• Ee82

    2 barn ett tredje genom äggdonation

    Jag blir inte klok på känslan om jag är egoistisk om vi gör en äggdonation för att få ett tredje barn när vi har två biologiska. Efter andra barnet hamnade jag i klimakteriet efter cellgiftsbehandling, friskförklarad nu och kan inte släppa att cancern bestämde att vi inte skulle få fler barn när vi verkligen vill de. Är det någon som skaffat nr 3 genom äggdonation och vill dela med sig av sina tankar..

  • Svar på tråden 2 barn ett tredje genom äggdonation
  • Anonym (Nej!)
    Ee82 skrev 2018-08-24 20:18:08 följande:

    Jag blir inte klok på känslan om jag är egoistisk om vi gör en äggdonation för att få ett tredje barn när vi har två biologiska. Efter andra barnet hamnade jag i klimakteriet efter cellgiftsbehandling, friskförklarad nu och kan inte släppa att cancern bestämde att vi inte skulle få fler barn när vi verkligen vill de. Är det någon som skaffat nr 3 genom äggdonation och vill dela med sig av sina tankar..


    Varför skulle du vara egoist?! Du kan väl inte rå för att du fick cancer. <3 Vill ni ha fler barn så ska ni skaffa det. Mina ägg tog slut för tidigt och det är fantastiskt att det går att göra äggdonation.
  • InaLo

    Kör på!

    Möjligheten finns ju så varför inte. Jag skulle ha gjort det om det bara var det som stod i vägen för ett efterlängtat barn.

    Att skaffa barn är alltid egoistiskt har 4 barn och hade gärna skaffat ett till om sambon skulle velat.

  • Anonym (omvänt)

    Jag tycker att ni ska ta hjälp av äggdonation om ni vill ha fler barn. Precis som när man väljer att försöka få fler barn med egna ägg så är det ju önskan om barn som gör att man försöker med donerade ägg. Barnet kommer ju, utifrån det du skriver, vara lika önskat och älskat ändå.

    Jag blev steril efter cancerbehandling innan jag hann få barn (var i yngre 20-årssåldern). Opererade ut en äggstock i fertilitetsbevarande syfte, men som vi tyvärr inte kan använda med dagens teknik - kanske först om 10-20 år. Väntar nu mitt första barn med hjälp av äggdonation och jag vill gärna ha flera barn sen. Om det kommer gå att använda min äggstocksvävnad om 10 år kommer jag även vilja försöka få barn med egna ägg. Främst för att jag vet att jag vill ha många barn och det vore fantastiskt att få användning för vävnaden som jag under svåra plågor opererade ut. Barnen kommer självklart vara lika älskade oavsett ägg.

    Det är alltid själviskt att skaffa barn, men både föräldrar och barnen som kommer till världen och en familj som älskar dem vinner ju på det Hjärta

    Kör!

  • Anonym (Mimi)
    Ee82 skrev 2018-08-28 16:27:52 följande:

    Blev frågetecken av hjärtan :)


    Hur gick det ? Bestämde ni er för äggdonation? :)
  • Anonym (prillan)

    Vad härligt att du är friskförklarad, grattis!

    Det är inte egoistiskt att skaffa fler barn för att man redan har friska barn, däremot är det egoistiskt att skaffa ett barn med äggdonation när vi idag vet hur extremt viktigt det är med identitet och bakgrund.

  • SvenOlsson

    Jag tycker absolut du ska ta chansen att bli mamma igen. Hur det än går till i början så vill jag tänka att det blir en frisk o pigg ny liten människa som är glad att få upptäcka livet Jag kan vara partisk, eftersom jag också donerar och det är så jag vill tänka om barnen jag hjälpt till att skapa. Men jag tror uppriktigt att de flesta tänker så, att man är bara glad att få vara här på jorden och gör det mesta av livet man getts

  • Anonym (Ofrivilligt barnlös)
    Anonym (prillan) skrev 2019-10-06 22:56:03 följande:

    Vad härligt att du är friskförklarad, grattis!

    Det är inte egoistiskt att skaffa fler barn för att man redan har friska barn, däremot är det egoistiskt att skaffa ett barn med äggdonation när vi idag vet hur extremt viktigt det är med identitet och bakgrund.


    Antar att du inte har fertilitetsproblem? Ett barn som kommer till genom ägg/spermiedonation har ju ingen annan familj. Dessutom finns det öppen donation som du säkert vet där barnet kan ta reda på sin genetiska donator. Vi har en flicka genom ÄD med dold donator då det var ända sättet för oss att få barn just då. Med rätt information under uppväxten är jag säker på att det ska gå bra. Känner mig inte ett dugg egoistisk, hon är långt mer önskad än vad många barn med genetiska band till sina föräldrar är.

    Till TS, hoppas du gick vidare med ÄD, det är fantastisk att den möjligheten finns hur oavsett hur ens bakgrund ser ut!
  • Anonym (prillan)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2019-10-07 20:07:55 följande:

    Antar att du inte har fertilitetsproblem? Ett barn som kommer till genom ägg/spermiedonation har ju ingen annan familj. Dessutom finns det öppen donation som du säkert vet där barnet kan ta reda på sin genetiska donator. Vi har en flicka genom ÄD med dold donator då det var ända sättet för oss att få barn just då. Med rätt information under uppväxten är jag säker på att det ska gå bra. Känner mig inte ett dugg egoistisk, hon är långt mer önskad än vad många barn med genetiska band till sina föräldrar är.

    Till TS, hoppas du gick vidare med ÄD, det är fantastisk att den möjligheten finns hur oavsett hur ens bakgrund ser ut!


    Varför antar du det? För att jag inte agerar efter känslor? Men jag kan tala om att jag/vi haft stora problem och många sorger. Först en hel hög missfall, sedan kom ett murakelbarn, sedan ytterligare en hög missfall och sedan ingenting hur mycket vi än försöker. IvF/donationer osv har i de mörkaste stunderna såklart lockat, men min/vår sorg kan dock inte få stå över barnperspektivet. Inte ens om vi inte fått npgot barn alls.

    Ett donationsbarn har ingen annan familj, det kan inte välja, det är helt maktlöst. Det biologiska finns ändå där(om du inte tänkt ljuga och det hoppas jag inte). När forskningen på områden som identitetsskapande och psykologi kommit så långt som den har är det inte försvarbart med exempelvis donerade könsceller. Samma problem finns överrepresenterat hos adoptivbarn även om de haft en god adoptivfamilj och varit välkommet. Att välkomna och önska ett barn är något du gör för din skull, det hjälper inte barnet i dess identitetssökande.
  • Anonym (Ofrivilligt barnlös)
    Anonym (prillan) skrev 2019-10-07 20:21:40 följande:

    Varför antar du det? För att jag inte agerar efter känslor? Men jag kan tala om att jag/vi haft stora problem och många sorger. Först en hel hög missfall, sedan kom ett murakelbarn, sedan ytterligare en hög missfall och sedan ingenting hur mycket vi än försöker. IvF/donationer osv har i de mörkaste stunderna såklart lockat, men min/vår sorg kan dock inte få stå över barnperspektivet. Inte ens om vi inte fått npgot barn alls.

    Ett donationsbarn har ingen annan familj, det kan inte välja, det är helt maktlöst. Det biologiska finns ändå där(om du inte tänkt ljuga och det hoppas jag inte). När forskningen på områden som identitetsskapande och psykologi kommit så långt som den har är det inte försvarbart med exempelvis donerade könsceller. Samma problem finns överrepresenterat hos adoptivbarn även om de haft en god adoptivfamilj och varit välkommet. Att välkomna och önska ett barn är något du gör för din skull, det hjälper inte barnet i dess identitetssökande.


    Vi har olika åsikter vilket är helt okey. Givetvis har vi inte tänkt att ljuga för barnet. Vad härligt att ni fick ert mirakelbarn trots alla motgångar, tyvärr var fallet inte så för oss.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2019-10-07 20:07:55 följande:
    Antar att du inte har fertilitetsproblem? Ett barn som kommer till genom ägg/spermiedonation har ju ingen annan familj. Dessutom finns det öppen donation som du säkert vet där barnet kan ta reda på sin genetiska donator. Vi har en flicka genom ÄD med dold donator då det var ända sättet för oss att få barn just då. Med rätt information under uppväxten är jag säker på att det ska gå bra. Känner mig inte ett dugg egoistisk, hon är långt mer önskad än vad många barn med genetiska band till sina föräldrar är.

    Till TS, hoppas du gick vidare med ÄD, det är fantastisk att den möjligheten finns hur oavsett hur ens bakgrund ser ut!
    Hej, vi är också gravida med äggdonation från dold donator. Jag är glad men trodde att jag skulle vara lyckligare är extremt nervös över detta beslut men hade inget annat val. Läkarna sa att det det var omöjligt för oss att skaffa barn och efter 3 år av IVF försök tog vi detta beslut. Jag hoppas att det blir ett lyckligt barn som inte är olyckligt identitetssökande pga äggdonation.
Svar på tråden 2 barn ett tredje genom äggdonation