• Anna1423

    Väntar tvillingar, v 9, skiljer 15 dagar mellan fostret...?

    Hej!

    Vi väntar barn och då jag mått så fruktansvärt illa ville jag boka ett privat ultraljud för att få se att allt var bra, och kunna fokusera på det. Chocken när där finns två små liv... Lyckan är TOTAL men ena tvillingens storlek gör mig orolig.

    Enligt senaste mens är jag i vecka 8+4 och ena tvillingen mäter 1,7 cm och beräknas vara i 8+2. Hjärtat slår precis som det ska göra i denna vecka.

    Tvilling två däremot mäter endast 0,28 cm vilket motsvarar vecka 5+6. Hjärtat slog även där, precis som det förväntas göra i vecka 5+6.

    Hon som utförde undersökningen sa att båda fostren såg ut precis som de väntas göra beräknat på den storlek och vecka de är i. Men... Hur kan det skilja så mycket? Finna det hopp för vår lilla kämpe? Jag googlar såklart men hittar bara information om storlek på foster senare i graviditeten, så erfarenheter om storlek i tidig graviditet vore guld värt. Vi har en tid bokad om 11 dagar och jag vet att det bara är att vänta, men ni vet hur man är... Stort tack på förhand!

    Gissningar undanbedes vänligt men bestämt.


    f1f2
  • Svar på tråden Väntar tvillingar, v 9, skiljer 15 dagar mellan fostret...?
  • GAndrea

    Låter lite konstigt. De tvåäggstvillingar jag känner blev troligtvis befruktade med 4 dagars mellanrum enligt läkaren som mätte på ultraljudet. Men två veckor låter väldigt mycket. Vet du om det är tvåäggs eller enäggs?

  • Anna1423
    GAndrea skrev 2018-08-24 21:53:22 följande:

    Låter lite konstigt. De tvåäggstvillingar jag känner blev troligtvis befruktade med 4 dagars mellanrum enligt läkaren som mätte på ultraljudet. Men två veckor låter väldigt mycket. Vet du om det är tvåäggs eller enäggs?


    Det är tvåäggstvillingar. Jag påstår inte att de befruktades med 15 dagars mellanrum, vet inte ens om det är möjligt, men storleken på fostret motsvarar 15 dagar i ålder... 15 dagar på så tidig graviditet känns mycket men båda har fina hjärtslag så något går ju rätt...
  • Poppy75

    Det är möjligt att de kom till med så lång tid emellan. Det kallas superfetation och är mycket ovanligt.

  • Anna1423
    Poppy75 skrev 2018-08-24 22:19:11 följande:

    Det är möjligt att de kom till med så lång tid emellan. Det kallas superfetation och är mycket ovanligt.


    Googlade lite snabbt... År 2008 fanns bara tio kända fall av detta... Önskar att det vore vanligare då det känns som en rätt orimlig förklaring... ????
  • EpicNurse

    Som tidigare nämnt så kan du absolut ha haft två ägglossningar och två olika befruktningsdatum. Det är extremt ovanligt.

    Vad som är mer sannolikt är att det mindre fostret sakta men säkert slutar utvecklas och till sist slutar leva pga att det är något fel. Förhoppningsvis sker det i så fall väldigt tidigt så att det kan tillbakabildas och inte stör det andra fostret.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anna1423
    Anna1423 skrev 2018-08-24 22:26:49 följande:

    Googlade lite snabbt... År 2008 fanns bara tio kända fall av detta... Önskar att det vore vanligare då det känns som en rätt orimlig förklaring... ????


    Ber om ursäkt för alla frågetecken, det var en frågande smilegubbe egentligen...
  • Anna1423
    EpicNurse skrev 2018-08-24 22:33:36 följande:

    Som tidigare nämnt så kan du absolut ha haft två ägglossningar och två olika befruktningsdatum. Det är extremt ovanligt.

    Vad som är mer sannolikt är att det mindre fostret sakta men säkert slutar utvecklas och till sist slutar leva pga att det är något fel. Förhoppningsvis sker det i så fall väldigt tidigt så att det kan tillbakabildas och inte stör det andra fostret.


    Tack för ditt svar. Förstår också att det absolut är en möjlighet tyvärr, men kan det inte bara haka sig fram lite på efterkälken...? Hoppet är det sista som överger en osv...
  • EpicNurse
    Anna1423 skrev 2018-08-24 22:45:04 följande:

    Tack för ditt svar. Förstår också att det absolut är en möjlighet tyvärr, men kan det inte bara haka sig fram lite på efterkälken...? Hoppet är det sista som överger en osv...


    Absolut! Det brukar dock inte vara riktigt så stor skillnad på fostren då...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • 1234568

    Det är ju som så att när man gör ett tidigt ul så kan man få veta saker man kanske inte hade velat veta. Det är fler graviditeter än vi tror som börjar som tvillingar, men ganska snabbt är det bara en kvar. Det andra i princip försvinner.

    Jag har tvillingar, och gjorde ett tidigt ul. Bm sa då att jag inte ska hoppa så högt ännu, ifall det ena försvinner. De gjorde det inte, men risken fanns menade hon,

    Jag håller tummarna för att det var en felmätning eller att du hör till en extremt ovanlig grupp.

  • Mawie

    Tänker att en tvilling tar mest näring och utvecklas mer, snabbare!?


    Ängeldotter 6/9-18
Svar på tråden Väntar tvillingar, v 9, skiljer 15 dagar mellan fostret...?