• Meeeeh

Ex runkar till våra gamla chattar/bilder

Jag har ett problem jag inte vet hur jag ska hantera.

Mitt ex sedan lite drygt fyra år sedan hör av sig med jämna mellanrum, några gånger per år.

Det kan vara allt från ett kort meddelande som ?jag vill slicka dig? till långa sexberättelser om allt han vill göra med mig, vilka dessutom brukar vara ganska långt utanför gränserna för vad jag tyckte var okej ens när vi var ihop.

Han har även berättat att han brukar scrolla tillbaka i vår fb-chatt och runka till grejer jag skrivit när vi hade distansförhållande. Vid några enstaka tillfällen har han även skickat gamla bilder på mig och en film jag är allt annat än stolt över.

Har upprepade gånger bett honom radera bilder/filmer (vilket han lovar att han gjort..) samt bett honom sluta skriva sexrelaterade till mig, att vi är helt över. Har även förklarat att jag tycker det är äckligt och att jag känner mig utnyttjad när han runkar till våra gamla meddelanden, att jag vill slippa den informationen. Han hävdar att det är skrivet till honom, om än för många år sedan, så det är helt okej det han gör.. Suck.

Hur kan jag få honom att sluta? Uppenbarligen fungerar det inte att försöka få honom att förstå.

Går det att radera allt gammalt man skrivit över WhatsApp och fb även hos den andre partern eller kan jag bara radera hos mig själv? Vill inte rensa hela chatten men gärna allt äldre än fyra år, därefter sparar jag gärna dokumentationen som visar att jag upprepade gånger ber honom sluta.

• Svar på tråden Ex runkar till våra gamla chattar/bilder
  • Anonym (mmm)

Du hotar med att göra en polisanmälan om han inte ger sig! Även om en anmälan kanske inte leder nånstans så visar du. iaf att du menar allvar + att det kanske inte är så kul att få hem en anmälan i posten. sen blockar du honom så att han inte kan skriva till dig mer. 

Annars får du utöva annan typ av påtryckning, tex genom att visa vad han skriver till några han känner (som du litar på) och ber dem tala om för honom att de vet vad han sysslar med och hur osmakligt det är. Då kanske han skäms så mycket att han ger sig. Den här typen av beteende fortgår ju just för att det är i det tysta och han räknar med att du inte ska våga berätta det för någon. 

• Meeeeh

Tack för peppande svar!

Vet tyvärr att han absolut inte bryr sig om vad vänner tycker och tänker, han hade inga problemen att flirta och uttryckligen ?vilja spänna på? min bästa kompis ens när vi var tillsammans. Förklarade även då att förutom att såra mig gör det henne rätt obekväm, men det sket han helt i.

Har inte jättemånga gemensamma vänner kvar, så finns tyvärr inte någon jag skulle kunna berätta för som han lyssnar på.

Har övervägt att anmäla, men vet inte riktigt för vilket brott jag anmäler?! Är dett olagligt att läsa gamla chattar som är skickade i samförstånd? Förstår att bilder/filmer inte är lagligt iaf.

• Anonym (mmm)
    Meeeeh skrev 2018-08-20 08:12:07 följande:

Tack för peppande svar!

Vet tyvärr att han absolut inte bryr sig om vad vänner tycker och tänker, han hade inga problemen att flirta och uttryckligen ?vilja spänna på? min bästa kompis ens när vi var tillsammans. Förklarade även då att förutom att såra mig gör det henne rätt obekväm, men det sket han helt i.

Har inte jättemånga gemensamma vänner kvar, så finns tyvärr inte någon jag skulle kunna berätta för som han lyssnar på.

Har övervägt att anmäla, men vet inte riktigt för vilket brott jag anmäler?! Är dett olagligt att läsa gamla chattar som är skickade i samförstånd? Förstår att bilder/filmer inte är lagligt iaf.

Trakasseri eller så (det kanske inte heter precis så när man anmäler). Du har bett honom lämna dig ifred och han gör det inte!  Att han har kvar gammalt kommer du nog tyvärr inte åt. 
Svar på tråden Ex runkar till våra gamla chattar/bilder