• Melami

Hur får man bort Spinn???

Vårt citronträd vi har hemma har aldrig blommat och tagit sig så bra som det gör nu. Har då upptäckt att det är fullt med typ spindelväv lite varstans på trädet. Trodde först det var damm . Men svärmor sa att det är spinn. Finns det något bra knep att få bort detta?

Tack på förhand!

//Sussi

• Svar på tråden Hur får man bort Spinn???
  • MayaS

Du kan försöka spola av det med vatten... ingen garanti att det funkar men prova går juh... sedan finns det medel man kan köpa på affären mot just spinn...

• TheBlueRose

Vatten räcker inte..Utan du måste blanda i grönsåpa å vatten..Sedan så sprayar du det bara på området där sminnen är..

• Melami

Ska man spola med vatten sen när man sprutat på med såpa eller? Hur mkt såpa i hur mkt vatten??

• TheBlueRose

Tror det är/var en kork såpa & 1l vatten.....

här är jag osäker,,men jag har för mig att det var så jag blandade det ...hmmmm

Glöm inte att ta bort dom blomorna som har spinn å sätt dom tillsaman i ett annat rum under "behandlings-tiden" ....

Du ger även dina andra blommor en dusch av denna blandning...

• veera

Jag brukar ge spinnen en liten sup sprit(har använt både vodka och tequila) med i såpvattnet. Det räcker med ca 1 msk/liter såpvatten.

• Mausiii

Jag kör på rejäla doningar om jag får spinnangrepp på mina växter, för det kan vara riktigt svårt att bli av med spinn... Jag kör på bladlusspray, t ex Pyrex, Rosett o dyl. När det gäller vanliga bladlöss däremot använder jag växtsåpa.

• Mausiii

Spinn angriper ofta plantor som försvagats av att de torkats ut för mycket. Kan tillägga att spinn inte gillar fukt, så man kan prova att duscha plantan med blomspruta också. Men var inte FÖR i härdig. Känsliga växter kan få svampangrepp t ex bladmögel av för mycket fukt.

• Annki

Provado plus är det enda som funkat för mej men då vill man ju inte gärna äta frukten... Mitt lilla träd har dock inte börjat ens fundera på att sätta knopp än så då går det ju

• lise01

Hej! Tips på hur jag tar bort spinn på mitt citron träd? Mvh Elise

Svar på tråden Hur får man bort Spinn???