• Anonym (student2018)

Vad krväs hos arbetsförmedlingen?

Jag behöver skriva in mig hos arbetsförmedlingen för att kunna få ekonomisk ersättning från A-kassan(jag har arbetat som timanställd)

Jag skulle träffa en handläggare för ett möte där han skriver in mig, men sen då? behöver jag åka på flera möten och träffa arbetsförmedlaren för att prata om hur det går?

Behöver jag kontinuerligt rapportera in papper från min arbetsgivare på hur jag arbetat till a-kassan? Jag tänker typ redovisa mitt arbete och sen bifoga ett intyg som styrker detta, annars kan man ju hitta på.

Jag ska börja studera och hade glömt av att jag hade rätt till ersättning känns så synd att gå miste om allt detta och få ett lån på högt belopp medan folk som bara sitter hemma och latar har rätt till x4 i ekonomisk ersättning.

Tänkte låtsas som att jag är helt arbetslös eftersom jag inte kommer kunna begära någon form av intyg från min arbetsgivare isf.
  • Svar på tråden Vad krväs hos arbetsförmedlingen?
  • Anonym (Nja)

Planerar du att börja studera så är det inte alls säkert att du är berättigad ersättning. Som inskriven på arbetsförmedlingen ska du följa din handlingsplan och visa att du är aktivt arbetssökande. Hur mycket tid det tar varierar.

Om du dessutom missat att skriva in dig rätt dag kan det bli krångel med ersättningen ändå. Har du skickat in arbetsgivarintyg mm så att det finns underlag för A-kassan?

Tänk på att om du får lön vitt så kan det komma tillbaka och bita dig i röven om du samtidigt fått A-kassa.

• Anonym (Mrs. T)

Ja, att gå på a-kassa samtidigt som du pluggar eller jobbar är inte tillåtet, för det hade ju annars varit väldigt praktiskt att kombinera lön och bidrag och något du säkert inte hade varit ensam om att vilja göra. Du blir ersättningsskyldig om de kommer på dig, vilket de lär göra om allt är vitt.

A-kassan har tvärtom lite väl snäva direktiv ibland. Jag mötte några potentiella "samarbetspartners" för att diskutera om vi skulle starta ett företag ihop lite längre fram när jag var arbetslös, och enligt a-kassan räknades detta möte som att företaget var igång och ersättningen ströps.

• Anonym (N)

Du kan inte plugga och få A-kassa. Då får du bidrag från CSN (bidragssumman ligger på olika nivåer beroende på hur mycket du pluggar. Jag tror jag fick 6000kr i bidrag och tog lån på 8000kr och det var 100%)

När du skriver in dig hos arbetsförmedlingen så är tanken att du ska söka jobb aktivt. För att bli berättigad ersättning från arbetsförmedlingen så ska du varje månad (på deras hemsida) fylla i som en rapport för vilka jobb du har sökt när du har sökt.

Arbetsförmedlingen kan se i datasystem om du pluggar och kommer inte betala ut ersättning från A-kassa. Det kallas för fusk och du kommer bli ersättningsskyldig vilket är helt rätt då man inte ska utnyttja systemet.

Dom som sitter hemma och latar sig som du påstår har rätt till x4 i ekonomiskt ersättning ska inte vara en ursäkt till att du försöker fuska med bidragspengar. Om du gör så är det rätt åt dig att du åker på en rejäl ersättningssmäll.

Men om du använder ersättningen till att försörja dig under tiden du söker jobb så ska du självklart göra det. Men blanda inte in alla andra och dra över en kam.

• Anonym (Bidragsbrott)

Du kan inte studera och få a-kassa, när det upptäcks blir du återbetalningsskyldig. Det är brottsligt. Arbetsförmedlingen har dessutom en skyldighet att se till att du är aktivt arbetssökande, vilket sker genom möten, att du redovisar vilka arbeten du sökt och, om du inte lyckas få jobb och i övrigt inte har några diagnoser etc, kommer de att anvisa dig till jobbsökaraktiviteter på heltid, troligtvis hos en jobbcoach. Tackar du nej till detta så ingår det i Arbetsförmedlingens kontrolluppdrag att informera a-kassan om att du tackat nej till aktivitet, vilket medför att a-kassan minskar eller helt avbryter dina utbetalningar. Alltså: Om du söker jobb är det AF som gäller, och om du ska studera så är det CSN. Att försöka fuska med detta är dels brottsligt och dels dömt att misslyckas och kan ge dig problem i flera år framöver. //tidigare arbetsförmedlare

• Anonym (akassan)

Är du ens medlem i någon a-kassa?

Arbetsförmedlingen delar inte ut pengar till arbetslösa. Det för a-kassan om man är medlem och uppfyller villkoren, eller Försäkringskassan som kan ge aktivitetsstöd, men det får man ju inte av att sitta hemma och rulla tummarna utan man måste göra något för det. Tex arbeta heltid för superlite pengar.

Ska du studera är det CSN som gäller, inget annat.

Får man a-kassa ställs dessutom krav att söka jobb på heltid som arbetslös, och jobbar du vissa dagar måste du även fylla i det på korten. Du kan ju inte få a.kassa för dagar som du jobbar på.

• Anonym (student2018)

Jag vet att jag inte är berättigad ersättning egentligen då min huvudsakliga uppgift är studerande. Jag tänkte alltså låtsas inför dom att jag är jobbsökande och undrar hur det fungerar i praktiken eftersom jag i själva verket studerar och undrade därför vad som krävs av mig som inskriven hos arbetsförmedlingen, vilka möten jag behövde åka på och dyl. För att se om det går att lösa i praktiken.

Skicka iväg några jobbsökar-annonser kan jag ju absolut göra trots att jag studerar :)

Och självklart har jag en A-kassa med redan uppfyllda arbetstimmar för att vara berättigad bidrag. Jag undrar enbart över hur det är att gå hos arbetsförmedlingen

• Anonym (student2018)

HUR ska arbetsförmedlingen kunna se i systemet om jag studerar så länge jag inte tar emot studiemedel från csn????

• Anonym (Nja)
    Anonym (student2018) skrev 2018-08-18 15:45:58 följande:

HUR ska arbetsförmedlingen kunna se i systemet om jag studerar så länge jag inte tar emot studiemedel från csn????

För att studera måste du vara inskriven vid en utbildning, alla utbildningar i Sverige som är CSN-berättigade skickar in uppgifter till ett otal myndigheter. Skolan eller VHS meddelar exempelvis CSN att du är inskriven även om du själv inte söker studiemedel. CSN delar med sig av och inhämtar uppgifter från AF, A-kassorna, FK, socialtjänsten m.m. Allt i syfte att omöjliggöra FR folk att få ut dubbel ersättning eller felaktig ersättning.

Ett litet utdrag över vilka instanser som samarbetar med varandra detta taget från just CSN.

• Anonym (akassan)
    Anonym (student2018) skrev 2018-08-18 15:43:30 följande:

Jag vet att jag inte är berättigad ersättning egentligen då min huvudsakliga uppgift är studerande. Jag tänkte alltså låtsas inför dom att jag är jobbsökande och undrar hur det fungerar i praktiken eftersom jag i själva verket studerar och undrade därför vad som krävs av mig som inskriven hos arbetsförmedlingen, vilka möten jag behövde åka på och dyl. För att se om det går att lösa i praktiken.

Skicka iväg några jobbsökar-annonser kan jag ju absolut göra trots att jag studerar :)

Och självklart har jag en A-kassa med redan uppfyllda arbetstimmar för att vara berättigad bidrag. Jag undrar enbart över hur det är att gå hos arbetsförmedlingen

Om det hade fungerat hade ju alla gjort så, gått på a-kassa istället för csn-lån.

• Anonym (Bidragsbrott)

Och din inställning och vilja att missbruka ett trygghetssystem för arbetslösa är förfärlig och djupt omoralisk. Inser att du inte bryr dig om denna aspekt men vill ändå säga det. Att du inte skäms.

• Anonym (student2018)
    Anonym (Nja) skrev 2018-08-18 16:00:46 följande:
    För att studera måste du vara inskriven vid en utbildning, alla utbildningar i Sverige som är CSN-berättigade skickar in uppgifter till ett otal myndigheter. Skolan eller VHS meddelar exempelvis CSN att du är inskriven även om du själv inte söker studiemedel. CSN delar med sig av och inhämtar uppgifter från AF, A-kassorna, FK, socialtjänsten m.m. Allt i syfte att omöjliggöra FR folk att få ut dubbel ersättning eller felaktig ersättning.

Ett litet utdrag över vilka instanser som samarbetar med varandra detta taget från just CSN.
    Tack för engagemanget och hjälpen! :D
Svar på tråden Vad krväs hos arbetsförmedlingen?