Anonym (anna) skrev 2018-08-18 11:24:19 följande:
Vad bra att du jobbar på det TS! Man kan alltid reparera anknytningen, men det kan ta tid. Det viktiga är att man har insikt i att det finns ett problem.
Jag har också otrygg/undvikande anknytning. Detta har gjort att jag aldrig klarat av att ha nära relationer eller kärleksrelationer tidigare i mitt liv. Så fort någon kom nära så hittade jag orsaker till att sticka. Fanns det inga orsaker så skapade jag dom själv.
Det som hjälpt mig var att framförallt hitta en BRA psykolog. Det var inte det lättaste. För även i relation till psykologen dök anknytningsproblemen upp. När man började göra framsteg så började jag ta avstånd och försöka fly. Tidigare psykologer har då bara släppt mig, vilket gjort att jag aldrig kom någonvart. Men min senaste psykolog var en trygg punkt som inte alls släppte taget för att jag försökte sticka. Mailade jag till henne att jag inte längre ville gå i terapi så ringde hon upp mig och lät mig inte slippa undan så lätt. Ofta skämdes jag för att jag försökt fly för då hade jag panik och betedde mig irrationellt men hon dömde mig aldrig och vi pratade alltid öppet om vad som hände. Att hon alltid fanns där, inte släppte taget direkt och aldrig dömde, va det som läkte mig enormt.
Terapin läkte mig tillräckligt mycket för att kunna inleda en seriös relation, denna gången med en man som har en trygg anknytning. Precis som psykologen så släpper han inte taget när jag vill fly, dömmer inte mig för mina infall utan finns där för mig och vi pratar om det. Jag berättar om mina farhågor, vad som händer i mig när jag vill fly. Han lugnar mig och försäkrar mig om att han inte kommer sticka någonstans oavsett. Han är min trygga punkt. Mitt flyktbeteende är inte helt borta, men det blir bättre och bättre och jag har stannat med denna man under en längre tid nu. Så jag vet att det går att bli bättre.

Det är nog lättare att reparera hos ett barn än hos en vuxen som levt med mönstret under väldigt många år.
Tack för att du delade med och att det har gått bra