• Anonym (Vill ha utveckling)

Ni som har undvikande anknytning och jobbar med det

Jag har (med hjälp av terapi) kommit fram till att jag har ett undvikande anknytningsmönster. Vilket påverkar mina relationer till andra. Jag märker också tydligt på mitt äldsta barn att hen verkar ha samma problem.

Har börjat greppa detta och kan se en del mönster his mig själv och saker jag vill öva på. Men nu är jag nyfiken på andra med undvikande anknytning. Har ni gjort några stora förändringar? Hur i så fall? Eller konstaterar ni bara att ni är som ni är?

Har ni erfarenhet av att reparera anknytning till era barn?

Väldigt öppen fråga men jag är intresserad av allt!

• Svar på tråden Ni som har undvikande anknytning och jobbar med det
  • Anonym (anna)

Vad bra att du jobbar på det TS! Man kan alltid reparera anknytningen, men det kan ta tid. Det viktiga är att man har insikt i att det finns ett problem.

Jag har också otrygg/undvikande anknytning. Detta har gjort att jag aldrig klarat av att ha nära relationer eller kärleksrelationer tidigare i mitt liv. Så fort någon kom nära så hittade jag orsaker till att sticka. Fanns det inga orsaker så skapade jag dom själv. 

Det som hjälpt mig var att framförallt hitta en BRA psykolog. Det var inte det lättaste. För även i relation till psykologen dök anknytningsproblemen upp. När man började göra framsteg så började jag ta avstånd och försöka fly. Tidigare psykologer har då bara släppt mig, vilket gjort att jag aldrig kom någonvart. Men min senaste psykolog var en trygg punkt som inte alls släppte taget för att jag försökte sticka. Mailade jag till henne att jag inte längre ville gå i terapi så ringde hon upp mig och lät mig inte slippa undan så lätt. Ofta skämdes jag för att jag försökt fly för då hade jag panik och betedde mig irrationellt men hon dömde mig aldrig och vi pratade alltid öppet om vad som hände. Att hon alltid fanns där, inte släppte taget direkt och aldrig dömde, va det som läkte mig enormt. 

Terapin läkte mig tillräckligt mycket för att kunna inleda en seriös relation, denna gången med en man som har en trygg anknytning. Precis som psykologen så släpper han inte taget när jag vill fly, dömmer inte mig för mina infall utan finns där för mig och vi pratar om det. Jag berättar om mina farhågor, vad som händer i mig när jag vill fly. Han lugnar mig och försäkrar mig om att han inte kommer sticka någonstans oavsett. Han är min trygga punkt. Mitt flyktbeteende är inte helt borta, men det blir bättre och bättre och jag har stannat med denna man under en längre tid nu. Så jag vet att det går att bli bättre. Det är nog lättare att reparera hos ett barn än hos en vuxen som levt med mönstret under väldigt många år. 

Intressant att höra om dina erfarenheter! Jag har mest problem med vänskap numera. Jag har vänskaper som pågått i över tio år men jag känner mig ändå ensam och jag har insett att jag har ett flyktbeteende/undvikande även om jag umgås med samma personer. Jag berättar tex inte om mig själv på samma sätt som mina vänner gör, jag håller distans och kontrollerar mig så att säga.

Jag har hjälp av psykolog som fått mig att inse att jag är undvikande trots att jag inte alltid flyr på det påtagliga sätter att jag helt avslutar relationen. (Har också hänt dock). Jag använder andra strategier för att fly.

Får jag fråga, hur reagerar du på andras behov av närhet (ej din partner)? Känner du dig obekväm om vänner visar för varma känslor för dig? Tycker du att vänskap känns okomplicerat numera? (Självklart är väl relationer alltid komplicerade ibland men du förstår kanske hur jag menar. :)

• Anonym (H)

En till med undvikande anknytning.

Har läst allt jag hittat i ämnet och även gått i terapi. Vet vad det ör jag behöver jobba med.

Men ändå...

Har precis träffat en kille som verkar bra och som gillar mig också. Vi har dejtat och umgåtts regelbundet ett tag.

Men det spelar ingen roll, jag börjar tvivla och analysera allt han gör och inte gör, säger och inte säger, och tolkar det såklart negativt.

Det här gör mig så ledsen och trött.

Hittar massor med anledningar varför det här inte kommer funka.

Känner att jag är på väg att avsluta hela relationen för jag står inte ut med att han kanske gör det.

Det är en stor utmaning att stanna kvar i ovissheten, att liksom bara vara.

Men det är det jag måste.

Jag vill vara med honom, och så länge han vill vara med mig måste jag försöka slappna av.

Vi har inte kommit så långt att vi definierat vår relation, men om vi gör det och blir ett par så vet jag att jag måste berätta det här för honom på något sätt.

Det jag iaf insett är att jag bara ska vara med stabila killar som ör trygga i sig själva, allt annat är dödsdömt!

• Anonym (H)
    Anonym (anna) skrev 2018-08-18 11:24:19 följande:

Vad bra att du jobbar på det TS! Man kan alltid reparera anknytningen, men det kan ta tid. Det viktiga är att man har insikt i att det finns ett problem.

Jag har också otrygg/undvikande anknytning. Detta har gjort att jag aldrig klarat av att ha nära relationer eller kärleksrelationer tidigare i mitt liv. Så fort någon kom nära så hittade jag orsaker till att sticka. Fanns det inga orsaker så skapade jag dom själv. 

Det som hjälpt mig var att framförallt hitta en BRA psykolog. Det var inte det lättaste. För även i relation till psykologen dök anknytningsproblemen upp. När man började göra framsteg så började jag ta avstånd och försöka fly. Tidigare psykologer har då bara släppt mig, vilket gjort att jag aldrig kom någonvart. Men min senaste psykolog var en trygg punkt som inte alls släppte taget för att jag försökte sticka. Mailade jag till henne att jag inte längre ville gå i terapi så ringde hon upp mig och lät mig inte slippa undan så lätt. Ofta skämdes jag för att jag försökt fly för då hade jag panik och betedde mig irrationellt men hon dömde mig aldrig och vi pratade alltid öppet om vad som hände. Att hon alltid fanns där, inte släppte taget direkt och aldrig dömde, va det som läkte mig enormt. 

Terapin läkte mig tillräckligt mycket för att kunna inleda en seriös relation, denna gången med en man som har en trygg anknytning. Precis som psykologen så släpper han inte taget när jag vill fly, dömmer inte mig för mina infall utan finns där för mig och vi pratar om det. Jag berättar om mina farhågor, vad som händer i mig när jag vill fly. Han lugnar mig och försäkrar mig om att han inte kommer sticka någonstans oavsett. Han är min trygga punkt. Mitt flyktbeteende är inte helt borta, men det blir bättre och bättre och jag har stannat med denna man under en längre tid nu. Så jag vet att det går att bli bättre. Det är nog lättare att reparera hos ett barn än hos en vuxen som levt med mönstret under väldigt många år. 

Vad härligt att höra!

Glad för din skull!

Tack för att du delar med dig av din historia.
    Anonym (H) skrev 2018-08-18 12:27:20 följande:

En till med undvikande anknytning.

Har läst allt jag hittat i ämnet och även gått i terapi. Vet vad det ör jag behöver jobba med.

Men ändå...

Har precis träffat en kille som verkar bra och som gillar mig också. Vi har dejtat och umgåtts regelbundet ett tag.

Men det spelar ingen roll, jag börjar tvivla och analysera allt han gör och inte gör, säger och inte säger, och tolkar det såklart negativt.

Det här gör mig så ledsen och trött.

Hittar massor med anledningar varför det här inte kommer funka.

Känner att jag är på väg att avsluta hela relationen för jag står inte ut med att han kanske gör det.

Det är en stor utmaning att stanna kvar i ovissheten, att liksom bara vara.

Men det är det jag måste.

Jag vill vara med honom, och så länge han vill vara med mig måste jag försöka slappna av.

Vi har inte kommit så långt att vi definierat vår relation, men om vi gör det och blir ett par så vet jag att jag måste berätta det här för honom på något sätt.

Det jag iaf insett är att jag bara ska vara med stabila killar som ör trygga i sig själva, allt annat är dödsdömt!

Jag förstår hur jobbigt du har det. Men bra ändå att du förstår att dina känslor inte innebär att du ska göra slut på relationen! Det måste ju vara ett bra steg framåt. Det är inte alls konstigt att det tar energi. Jag känner igen mig jättemycket. Jag har avslutar fler vänskapsrelationer för att det tagit så mycket energi och jag bara velat fly. Hoppas du kan hålla i och hitta något sätt att kämpa vidare på.
  • Anonym (A)
    Anonym (anna) skrev 2018-08-18 11:24:19 följande:

Terapin läkte mig tillräckligt mycket för att kunna inleda en seriös relation, denna gången med en man som har en trygg anknytning. Precis som psykologen så släpper han inte taget när jag vill fly, dömmer inte mig för mina infall utan finns där för mig och vi pratar om det. Jag berättar om mina farhågor, vad som händer i mig när jag vill fly. Han lugnar mig och försäkrar mig om att han inte kommer sticka någonstans oavsett. Han är min trygga punkt. Mitt flyktbeteende är inte helt borta, men det blir bättre och bättre och jag har stannat med denna man under en längre tid nu. Så jag vet att det går att bli bättre. smile1.gif Det är nog lättare att reparera hos ett barn än hos en vuxen som levt med mönstret under väldigt många år. 
    Tack för att du delade med och att det har gått bra
  • Anonym (Ambivalent anknytning)

Jag växte upp med ambivalent anknytning.

Jag har haft våldsamma relationer och aldrig riktigt haft en bra chans att kunna förändra detta förrän i min nuvarande relation. På 3 månader har jag tillslut börjat känna mig trygg med min partners initiativ till närhet och kontakt. Jag har fortfarande svårt att kommunicera när känslostormar kommer och vill hellre fly men brukar ibland höra av mig till en vän och "ladda" mod och sen gå ut till min pojkvän och ta kontakt. Det jag tyckt hjälpt som mest är att utmana mig och medvetet låta mig vara med om känslan av ambivalens att han kan söka kontakt med mig när han vill lika väl som han kan gå ut genom dörren / gå till ett annat rum och att det är okej. Att han dessutom vet om hur jag funkar och förstår att jag inte menar nåt illa när jag inte kunnat ta initiativ eller när jag springer och låser in mig på rummet som ett barn.

Så mina tips är:

1. Acceptera hoch förstå hur man funkar hur man upplever det och känner

2. Förändra genom att medvetet bestämma att nu ska du prova att göra annorlunda. Hitta ert sätt.

Är det med barn rekommenderar jag psykolog. Är det med partner rekommenderar jag att du tar det med din partner och gör en övernskommelse, prata eftersom hur det känns och var i förändringen du är.

• Anonym (anna)
    Anonym (Vill ha utveckling) skrev 2018-08-18 11:59:07 följande:

Intressant att höra om dina erfarenheter! Jag har mest problem med vänskap numera. Jag har vänskaper som pågått i över tio år men jag känner mig ändå ensam och jag har insett att jag har ett flyktbeteende/undvikande även om jag umgås med samma personer. Jag berättar tex inte om mig själv på samma sätt som mina vänner gör, jag håller distans och kontrollerar mig så att säga.

Jag har hjälp av psykolog som fått mig att inse att jag är undvikande trots att jag inte alltid flyr på det påtagliga sätter att jag helt avslutar relationen. (Har också hänt dock). Jag använder andra strategier för att fly.

Får jag fråga, hur reagerar du på andras behov av närhet (ej din partner)? Känner du dig obekväm om vänner visar för varma känslor för dig? Tycker du att vänskap känns okomplicerat numera? (Självklart är väl relationer alltid komplicerade ibland men du förstår kanske hur jag menar. :)

Jag har inget behov av några nära relationer till andra än min partner, men ändå verkar andra människor gärna vilja komma nära mig. Många ser mig som sin bästa vän, vilket känns konstigt för mig eftersom vänskapen på många sätt är ytlig från min sida. Jag bryr mig om dom och vill dom väl, men känner inte närhet på det sättet. Folk som försöker komma mig nära ger mig olustkänslor och då backar jag. Samma sak sker om jag skulle råka öppna upp mig för någon i ett svagt ögonblick. Då har jag fruktansvärd ångest efteråt och försöker fly. Kan inte direkt påstå att jag jobbat på denna delen gällande mina vänner eftersom det inte stör mig så mycket. För mig har det mest känt som ett hinder när det påverkat kärleksrelationer. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (Ambivalent anknytning) skrev 2018-08-18 17:14:17 följande:

Jag växte upp med ambivalent anknytning.

Jag har haft våldsamma relationer och aldrig riktigt haft en bra chans att kunna förändra detta förrän i min nuvarande relation. På 3 månader har jag tillslut börjat känna mig trygg med min partners initiativ till närhet och kontakt. Jag har fortfarande svårt att kommunicera när känslostormar kommer och vill hellre fly men brukar ibland höra av mig till en vän och "ladda" mod och sen gå ut till min pojkvän och ta kontakt. Det jag tyckt hjälpt som mest är att utmana mig och medvetet låta mig vara med om känslan av ambivalens att han kan söka kontakt med mig när han vill lika väl som han kan gå ut genom dörren / gå till ett annat rum och att det är okej. Att han dessutom vet om hur jag funkar och förstår att jag inte menar nåt illa när jag inte kunnat ta initiativ eller när jag springer och låser in mig på rummet som ett barn.

Så mina tips är:

1. Acceptera hoch förstå hur man funkar hur man upplever det och känner

2. Förändra genom att medvetet bestämma att nu ska du prova att göra annorlunda. Hitta ert sätt.

Är det med barn rekommenderar jag psykolog. Är det med partner rekommenderar jag att du tar det med din partner och gör en övernskommelse, prata eftersom hur det känns och var i förändringen du är.

Det är precis de stunderna jag fortfarande har svårt att hantera. När man bråkar och han går till ett annat rum. Då kan jag inte vara bara stanna i känslan och låta allt passera utan jag kan agera ut genom att då säga "ok men då gör vi slut istället då!" eller säger att jag vill att vi ska separera. Trots att jag egentligen inte menar det. Nu är min kille världens bästa så i de stunderna så han brukar säga  "jag är arg nu men jag tänker inte lämna dig och vill inte alls att vi ska göra slut. " Då lugnar jag mig och kan stanna i situationen. Men första instinkten är tyvärr fortfarande att fly.Men det blir bättre för varje gång han visar att han fortfarande finns kvar. Tror att man måste hitta en stabil person att öva med för att finna tryggheten i sig själv. 
Svar på tråden Ni som har undvikande anknytning och jobbar med det