget som helst utbyte av varandra, äldsta behöver jämnåriga kamrater och den yngsta får du ha koll på.
    För övrigt är det osmart att lämna de två ensamma. Fyraåringen är stor nog att kunna hantera ett sådant litet syskon själv.
  • Anonym (llll)
    Äldre 16 Aug 15:50
    #3
    Anonym (-) skrev 2018-08-16 15:44:07 följande:

    Säger detta till alla andra som kikar in i tråden och som inte har några barn; SKAFFA ALDRIG FLER ÄN ETT BARN!!!

    Om ni gör det, snälla låt det vara MINST 6 år mellan barnen!


    haha , du är en rolig typ du 
  • sextio­talist
    Äldre 16 Aug 15:50
    #4
    sextiotalist skrev 2018-08-16 15:47:20 följande:
    Inte alls konstigt, de har inget som helst utbyte av varandra, äldsta behöver jämnåriga kamrater och den yngsta får du ha koll på.
    För övrigt är det osmart att lämna de två ensamma. Fyraåringen är stor nog att kunna hantera ett sådant litet syskon själv.
    Är inte stor nog menar jag självklart.


  • Anonym (llll)
    Äldre 16 Aug 15:53
    #5
    Cissi201616 skrev 2018-08-16 15:39:39 följande:

    Hej.

    Mina barn 4 och 1,5 år leker aldrig ihop eller heller ej separat de kan inte sysselsätta sig själva. Jag försöker låta bli tv till stor del men sätter jag på den är de ändå inte intresserade. Det känns som att de bara ränner runt här hemma.

    Jag har möblerat om lekrummet, bytt ut leksaker genom att ta bort och ta fram, försöker aktivera dem men det känns som de aldrig hittar intresse för något. Blir det tråkigt så börjar den stora göra hyss.

    Jag är separerad så mkt själv med dem och jag kan inte göra något när de är hemma får alltid vara med dem och när de har lagt sig kan jag göra något. Har svårt att laga mat, duscha och gå på toa när de är vakna/hemma för att inte tala om jag skulle behöva sätta mig med datorn och beställa hem mat eller liknande. De slår varandra stora tjejen lyfter den lilla och det blir skrik, någon ramlar, det bråkas om leksaker. Det är ett jävla liv hemma heeela tiden. Ska det vara så? Någon som känner igen sig?


    Som föregående skrev så är det lite för stor skillnad i ålder på dem för att de direkt ska leka med varann. Man brukar säga att barn under 3 år inte direkt eller med andra utan mer i så fall bredvid varandra. Det äldre barnet, har det några kompisar? 

    Sen om de verkligen bara ränner runt som du skriver, dels kanske för att du tillåter det - men kan det finnas någon oro för något annat som är anledning (nån diagnos?) Tänker eftersom du skriver att den äldsta slår den andra osv. Men de kan ju ha att göra med understimulans. 

    Gå på öppna förskolan. försök boka in nån lekstund med något annat barn, gå till lekparken osv. 
  • Anonym (.)
    Äldre 16 Aug 15:56
    #6
    Anonym (-) skrev 2018-08-16 15:44:07 följande:

    Säger detta till alla andra som kikar in i tråden och som inte har några barn; SKAFFA ALDRIG FLER ÄN ETT BARN!!!

    Om ni gör det, snälla låt det vara MINST 6 år mellan barnen!


    Pfft, som om du kan säga åt när folk ska skaffa barn och inte. 
  • Cissi2­01616
    Äldre 16 Aug 16:01
    #7

    Barnen går på förskola. Tydligen kan man inte bli ?understimulerad? utan det är snarare vi som tror att se kan bli. Vi gör lagom mkt saker träffar andra barn, lekplats, simning, morföräldrar.

    Diagnos tror jag ej men har märkt efter sep att barnen är uppstissade efter att ha kommit hem från sin pappa. Han är väldigt energikrävande och det ska hända mkt hela tiden.

  • Äldre 16 Aug 16:06
    #8

    Så små barn kan inte leka själva. Möjligen att 4-åringen kan kladda med lera eller trolldeg en stund men en 1,5- åring behöver ju konstant övervakning (en aktiv 4-åring också). Enda sättet för mig att inte bli arg och irriterad är att gilla läget och lägga ner alla tankar på att få något vettigt gjort hemma när de är vakna. Umgås med dem istället, det är bara 2-3 år till som de är så här beroende av dig. Satsa istället på att aktivera dem ordentligt så att du tröttar ut dem men också upplever något, helst utomhus. Se till att de får kvällsmat vid 17.30, därefter dusch/bad. Då somnar de vid 18.30-19 och resten av kvällen har du egentid... (städa tvätta, jag vet...).

  • sextio­talist
    Äldre 16 Aug 16:09
    #9
    +1
    Cissi201616 skrev 2018-08-16 16:01:53 följande:

    Barnen går på förskola. Tydligen kan man inte bli ?understimulerad? utan det är snarare vi som tror att se kan bli. Vi gör lagom mkt saker träffar andra barn, lekplats, simning, morföräldrar.

    Diagnos tror jag ej men har märkt efter sep att barnen är uppstissade efter att ha kommit hem från sin pappa. Han är väldigt energikrävande och det ska hända mkt hela tiden.


    Fast du måste inse att de inte kan leka med varandra. Jag förstår att det är tufft, men du kan inte ha förväntningar på något de inte kan uppfylla.

    Du gör alltså inget fel för at de inte leker med varandra. En sak du kunde göra är att skärma av en del av lekrummet där den stora kan ha sitt lego eller småsaker, så han får ha det ifred.
    Den lilla kan du ha med dig när du fixar saker, ett par grytlock och lyckan är gjord (för barnet, inte för modern ;) )
  • Cissi2­01616
    Äldre 16 Aug 16:28
    #10

    Jag badar dem varje kväll och de får middag vid 17:30 men nattningarna är inte lätta och de lägger sig gärna sent. Eller rättare sagt nattningarna tar tid :(

Svar på tråden Vad gör jag för fel? Barn som inte leker