• Hippofluff

Far har dött, vad förväntas av mig?

Jag blev nyligen kontaktad och meddelad att min pappa avlidit. Jag har inte haft kontakt med honom på ca 12 år och han har inte precis varit en del av min uppväxt. Han har två äldre barn och en av dessa verkar lösa det praktiska (vet ej om detta barnet haft en bättre relation till vår far). Har enbart träffat detta halvsyskon till mig en gång som mycket liten. I boet finns enligt uppgift inget att ta av till begravning etc. Så vad händer nu? Kan jag säga att jag inte är intresserad av något gällande begravningen? Blir jag på något sätt juridiskt skyldig att betala kostnaderna för det praktiska? Snabb hjälp önskas.

• Svar på tråden Far har dött, vad förväntas av mig?
  • Drottningen1970

Du är dödsbodelägare och behöver skriva på en del papper. Ta inre någons ord på att det inget finns. Kan finnas försäkringar genom fack etc.

• Anonym (o)

Du är en del av dödsboet och se till att bouppteckning sköts korrekt. Säg att du vill att det sköts av juristen som begravningsbyrå kan förmedla. Lita inte på att någonting finns att ärva. Hur vet du det?
    Begravningen betalas av det som den avlidna äger vid dödsfallet. Annars betalar sociala myndigheter. Du kommer inte att behöva något till begravningen.

• Drottningen1970

Däremo så kan det ju uppstå kostnader för själva juristen eftersom det är dödsbodelägarna som anlitar denne. Och hen vill ju ha betalt för sitt arbete oavsett om det finns pengar i boet eller ej. Såna kostnader står inte kommunen för.

Svar på tråden Far har dött, vad förväntas av mig?