• Anonym (Nyfiken)

    Vad händer om en Köttätare äter grönsaker???

    Jag har en liten fråga som jag anar kan vara känslig för många. Vi har ju alla på vår Jord, utvecklats evolutionistiskt sett att äta olika saker. Vissa nischar sig, vissa är allätare.

    Men vad händer om man ger en köttätare grönsaker och denne mot förmodan äter upp det? De har ju inte tänder gjorda för det, så man måste ju hacka och mosa så klart.

    Tar deras kroppar upp näringen? Tänker att många av dem äter sina offers mag och tarminnehåll och då går i sig lite grönsaker ändå?

    Vissa kolhydrater går ju väldigt snabbt ut i blodet - som ex socker. Går socker bara rakt genom predatorers kroppar???

    Hoppas på en sansad diskussion utan pajkastning....

  • Svar på tråden Vad händer om en Köttätare äter grönsaker???
  • Anonym (Liv)

    Är köttätare, men äter många, många grönsaker. Går hur fint som helst, min kropp har inga problem med det. ;)

  • Anonym (Lol)
    Anonym (Liv) skrev 2018-08-22 14:32:32 följande:

    Är köttätare, men äter många, många grönsaker. Går hur fint som helst, min kropp har inga problem med det. ;)


    Nej, du är en allätare.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Liv) skrev 2018-08-22 14:32:32 följande:

    Är köttätare, men äter många, många grönsaker. Går hur fint som helst, min kropp har inga problem med det. ;)


    Är du människa, är du allätare.
  • Anonym (Nyfiken)

    Skratt! Var lite otydlig där. Jag menade naturligtvis DJUR!!

    För övrigt vet jag ju att rovdjur ofta har korta tarmar och ett enkelt uppbyggt matsystem over all, men saker som innehåller ?snabba? kolhydrater då??? Kan de inte ta upp fruktsocker etc???

  • Anonym (G)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-22 14:39:04 följande:

    Skratt! Var lite otydlig där. Jag menade naturligtvis DJUR!!

    För övrigt vet jag ju att rovdjur ofta har korta tarmar och ett enkelt uppbyggt matsystem over all, men saker som innehåller ?snabba? kolhydrater då??? Kan de inte ta upp fruktsocker etc???


    Tex rävar o björnar kan äta bär och växter i brist på annan föda. Dom går det ingen nöd på
  • sextiotalist
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-22 14:39:04 följande:

    Skratt! Var lite otydlig där. Jag menade naturligtvis DJUR!!

    För övrigt vet jag ju att rovdjur ofta har korta tarmar och ett enkelt uppbyggt matsystem over all, men saker som innehåller ?snabba? kolhydrater då??? Kan de inte ta upp fruktsocker etc???


    De blir dåliga i magen ;)
    Första hunden vi hade, hade en passion för blåbär och apelsiner, andra hunden älskade äpplen och hallon. Inte roligt för oss tvåbenta, då det var full fart på hans mage under den tiden på året
  • sextiotalist
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-22 14:39:04 följande:

    Skratt! Var lite otydlig där. Jag menade naturligtvis DJUR!!

    För övrigt vet jag ju att rovdjur ofta har korta tarmar och ett enkelt uppbyggt matsystem over all, men saker som innehåller ?snabba? kolhydrater då??? Kan de inte ta upp fruktsocker etc???


    Många rovdjur som har kött som bas äter även det som växer, ibland för att rensa magen, men även att de tycker det smakar gott eller att växterna är ett komplement.
    Det farliga är inte om de äter lite växter då och då, det far ofta bara igenom systemet, däremot kommer de tyna bort om de inte fick kött.
  • Aniiee

    Väldigt få djur är extremstrikta karnivorer. Kattdjuren kommer nog närmast, de äter i princip endast gräs av allt växtlighet, i princip endast för att kunna spy upp något de ätit som de inte kommer överens om. Kattdjur och några andra (bla örnar och lax) är sk hyperkarnivorer och äter minst 70% kött. Men som du ser går gränsen på 70%.

    Ett annat djur som folk ser som "köttätare"/karnivorer är vilda vargar, men sanningen är att de, precis som björnar, äter vilda bär, frukt, ibland svamp. Vargar klassas dock ändå som hyperkarnivorer.

    Vad händer om en hyperkarnivor äter en grönsak (som inte är direkt giftig för djuret)? Ingenting, direkt. Beror på både grönsaken och vilket djur som äter det. I "bästa" fall ingenting alls, i värsta fall magknip, tillfällig förstoppning och/eller kräkningar.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (G) skrev 2018-08-22 14:41:10 följande:

    Tex rävar o björnar kan äta bär och växter i brist på annan föda. Dom går det ingen nöd på


    Kan inte komma åt gilla knappen så jag skriver Gilla istället. Ha ha!
Svar på tråden Vad händer om en Köttätare äter grönsaker???