• Äldre 22 Aug 14:22
    1705 visningar
    9 svar
    9
    1705

    Fotograferingsförbud och mobilförbud - Logik??

    För det första så kan ju inte andra personer förutom elever och lärare komma in i skolan för det är liksom ett stort stängsel på skolans utomhusplats

    För det andra så kollar lärarna om vi har mobiler eller inte och sätter in dem i ett skåp

    Var fan är logiken, varför finns det fotoförbud när vi inte ens kan ha våra telefoner

    Tror de att vissa få lärare kommer fota så och lägga ut det på face book eller?? Ingen använder gammla kameror som man gjorde förr liksom

  • Svar på tråden Fotograferingsförbud och mobilförbud - Logik??
  • Äldre 22 Aug 14:30
    #1

    Skolan använder troligen lokalerna till annat än skola ibland? Och där finns även föräldrar som besöker skolan ibland. Och jo: massor av människor använder både vanliga kameror samt systemkameror idag, förutom mobilen. Jag är en av dom.

  • Anna60 skrev 2018-08-22 14:30:15 följande:

    Skolan använder troligen lokalerna till annat än skola ibland? Och där finns även föräldrar som besöker skolan ibland. Och jo: massor av människor använder både vanliga kameror samt systemkameror idag, förutom mobilen. Jag är en av dom.


    Ja du har rätt i det, men skoltid föräldrarna brukar inte va där då
  • Äldre 22 Aug 14:37
    #3
    Penguinchocolate1e2767737einstei skrev 2018-08-22 14:32:19 följande:
    Ja du har rätt i det, men skoltid föräldrarna brukar inte va där då
    Så det är bara under skoltid som fotograferingsförbudet är?
  • Anna60 skrev 2018-08-22 14:37:15 följande:

    Så det är bara under skoltid som fotograferingsförbudet är?


    Ja
  • Thomas­W
    Äldre 22 Aug 15:41
    #5

    Lucia och skolavslutning

  • ThomasW skrev 2018-08-22 15:41:31 följande:

    Lucia och skolavslutning


    Vi brukar faktiskt inte ha Lucia och skolavslutningen har vi i en park för det brukar komma en hel del och som sagt förbudet är på skolans område
  • Äldre 22 Aug 18:15
    #7

    Jag har jobbat som lärarvikarie på en skola där läsplattor användes i undervisningen. Vissa elever fotar och filmar varandra med dessa och sprider sedan bilder och filmer på nätet. Som lärare försöker man hindra detta så gott det går men det är svårt att ha koll på vad alla 29 elever gör samtidigt.

    Visst, lärare kollar att ni inte har telefoner med er men det är svårt att ha 100% koll och på varje skola finns det troligen ett antal elever som har skyddad identitet och om bilder på dem sprids på tex facebook kan det bli katastrof. Oavsett om bilderna är tagna under lektionstid eller på rasten. Därav fotoförbud.

  • hallon­medkol­asmak
    Äldre 22 Aug 18:21
    #8

    Min spontana tanke är att vissa kanske avskyr att vara med på bild och att bli upplagd på sociala medier/hemsidor utan att få chans att säga till om det. Det behöver inte bero på skyddad identitet, utan bara för att man helt enkelt inte gillar att vara med på bild. Jag är en av dem, som alltid avstår att vara med på bild - om jag får.

  • Stuppis1 skrev 2018-08-22 18:15:21 följande:

    Jag har jobbat som lärarvikarie på en skola där läsplattor användes i undervisningen. Vissa elever fotar och filmar varandra med dessa och sprider sedan bilder och filmer på nätet. Som lärare försöker man hindra detta så gott det går men det är svårt att ha koll på vad alla 29 elever gör samtidigt.

    Visst, lärare kollar att ni inte har telefoner med er men det är svårt att ha 100% koll och på varje skola finns det troligen ett antal elever som har skyddad identitet och om bilder på dem sprids på tex facebook kan det bli katastrof. Oavsett om bilderna är tagna under lektionstid eller på rasten. Därav fotoförbud.


    Jag har faktiskt inte tänkt på läsplattor! Tack :)
Svar på tråden Fotograferingsförbud och mobilförbud - Logik??