• Hulken­02
    Äldre 23 Aug 18:51
    1904 visningar
    7 svar
    7
    1904

    Missnöjd med gymnasiet :(

    Hej jag är en 16årig kille som precis börjat i ett gymnasium i innerstan i Stockholm. Jag är i en liten kris där jag vet inte om jag ska byta gymnasium eller inte. Jag har nu gått fyra skoldagar och jag vet inte om jag valt rätt. Det viktigaste när jag valde gymnasium var att hamna med människor som är som mig och då antog jag att natur skulle vara det rätta inne i stan. I vår naturklass är vi 32 st som är jämnt fördelade med killar och tjejer.

    Det som är problemet och som gör så att jag inte trivs är att i vår klass har det redan blivit grupperingar, och jag har hamnat i fel grupp. Jag pratar om kompisgrupper. I min grupp så är killarna typ socialt outvecklade och jag är den som driver samtalet hela tiden. Jag har typ hamnat bland massa losers. Sedan finns det en annan grupp som typ känner varandra redan innan och det är både tjejer och killar.Dom är ju ganska dryga men dom känns nästan som dom jag letar efter. Jag har pratat med dom men det blir inte något mer. Så idag när jag satt med min grupp på högsta planet fick jag panik och gick ner till syv och fråga hur man byter skola. För jag kände att dessa människor kommer typ sitta och spela datorspel under hela gymnasiet.

    Sista året i grundskolan var värst, eftersom att alla mina kompisar började knarka(skämtar inte). Dom började också ha den här förorts stilen. Så gymnasiet var mitt sista hopp på att få det livet jag vill ha. Men nu när jag ser min klass vill jag nästan tillbaka till mina gamla vänner som jag har hatat. Jag vill bara ha en normal gymnasiegång med roliga fester och sköna kompisar.

    Är det här normalt i min klass såhär tidigt eller måste jag byta skola? Jag hoppas verkligen inte att jag måste byta för jag känner mig så utmattad och ledsen.

  • Svar på tråden Missnöjd med gymnasiet :(
  • Anonym (nnn)
    Äldre 23 Aug 19:01
    #1

    Det tar längre än 4 dagar att komma in i en klass. Allt är nytt för er alla. Det tar flera månader innan en grupp har "satt sig". 

    Prata med lärarna om du tycker det känns jobbigt för de är ju viktiga för att det ska bli en bra stämning i klassen. 
    Om du känner du hamnar lite fel, så sak dig till andra i klassen, bjud lite på dig själv, bli kompis med fler osv 

  • Anonym (dfgdf­)
    Äldre 23 Aug 19:02
    #2
    Hulken02 skrev 2018-08-23 18:51:37 följande:

    Hej jag är en 16årig kille som precis börjat i ett gymnasium i innerstan i Stockholm. Jag är i en liten kris där jag vet inte om jag ska byta gymnasium eller inte. Jag har nu gått fyra skoldagar och jag vet inte om jag valt rätt. Det viktigaste när jag valde gymnasium var att hamna med människor som är som mig och då antog jag att natur skulle vara det rätta inne i stan. I vår naturklass är vi 32 st som är jämnt fördelade med killar och tjejer.

    Det som är problemet och som gör så att jag inte trivs är att i vår klass har det redan blivit grupperingar, och jag har hamnat i fel grupp. Jag pratar om kompisgrupper. I min grupp så är killarna typ socialt outvecklade och jag är den som driver samtalet hela tiden. Jag har typ hamnat bland massa losers. Sedan finns det en annan grupp som typ känner varandra redan innan och det är både tjejer och killar.Dom är ju ganska dryga men dom känns nästan som dom jag letar efter. Jag har pratat med dom men det blir inte något mer. Så idag när jag satt med min grupp på högsta planet fick jag panik och gick ner till syv och fråga hur man byter skola. För jag kände att dessa människor kommer typ sitta och spela datorspel under hela gymnasiet.

    Sista året i grundskolan var värst, eftersom att alla mina kompisar började knarka(skämtar inte). Dom började också ha den här förorts stilen. Så gymnasiet var mitt sista hopp på att få det livet jag vill ha. Men nu när jag ser min klass vill jag nästan tillbaka till mina gamla vänner som jag har hatat. Jag vill bara ha en normal gymnasiegång med roliga fester och sköna kompisar.

    Är det här normalt i min klass såhär tidigt eller måste jag byta skola? Jag hoppas verkligen inte att jag måste byta för jag känner mig så utmattad och ledsen.


    Alltid osäkert i början. 
    Om du känner att natur är något du känner är bra för dig så tycker jag att du ska köra på det, vänner speciellt i gymnasiet kommer lite senare när man väl vant sig vid människor.

    De som känner varandra sedan tidigare är så klart där dom känner sig mest bekväma, men efter ett tag så letar man sig utåt.

    Om du känner att själva linjen är bra för dig då ska du ge det lite mer tid dessutom finns det andra klasser med människor i. 

    I värsta fall så kan du ju byta men man måste ge det en chans och ge människor en chans att öppna sig. Du kan ju lika gärna hälsa på människor och så, men som sagt så behöver man inte göra så mycket i början.. försök hälsa och så och när du ser någon som är ensam ta tillfället i akt och säg hej, du hette? - vart bor du? bara allmänt... då har du öppnat upp dig lite och personen kommer kunna hälsa på dig likaså efter ett tag.
  • Hulken­02
    Äldre 23 Aug 19:19
    #3

    Aa men det är ju det jag har gjort med nästan alla i klassen.

  • Hulken­02
    Äldre 23 Aug 19:21
    #4

    Jag känner mig nästan stämplad av att dom här töntarna är med mig.

  • Anonym (dfgdf­)
    Äldre 23 Aug 19:41
    #5
    Hulken02 skrev 2018-08-23 19:21:46 följande:

    Jag känner mig nästan stämplad av att dom här töntarna är med mig.


    Nej nej, om något så visar det bara mod att du kan vara med vem du vill. 
    Om du inte gillar deras umgänge så behöver ju du inte vara med dem.. att vara själv behöver ju inte vara så hemskt.

    Bästa vore ju om du ser någon fin tjej som står själv som du kan hälsa på.. =) 
  • Anonym (nnn)
    Äldre 23 Aug 19:50
    #6
    Hulken02 skrev 2018-08-23 19:21:46 följande:

    Jag känner mig nästan stämplad av att dom här töntarna är med mig.


    Det har gått 4 dagar! Du dömer uppenbarligen de du kallar töntar, så om du kan döma dem efter 4 dagar så kan väl de döma dig. Byt attityd är mitt råd! 
  • Sat 21 Aug 2021 10:54
    #7

    Hej! Jag har precis börjat gymnasiet och läste ditt inlägg här på familjeliv. Jag kände igen mig i så mycket av detta. Det som också är problemet för mig är att många personerna i min klass inte verkar särskilt öppna för lära känna varandra. De är bara där för att plugga och få bra betyg. Min fråga till dig är hur du gjorde. Byte du skola eller stod det ut och det blev bättre? Just nu känns allt hopplöst och jag känner att jag har gjort helt fel val.

Svar på tråden Missnöjd med gymnasiet :(