• Catta97

    Fick diagnosen PCO, vad är de igentligen?

    Som rubriken lyder, fick diagnosen PCO. Är 21 år och alltid haft problem med mensen osv, för några månader sen sade de att jag fått PCOS.

    Googlat, frågat runt men alla säger olika, vissa säger att man visst kan få barn, andra har sagt de nästan är omöjligt...

    Ni mer erfarenhet, eller som har någon ni känner med pcos, hur allvarligt är det ? Med tanke på att jag endast är 21 år, och vill bilda en familj i framtiden.

  • Svar på tråden Fick diagnosen PCO, vad är de igentligen?
  • Anonym (Hanna)

    Jag har PCOS, och har barn. Försökte i 1.5 år med mitt ex och utreddes och fick då diagnosen.

    Sen träffade jag en ny man och blev spontant gravid efter 5 månader, de kom som en liten chock eftersom jag trodde de skulle vara svårt

  • Catta97
    Anonym (Hanna) skrev 2018-08-17 19:07:36 följande:

    Jag har PCOS, och har barn. Försökte i 1.5 år med mitt ex och utreddes och fick då diagnosen.

    Sen träffade jag en ny man och blev spontant gravid efter 5 månader, de kom som en liten chock eftersom jag trodde de skulle vara svårt


    Gud va roligt!! Fick du diagnosen i ung ålder ?
  • Anonym (svenska)

    Varför frågade du inte doktorn direkt, när han gav dig diagnosen?

    Det hade egentligen varit enklast och genererat bäst svar.

  • Catta97
    Anonym (svenska) skrev 2018-08-17 19:15:36 följande:

    Varför frågade du inte doktorn direkt, när han gav dig diagnosen?

    Det hade egentligen varit enklast och genererat bäst svar.


    Jag tror de kom som en chock för mig bara. Men han sade bara att de påverkar hormonerna och oregelbunden mens.
  • Anonym (Hanna)
    Catta97 skrev 2018-08-17 19:10:55 följande:

    Gud va roligt!! Fick du diagnosen i ung ålder ?


    Ja, jag var 22-23 någonstans.
  • Anonym (Hopp!)

    Jag har PCO-S. Fick diagnosen när jag var 19. När jag fyllt 30 började vi försöka skaffa barn och jag blev gravid på andra försöket. Har nu två rara små ungar som båda blev till utan problem. Det finns hopp!

  • Snuttis2

    Har själv inte pco men min bästa vän har. Hon älskar barn o var livrädd för att vara infertil. När det sen blev dags blev hon gravid utan svårigheter o har idag två barn. Hon var i tonåren 17-18? när hon fick diagnosen o fick barn runt 25 kanske.

    Det finns mkt bra info bara du googlar diagnosen men sen är ju allt individuellt, vilka symtom man har o om man får några ev svårigheter !

  • Snuttis2

    PCOS innebär att du har många äggblåsor på ena eller båda äggstockarna och samtidigt ofta mycket testosteron i kroppen. Du kan ha PCOS utan att ha några besvär, men om du har det, finns det hjälp att få.

    PCOS upptäcks oftast när du försöker att bli gravid, men inte blir det. Att du inte blir gravid beror sannolikt på att du sällan eller aldrig har någon ägglossning.

    Symtom

    PCOS ger ofta en eller flera av följande symtom:

    Du har sällan eller aldrig mens.

    Du har mycket hår på kroppen till exempel i ansiktet, på bröstet, magen och låren.

    Du har finnar.

    Du har lätt för att gå upp i vikt.

    Du har svårt att bli gravid.

    Du kan känna dig nedstämd och håglös.

    Du har minskad sexlust.

    Du kan ha PCOS utan att ha några symtom. Symtomen kan också variera.

    Detta är från 1177, gå in där så ser du mer o info om önskvärda åtgärder, behandling likaså!

  • Anonym (Ta det lugnt :))

    Har pcos, blev gravid på första försöket när jag var 27 år.


    Men hinnan dess så har min mens varit lite si och så. Fick reda på att jag hade pcos efter en undersökning när jag var 24 år. Min läkare sa då att många kvinnor med pcos blir gravida på naturlig väg efter 26 då hormonerna blir mer stabila då. 


     

Svar på tråden Fick diagnosen PCO, vad är de igentligen?