• Crash Man

    Är det rätt att störa torgmöten?

    När Jimmie Åkesson började sin valturné i Luleå förra veckan dök medlemmar från Ung Vänster upp för att störa talet. De lyckades givetvis inte då polisen fösade bort dem inom kort.

    Som en följd av detta så bjöds Henrik Malmrot, ordförande för Ung Vänster och Henrik Vinge, pressekreterare för SD, in till SVT för att debattera om det bör vara tillåtet att störa ett torgmöte.

    Henrik Malmrot menade att det de gjorde ska vara tillåtet eftersom det är en del av yttrandefriheten.

    Henrik Vinge däremot ansåg att det Ung Vänster sysslade med inte bör vara tillåtet eftersom det hindrar folk från att komma till tals och en av hörnstenarna i vår demokrati är just yttrandefriheten.

    Två frågor angående detta

    1. Bör det vara tillåtet att störa torgmöten?
    2. Kommer detta verkligen ge en negativ effekt för Sverigedemokraterna?

    Komikern Ricky Gervaris sammanfattade yttrandefriheten väldigt bra.

    "Freedom of speach means you have the right to say whatever you want and everyone else have the right to say your opinions are stupid"

    Det är en parafras av ett av hans uttalande, men oavsett vilket så ser åtminstånde jag detta som en viktig del av yttrandefriheten. Yttrandefrihet är inte bara rätten att uttrycka sina åsikter, det är även rätten att poängtera vad som är fel med andra männskors åsikter Oavsett vilka åsikter man uttrycker så får man räkna med att det kommer finnas folk som kommer med motargument. Det är dock en väsentlig skillnad mellan att få sina åsikter motsagda och hindrad från att uttrycka sina åsikter. Det som Ung Vänster gör när de stör torgmötena är det sistnämnda.

    Eftersom vi lever i en digitaliserad värld ser jag inte Ung Vänsters agerande som ett större hot mot vår demokrati, även om jag skarpt ogillar det. Alla som vill ta del av SD's politik kan göra det med enkelhet genom internet. För trettio år sedan däremot hade jag varit strikt emot Ung Vänsters agerande. Detta i och med att vi hade mindre valmöjligheter att ta till oss information. Torgmöten var betydligt viktigare då än vad de är idag i och med att inget internet fanns som mötesplats för idéer.

    Forum är ett gammalt romerskt ord som betyder torg. Under rommariket gick folk till torget för att få ett utbyte av ideér. Detta har helt flyttats till den digitala världen idag. Våra forum är på internet - inte i städerna. Så låt oss då göra en jämförelse på hur Ung Vänsters agerande skulle vara om de gjorde som gjorde de på ett digitalt torg istället för ett statstorg.

    Deras agerande skulle inte vara att säga emot Sverigedemokraternas budskap, vilket skulle vara inom ramarna för yttrandefriheten. Deras agerande skulle vara mer likt att radera alla trådar av Sverigedemokraterna för att hindra andra från att ta del av vad de har att säga och detta är verkligen inget som borde vara accepterat inom en demokrati.

    Då till fråga två. Kommer detta ge en negativ effekt för Sverigedemokraterna?

    Jag tror personligen inte detta, snarare tvärtom. Jimmie Åkesson har uppmanat alla sympatisörer med sitt parti att aldrig störa ett annat partis torgmöten. Jonas Sjöstedt har däremot inte uppmunterat sina väljare till det samma, men för att vara helt rättvis måste jag även poängtera att han inte heller uppmuntrat dem till att störa torgmöten. Detta visar att Jimmie Åkesson har större respekt för rätten att låta andra uttrycka sin åsikter än vad Jonas Sjöstedt har.

    Det enda som sker är att alla som inte sympatiserar med VPK kommer bara distansiera sig från dem ännu mer, vilket jag ser som något positivt, samtidigt som det inte påverkar SD nämnvärt i och med att de kan nå ut till svenska folket på annat sätt.

    Jimmie Åkessons tal i Luleå





    Debatten Mellan Henrik Malmrot och Henrik Vinge. (Vill ni höra årets mest ironiska uttal kolla från 05.00 - 05.15 i videon)



  • Svar på tråden Är det rätt att störa torgmöten?
  • Ällingen

    Nej, det tycker jag inte. Är man på ett torgmöte och lyssnar på oliktänkande, då väntar man tills talaren har talat färdigt. Först då kan man uttrycka sin åsikt. Vad är det för fel med att respektera varandra?

Svar på tråden Är det rätt att störa torgmöten?