• Millie82

Separation med spädbarn

Jag och sambon har en 2 mån bebis. I nuläget har jag egen vårdnad. Hur brukar processen se ut vid separationen om barnet är så litet? Min önskan är att hon bor mer hos mig men sambon vill ha henne 50/50.

• Svar på tråden Separation med spädbarn
  • Drottningen1970

Helt olämpligt att bebisar bor 50/50. Spädbarn bor hos en förälder och har täta helst dagliga umgängen med den andra föräldern. Spädbarn har minne som guldfisk och att byta boende var och varannan dag innebär upprepade separation som är skadlig.

• Anonym (mmm)
    Millie82 skrev 2018-08-25 12:47:38 följande:

Jag och sambon har en 2 mån bebis. I nuläget har jag egen vårdnad. Hur brukar processen se ut vid separationen om barnet är så litet? Min önskan är att hon bor mer hos mig men sambon vill ha henne 50/50.

Du kan läsa om att man brukar rekommendera varannan vecka först från ca 3 års ålder. 
    ring familjerätten om ni behöver hjälp att upprätta ett avtal. 
  • Drottningen1970
    Millie82 skrev 2018-08-25 13:39:52 följande:

Tack för svar! Kan han emotsätta sig detta och vinna på det?

Det KAN ju bli han som får boendet...
  • Drottningen1970

Och för att klargöra så har boendet inget med vårdnaden att göra. Två separata saker. Men så länge du har vårdnaden ensam bestämmer du allt omkring barnet innan det finns en dom via tingsrätten. En process som tar sin lilla tid. Fram till dess har du bestämmanderätt och alla föräldrardagar. Däremot kommer det ju att se illa ut i en förhandling framöver om du skulle få för dig att försvåra umgänge etc.

• Tow2Mater

Vilka starka skäl finns att man separerar med en 2 mån bebis? Har ni provat familjeterapi? Det tycker jag man är skyldig sitt barn.

• Millie82

Japp! Han har flertalet ggr gått bakom min rygg o varit otrogen och ljugit för mig. Är mkt infekterat mellan oss men tänker på barnet i första hand.

Svar på tråden Separation med spädbarn