Få tillbaka kyrkoavgift
Hejsan allihopa, jag har betalat kyrkoavgiften sedan jag började jobba 2016 vilket jag inte märkte förrän jag såg skattedeklarationen i år för förra året. Jag är född 97 och inte döpt så jag tyckte det var konstigt då jag inte skall ha kunnat bli medlem den vägen. Har nu skrivit till en kanslist hos Svenska Kyrkan som säger att jag tillträdde år 2002 (alltså som femåring) och att det står i deras register att min målsman, dvs förälder skall ha anmält mig att bli medlem.
Vad som är väldigt konstigt med detta är just att mina föräldrar har sagt att dom inte gjort detta och det vore orimligt om dom skulle ha gjort det eftersom dom inte gillar Svenska Kyrkan som församling. Vad jag undrar är om det är möjligt att få tillbaka pengarna som jag betalat genom att påstå att jag blivit medlem på falska grunder, alltså måste någon ha begått ett misstag tänker jag.
Visserligen svårt att bevisa då man inte har några detaljer i registret, och dom har inget skriftligt bevis som någon av mina föräldrar skall ha skrivit under för att jag ska gå med. Räcker det kanske att dom båda nekar? Några kanske tycket det är småslantar att tjafsa om men några tusenlappar hjälper alltid då jag sparar för fullt för att köpa bostad. Jag har läst att andra har stått som medlemmar och påstått att det inte ska stämma och fått rätt för sig, så det har ju förekommit förut.