• Arbetsmyra

Förstadagsintyg på bestämd vårdcentral

Min sambo har haft ett par korta sjukdomstillfällen i rad, och behöver nu ordna förstadagsintyg. Inget konstigt med detta i sig, men företaget påstår på pappret om intyget att det måste komma från en specifik vårdcentral.

Den vårdcentral som företaget vill att hon ska åka till ligger 1.5h bort (enkel resa).
    Vi har ca 4st vårdcentraler inom närmare avstånd än detta, varav den närmsta är 10min bort.

Kan arbetsgivaren verkligen kräva att man - när man är sjuk - ska behöva åka så långt för att få intyg om sjukdom?

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Förstadagsintyg på bestämd vårdcentral
  • Anonym (. Eila)

Ofta brukar dom kräva att man åker till företagshälsovården. Men jag tycker sambon ska kolla med arbetsgivaren de kanske helt enkelt inte har koll på avstånden.. Själv fick jag välja att gå till vc där jag hade min läkarkontakt (har en kronisk sjukdom) istället för företagshälsovården

Fullt. Möjligt att dear samarbetsavtal med just den vårdcentralen.. Fråga skadar ju inte

• Anonym (Läkare)

Det kan bero på att företaget har avtal/överenskommelse med den vårdcentralen. När jag arbetade på vårdcentral (under AT) var de där väldigt tydliga med att vi inte kunde skriva förstadagsintyg till alla som vill ha det, det blir en stor extra belastning som företaget bör stå för om de kräver det (eftersom man normalt skall kunna sjukskriva sig första veckan själv).

• Arbetsmyra

Tack för svaren. 

Kan dock inte påstå att jag har förståelse varför ett sjukintyg från valfri vårdcentral inte borde vara pålitligt nog. 

Att tvinga någon som är sjuk att göra en lång resa känns bara idiotiskt rent utav, speciellt om det handlar om magsjuka som i det här fallet.

• Anonym (personalansvar)

Det brukar behövas att våra anställda är sjuka vid minst 5 tillfällen under ett år innan förstadagsintyg blir aktuellt. Ett samtal om hur och varför man inte kunnat jobba brukar komma före förstadagsintyg.
    Tex, upplever din sambo stress, mobbning, dålig arbetsmiljö....
    Finns det en sjukdomshistoria, alkohol, ekonomi, familj mm.
    En magsjuk ska givetvis inte åka någonstans, då använder man telefonen.

• Anonym (. Eila)
    Anonym (personalansvar) skrev 2018-08-20 10:59:04 följande:

Det brukar behövas att våra anställda är sjuka vid minst 5 tillfällen under ett år innan förstadagsintyg blir aktuellt. Ett samtal om hur och varför man inte kunnat jobba brukar komma före förstadagsintyg.

Tex, upplever din sambo stress, mobbning, dålig arbetsmiljö....

Finns det en sjukdomshistoria, alkohol, ekonomi, familj mm.

En magsjuk ska givetvis inte åka någonstans, då använder man telefonen.

En jobbarkompis fick förstadagsintyg från företagshälsovården.. Hon fick åka upp på em när hon inte kräktes längre och dom kände i rumpan för att kolla om hon var öm... Sjukt förnedrande. Hon fick förstadagsintyg pga en axelskada som gjorde att hon var borta mkt en period
  • Anonym (strike)
    Arbetsmyra skrev 2018-08-20 10:37:40 följande:

Tack för svaren. 

Kan dock inte påstå att jag har förståelse varför ett sjukintyg från valfri vårdcentral inte borde vara pålitligt nog. 

Att tvinga någon som är sjuk att göra en lång resa känns bara idiotiskt rent utav, speciellt om det handlar om magsjuka som i det här fallet.

Då hade jag hellre åkt till jobbet om det ligger närmare. Om chefen är så otroligt dum som kräver att en magsjuk ska åka 1,5 h till en vårdcentral för intyg, då kan man ju lika gärna åka till jobbet istället och gå och ta chefen i hand. Så kanske chefen lär sig att lita på sina anställda.
  • Anonym (??)
    Anonym (. Eila) skrev 2018-08-20 11:17:25 följande:
    En jobbarkompis fick förstadagsintyg från företagshälsovården.. Hon fick åka upp på em när hon inte kräktes längre och dom kände i rumpan för att kolla om hon var öm... Sjukt förnedrande. Hon fick förstadagsintyg pga en axelskada som gjorde att hon var borta mkt en period

Va????

Det hade jag fan anmält, snacka om övergrepp

Svar på tråden Förstadagsintyg på bestämd vårdcentral